خلق لحظاتی خوش برای مردم ایران

یک شنبه 21 خرداد 1402 - 0:12:58

خوش‌نمک یک مسابقه کمدی هیجان‌انگیز به تهیه‌کنندگی مقداد مومن‌نژاد و مسعود رجبیان است که از سه‌شنبه، بیست و ششم اردیبهشت ماه روزهای سه‌شنبه تا جمعه ساعت ۲۳  روی آنتن شبکه نسیم می رود.
این مسابقه در دوفصل هفتاد قسمتی در حال تولید است. و در هر قسمت از این مسابقه پنج شرکت‌کننده که از شهرها و روستاهای دور و نزدیک کشورمان گرد هم آمده‌اند، برای اثبات بامزگی خودشان با هم رقابت می‌کنند.
در پایان هر قسمت یک نفر که بیش از همه موفق به خنداندن تماشاچیان حاضر در سالن شده و آرای بیشتری از حضار کسب کرده باشد به مرحله بعدی راه پیدا خواهد کرد. همچنین کسی که کمتر از همه لبخند به لب تماشاچیان آورده باشد به عنوان «خوش‌نمک» آن قسمت انتخاب می‌شود. فرد خوش‌نمک تندیس یادگاری برنامه را دریافت می‌کند و طی یک خداحافظی باشکوه از دور رقابت خارج می‌شود. هدف اصلی خوش‌نمک خلق لحظاتی خوش برای مردم شریف ایران و جا انداختن فرهنگ شوخ‌طبعی و پذیرش شوخی‌ است. خبرنگارصبا با عوامل این برنامه به گفت و گو نشسته است که در ادامه می‌خوانید.
 

مقداد مومن نژاد:خوش نمک برنامه‌ای از جنس مردم است

مقداد مومن نژاد، تهیه کننده  خوش فکر تلویزیون در کارنامه هنری اش آثاری هم چون  برنامه تلویزیونی «سین مثل سریال»، «نفس» و «شوتبال» را ثبت کرده است. او با برنامه خوش نمک مهمان شبکه نسیم است وی از چند و چون شکل گیری این برنامه گفت.

خوش نمک چگونه شکل گرفت؟

طرح اولیه این برنامه برای شبکه نسیم بود اما در اتاق فکرمان تغییراتی در برنامه دادیم که نتیجه ۵-۶ ماه تلاش عوامل خوش نمک است که اکنون روی آنتن مشاهده می کنید.

اشاره به تغییرات طرح اولیه سازمان کردید یکی از معضلات امروزه تولید آثار نمایشی ضعف در سناریوست، بفرمایید موضوع و محور برنامه خوش نمک چطور انتخاب شد تا دچار تکرار و کلیشه نشوید؟

تیم ما در گذشته تجربه ساخت مسابقه را در برنامه شوتبال داشت، ابتدا خیلی‌ها تصور می‌کردند خوش نمک یک جوکر است یعنی شما نباید بخندی ولی باید بخندانی وقتی هم شما را می خواهند بخندانند نباید بخندی چون از مسابقه حذف می‌شوی؛ ولی شعار ما در خوش نمک این است که بخند و بخندان یعنی خودت هم می توانی بخندی و شما باید آدم بامزه‌ای باشی که در فرایند برنامه بتوانی در موقعیت‌ها با بداهه گویی تماشاچی را بخندانی و رای جمع کنی. همین نکته ای که همه در بین اقوام و دوستان داریم که می‌گوییم فلانی را هم بگوییم در جمع ما باشد چون آدم خوش نمکی است. یا برویم خانه فلانی که آدم خوش نمکی است یا می گوییم چقدر در جمع مان خوش گذشت و فلانی آدم بانمکی بود؛ این برنامه تقریبا تداعی کننده همین شخصیت هاست یعنی چیزی که در دل هر خانواده ایرانی نهفته شده و از قدیم و ایام بوده؛ آن ادم بانمک در برنامه ما به مرحله بعد می رود و آدمی که از بین این ۵ نفر بی نمک‌تر است تندیس خوش نمک را می دهیم که می‌تواند روی خودش کار کند و آدم خوش نمکی شود. خوش نمک برنامه‌ای از جنس مردم است.

