نگاهی به «از سرگذشت»؛ جایی که می‌آموزیم

چهار شنبه 8 شهریور 1402 - 0:15:18

به گزارش صبا، یکی از مهمترین‌ هدف‌ها در میان اهداف برنامه‌های صدا و سیما، انتقال تجربه به صورت مستقیم و غیر مستقیم است. همین انتقال تجربه هم نوعی آموزش به حساب می‌آید اما در چند سال اخیر، مدل این نوع برنامه آموزشی، به گونه‌ای تغییر یافته که غیر از آموزش، جذابیت‌های دراماتیک و رمانتیک و گاه حتی تراژیک داشته باشد، تا از ارتباط مخاطب با این برنامه، درس‌هایی به دست بیاورد که از میان کتاب‌ها و کلاس‌ها و دروس دانشگاه و … کمتر می‌شود آن‌ها را کسب کرد.

از همین رو است، که برنامه‌سازان تلویزیون به ساخت برنامه‌هایی روی آورده‌اند که اگرچه در لایه‌های درونی خود آموزش هم دارند، اما در شکل اولیه، فقط می‌خواهند جذاب باشند. برای این جذابیت هم باید تکنیک‌هایی در شکل برنامه‌سازی رعایت شود.

این تکنیک‌ها از دکور و نور و تعداد دوربین و شکل نماها شروع می‌شود، تا مجری و شکل قرارگرفتن مجری مهمان در مقابل هم و موضوعاتی که مطرح می‌کنند. یکی از برنامه‌هایی که در محرم امسال پخش می‌شود و همین رویکرد را در خود دارد، «از سرگذشت» است.

حتی اگر به صورت اتفاقی شبکه‌های تلویزیون را تغییر بدهید و با «از سرگذشت» مواجه شوید متوجه این تغییر در شکل و دکور برنامه می‌شوید، همین موضوع اسباب این را فراهم می‌کند که تاملی در تغییر دادن شبکه داشته باشید و حتی اگر شده کمی از برنامه را ببینید.

شکل سوالات، شکل مواجهه‌ مهمان با سوالات، پرسش‌هایی جذاب و در عین حال راهبردی باعث می‌شود مهمان در پاسخ دادن بسیار دقت داشته باشد و سعی کند عمیق‌ترین شکل پاسخ را ارائه دهد. کلاهخودی که در دکور دیده می‌شود ۷ متر قطر و ۹ متر ارتفاع دارد همین موضوع بخشی از تاثیرگذاری برنامه را شامل می‌شود. اما تمام این موارد قرار است مخاطب را به یک نقطه برساند.

مخاطب قرار است در این برنامه راز بزرگ انسان‌ها را در انتخاب‌ها وقتی در یک دوراهی قرار می‌گیرند ببیند و بفهمد. انسان، محصول انتخاب‌هایش است، این جمله را حتما بسیار شنیده‌اید. اینجا هم موضوع همین است. انسان وقتی در دوراهی قرار می‌گیرد، به نسبت انتخابی که می‌کند آینده‌ای را برای خودش رقم می‌زند. این آینده بسیار مهم است. ما نمی‌توانیم بدون تجربه و بدون دانش کافی دست به انتخاب بزنیم، از همین رو برنامه «از سرگذشت»جدای از همه‌ تاثیرات و انتقال تجربیاتی که در خود دارد، برای مخاطب یک برنامه‌ آموزشی است.

مخاطب یاد می‌گیرد که در شرایط دشوار و در دوراهی‌های زندگی، چگونه بهترین انتخاب را داشته باشد، یا شاید بشود اینگونه گفت که می‌آموزد که هر انتخاب، چه آینده‌ای را دارد، اگر درست انتخاب کنی، چه محصولی خواهی داشت، و اگر انتخاب نامناسب داشته باشی، چه اتفاقی برای تو خواهد افتاد. بنابراین، «از سرگذشت» برنامه‌ای‌ است که از مسیر غیر مستقیم، به مخاطب آموزش می‌دهد چگونه زیست اجتماعی داشته باشد که در دوراهی‌های زندگی، بتواند بهترین انتخاب را برای خود رقم بزند.
منبع:
خبرگزاری صبا


ارسال دیدگاه





ارسال

دیدگاه ها

نمایش همه نظرات
2024-05-06 17:39:31