شبکه نسیم بر اساس این تحلیل سازمان که می بایست شبکه های نسل جدید تخصصی بر موضوعات خاص فعالیت نمایند و با شعار شبکه نسیم؛ شبکه نشاط و سرگرمی فعالیت می نماید. بر اساس همین تحلیل مخاطب از بین چند شبکه جدی به شبکهای نیاز دارد که در زمان کوتاهی انبساط خاطر و شادی لطیفی برایش به ارمغان بیاورد . رویکرد این شبکه ایجاد فرصتهای شاد و با نشاط است که مخاطب آن را در کوتاهترین زمان تجربه کند. البته برخی موضوعات روی آنتن تجربه و با شبکههای مشابه مقایسه شده و بتدریج به صورت کنونی درآمد. اکنون این شبکه مشابه هیچ شبکهای نیست. ازدلایل روی آوردن فراوان مخاطبان به این شبکه نیاز بسیاری است که مخاطبان برای داشتن حالی خوب بوده است. ما بیانگیزگی و بیدغدغه بودن را حال خوب نمیدانیم. وقتی میگوییم حال مردم باید خوب شود منظورمان این نیست که ناهمواریهای زمانه را نبینند و فقط نیازهای شخصیشان را رفع کنند و بیدرد باشند. تصور ما این است که در فضایی آرام، لطیف و انسانی میتوانیم ناهمواریهای زندگی را منطقیتر ببینیم و ناکامیهایمان را منطقیتر هضم کنیم و با این دیدگاه میتوانیم شکستها را با امید پشت سر بگذاریم و امیدوارانه به فراز و نشیبهای زندگی بنگریم.
در شبکه نسیم حال خوب، حالی است که انسان را هم از جهت معنوی ارتقا میدهد و هم حس شیرین نشاط را در او ایجاد میکند.
در شبکه نسیم، فرض اول ما براین است که مخاطب زمان کوتاهی به شبکه اختصاص دهد؛ یعنی هر زمان که خواست شبکه نسیم را ببیند و چند دقیقهای انبساط خاطر یابد. اکنون کمی فراتر رفتهایم و میخواهیم مخاطب حدود 30 دقیقه تا یک ساعت پای برنامه های این شبکه بنشیند، زمانی که به موضوع از منظر کلان نگاه کنیم باید نقشهای متوازن ترسیم کنیم، طوری که هم سریالها دیده شوند هم جُنگ و... . در شبکه نسیم هدف این نیست که چند برنامه خیلی جذاب در جدول پخش قرار دهیم و بگوییم مردم از صبح تا شب بخندند. تلویزیون باید فضای واقعی در اختیار مردم بگذارد تا مردم، هم به کتاب خواندشان برسند هم به تفریحشان؛ هم کار کنند و اوقاتی هم برنامه ببینند.
نسیم از چهار کلمه و رویکرد تولید و پخش برنامه هایی با مضامین "نشاط" و "سرگرمی" و "یادها" و "مسابقات" تشکیل گردیده است و با نگاهی به برنامه های در حال پخش و تاریخچه آن ، با این نوع تقسیم بندی در محتواهای خود مخاطبان بسیاری را جذب آنتن خود نموده است