با توجه به خصوصیات برنامه تان شرکت کنندگان چگونه انتخاب می شوند؟

ما از شهرستان‌های مختلف دعوت به همکاری کرده‌ایم البته در فراخوان پیامکی اولیه تعدادی از هنرمندان را از شهرستان های مختلف دعوت کردیم و یک سری هم دوستان و اقوام می شناختند که در برنامه اولیه از آن ها استفاده کردیم تا برنامه جا بیفتد، برای فصل دوم فراخوان کلی داده‌ایم که خیلی ها ثبت نام کرده‌اند. اکنون در فراخوان پیامکی دوم مان حدود ۵ هزار نفر ثبت نام کرده اند که در خوش نمک شرکت کنند. نکته این جاست که ما در زندگی‌مان دچار مشکل هستیم ولی دلیل بر این نمی شود که نخندیم، شادی نکنیم یا زندگی نکنیم این فضای با نمک و جذاب را مسابقاتی در خانه ها برگزار می‌کنیم و همین فضا را در برنامه برگزار می کنیم و به طور پنهان همین ‌را ترویج می‌دهیم. خیلی راحت در برنامه شرکت کننده ها می توانند با هم شوخی کنند و مسابقه بگذارند و اصلا هم قرار نیست که چهره باشند و آدم‌های معمولی هستند. برنامه ما به گونه ای است که چند نفر در خانه می‌توانند مسابقه را بازی و با هم شوخی کنند. معتقدم مسابقات خوش نمک در روند تکرار برای مردم جذاب می شود و در ذهن شان می نشیند. سعی می‌کنیم بخاطر رفت و آمد شرکت کنندگان شهرستانی در یک روز دو قسمت ضبط کنیم، مربیان هم از صبح با آن ها کار می کنند و بعد از ظهر ضبط داریم.

هدف تان از تولید خوش نمک چیست؟

نکته کلیدی که همیشه درگیرش هستم این است که جدیدا ما خیلی غر می‌زنیم و اصلا حواس مان نیست که این غر زدن ربطی به فرزندان مان ندارد. شما ببینید پدر وارد خانواده می شود یا در جمعی نشسته ایم همه بحث سیاسی یا اخلاقی می کنند و از همه چیز سر رشته دارند آن نوجوان زیر ۱۵ سال چه گناهی کرده اند‌، آن ها سواد اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ندارند چرا باید بسوزد که والدینش یا کشورش فلان است؛ من بحثم این است که اگر قرار است برنامه ای بسازیم حتی یک ساعت، خنده بر لب خانواده بیاورد و خوش نمک یک شب نشینی خنده است. کلیت هدف برنامه این است که خانواده ها یک ساعت تفریح کنند حال قرار نیست همه قسمت های برنامه ما خوب باشد، ما فراز و نشیب داریم و قسمت هایی خوب و برخی قسمت هم خوب از آب در نمی‌آید

در اتاق فکرتان چقدر به پایبندی به سنت‌ها و تلفیق آن با مدرنیته توجه شده است؟

از اسفند ماه سال گذشته از یک تیم ۸ نفره که کار طنز و استندآپ انجام می‌دادند دعوت کردیم که بازی ها را با همفکری شان طراحی کنیم، نمونه‌های خارجی را هم دیدم که به ساختار برنامه ما نمی خورد بنابراین تمام بازی ها را قبل از اجرا  و ضبط با گروه هایی از اقوام و دوستان تست کردیم و حدود ۵۰‌ بازی طراحی کردیم که از این میان به ۱۵ تا ۲۰ بازی رسیدیم و آن هایی که در تست ها جواب داد اکنون در برنامه انجام می دهیم. کلیت این است آن آدم‌هایی می آیند و در برنامه حضور پیدا می‌کنند که ذهن قوی و یک پتانسیل درونی خوبی داشته باشند و بتوانند از تماشاچی خنده بگیرند و بداهه بتوانند خوب حرف بزنند. اما خیلی ها در برنامه شرکت می کنند و پشت صحنه آدم های بامزه ای هستند اما جلو دوربین نمی توانند خوب اجرا کنند و بی مزه می شوند.

نکنه ای کلیدی که اصرار من بود این است که کلا تیم ها از نقاط مختلف کشور شرکت کنند به این دلیل که گویش و لهجه ها جذاب است و شوخی که آن ها می کنند ما نمی دانیم اما برای همشهری های خودشان جذاب است.

درباره مجری برنامه این سوال مطرح است که آیا چون نمی خواستید سلبریتی و چهره شناخته شده در برنامه بهره ببرید از میلاد صالح پور که کم تر شناخته شده است استفاده کردید؟

او چندین سال کار صحنه انجام داده و بداهه قوی دارد، ما در حدود ۱۶-۱۷ نفر مجری تست گرفتیم و نهایت به میلاد صالح پور رسیدیم که روی صحنه با جمعیت زیاد با ذهن آرام توانست برنامه را پیش ببرد. مجری که هم زمان دارد با نفر اول صحبت می کند باید بداهه گو باشند و حرف های دو نفر دیگر در صحنه را هم بشنود و لحظاتی را ایجاد کند که جذاب و خنده دار است؛  ما هم باید فردی را برای اجرا انتخاب می کردیم که در لحظه بتواند بداهه خوب پاسخ دهد.

در تهیه برنامه با چه چالش هایی روبرو بودید؟

مشکل اصلی که ما داریم این است که دکوری که می بینید مربوط به برنامه قبلی که سازمان پیشنهاد داده بود است و برای اینکه بودجه بیت المال را مدیریت کنیم در دل این دکور برنامه را ضبط کردیم و چالش اصلی ما همین است که دکور به ساختار برنامه ما نمی خورد و در فصل بعدی دکور را تغییر می دهیم.

با توجه به ریزش مخاطب تلویزیون نسبت به شبکه خانگی و سینما بازخورد برنامه تان چگونه است؟

هم اکنون که ۱۲ قسمت پخش شده در سایت تلوبیون ۲۳۰ هزار نفر دیده اند و ۵ هزار نفر هم پیامک داده اند که در برنامه شرکت کنند.

برنامه بعدی تان برای ساخت فصل بعدی خوش نمک چیست؟

قرار است با مدیران شبکه با توجه به بازخوردها برای تغییر محتوا در برنامه در جلسه ای داشته باشیم تا بیننده بیشتر ما را ببیند و دوست مان داشته باشد. خودم به شخصه قبول دارم برنامه ای ساختم که آزمون و خطا داشته است. برنامه ای ساخته ایم که حداقل می توانم بگویم نسبت به برنامه های چند سال اخیر تلویزیون کپی نبوده و عوامل زحمت کشیده اند و ایده ای خلاقانه طراحی کرده اند. معتقدم برنامه طنز ساختن و خنداندن کار بشدت سختی است و شوخی هایی که بیرون فضای رسانه می توان انجام داد با شوخی های داخل رسانه متقاوت است؛ مردم بیرون به چیزهایی می خندند که شما الان بخواهید آن ها را بخندانید کار سختی است. تیم ما برنامه ای طراحی کرده که اگر شما در ۶۰ دقیقه تایم هر قسمت تنها ۱۰ دقیقه خندیده باشید من برنده بازی هستم و به هدفم رسیده ام. باز هم می گویم نقد را دوست دارم ؛ خیلی از دوستان به من گفته‌اند که برنامه ات را دوست نداشتیم و به آن ها گفتم خوشحالم چون همین که برنامه ام را دیدید و نقدکردید باز من موفق شده ام. ما نمی توانیم بگوییم که همگان آن مدلی که ما دوست داریم بخندند.

حرف پایانی تان برای مخاطبان روزنامه صبا

ممنونم از شما و خواهش می کنم اگر کسی برنامه خوش نمک را می بیند صرف اینکه می خواهد ۴۰-۵۰ دقیفه شاد باشد برنامه را ببیند و ما قرار نیست به مردم آموزش دهیم. بلکه برنامه‌ای فان، سرگرم کننده و شاد ساخته ایم.

امیر طهرانی: امیدوارم خوش نمک در ذهن بیننده ماندگار شود

شما خوش نمک را در حوزه طنز و سرگرمی روی آنتن دارید چه شد کارگردانی برنامه به شما سپرده شد؟

این برنامه با یک ساختار و شکل دیگری که دکور برایش طراحی شده بود شروع کرد؛ چون دکوری که ما کار کردیم در معرض انتقاد است در صورتی که برای خوش نمک نبود و به ناچار با یک تغییر جزیی برنامه ای برای این دکور طراحی شد. البته به جهت زمان بندی‌ و برآورد هزینه، دکور را حفظ کردیم و خیلی هم دوست نداشتیم هزینه اضافه کنیم؛ می خواستیم برنامه ای بسازیم که لوباجت یعنی ساختش ساده و کوچک باشد ولی سعی می کند بهترین اتفاق روی آنتن بیفتد و با کم ترین میزان از هر چیزی ببننده بخندد؛ یعنی از سلبریتی، مجری یا مهمانی که بخواهد ویژه و خاص در زمینه کمدی، بازیگری، خوانندگی و.‌‌.. باشد استفاده نکردیم بلکه با کم ترین میزان اتفاقی که می توان به لحاظ مالی و زمان بندی را انجام داد تا بهترین کاربرد را از دکور بگیریم. سعی ما این بود که یک جمع دورهمی خودمانی ایرانی بسازیم تا به هر بهانه ای سبب خندیدن و حال خوب شود که هم در انتقالش به تماشاگر داخل صحنه و دکور برنامه و تماشاچی در منزل یک حال خوب و سرگرمی داشته باشد بنابراین خوش نمک با چنین ایده ای کارش را آغاز کرد.

پس با توجه به توضیحات تان برای فصل بعدی دکور را تغییر خواهید داد؟

همین طور است در فصل جدید فضای دکور را تغییر خواهیم داد و دو برابر آنچه که می‌بینید ساخته خواهد شد، هم چنین زوایای دوربین ها را تغییر خواهیم داد، به دلیل اینکه در این دکور دستمان بسته بود شرکت کنندگان در بازی ها نمی توانستند در این دکورحرکت کنند، ما با تغییر دکور حداقل دست خود را در طراحی بازی ها باز می کنیم.

چرا شرکت کنندگان‌تان آقایان هستند؟

در مراحل آزمون و خطا و تست های با شرکت کنندگان خانم و آقا داشتیم، نمی توانستیم ریسک کرده و برنامه ای با خانم ها شروع کنیم بنابراین با آقایان شروع کردیم تا بعدها با تغییرات جزیی فصل جداگانه ای برای خانم ها ساخته شود.

انتخاب شرکت کنندگان به چه صورت بود؟

گروه‌های شرکت کننده را با پیشینه رفاقتی انتخاب کردیم و سپس به این نتیجه رسیدیم که آن ها را از شهرستان های مختلف دور هم جمع کنیم. ما از همان روز اول یک چیزی برای مان اهمیت داشت و پایش هم ایستاده‌ایم و آن هم این بود که فرهنگ شوخ طبعی و پذیرش شوخی کردن با یکدیگر را بین آدم ها جا بیندازیم. در خوش نمک گروه ها را از جغرافیای مختلف کشور تعریف کردیم که ابتدا با تیم خود شرکت می کنند و در مراحل مختلف یک گروه واحد را تشکیل می دهند و اقوام مختلف با هم یک گروه شده و شوخی‌ها جذاب تر می شود.

رویکرد برنامه خوش نمک شاد و پرانرژی و سرگرم کننده است؛ محتوای برنامه بر چه اساس شکل گرفت؟

طراحی بازی ها بر اساس ذهن و تخیل خودمان است و نمونه کپی ندارد و با توجه به گذشته ای است که در زندگی همه ما و نوستالژی ما وجود دارد مثل بازی های اسم فامیل، حاضر جوابی که تبدیل به حاضر سوال دادیم یا بازی تعارف ایرانی و بازی های به روز مثلاً بیت باکس طراحی کردیم که در طول خوش نمک که یک فصل ۳۳ قسمتی است بالای ۱۵تا۲۰ بازی را ببینید که با هم متفاوت هستند.

منبع:
خبرگزاری صبا


ارسال دیدگاه





ارسال

دیدگاه ها

نمایش همه نظرات
2024-05-05 12:30:57