نشاط معنوی در ایام عزاداری سیدالشهدا(ع)

چهار شنبه 18 مرداد 1402 - 0:10:47

مأموریت شبکه نسیم، نشاط و سرگرمی است. گرچه نمی‌توان انتظار داشت در ایام شهادت سید و سالار شهیدان، بازنمایی ویژه‌ای که دیگر شبکه‌ها از رویدادها و مراسم‌های مذهبی این ایام دارند، در شبکه نسیم نیز شاهد باشیم، لکن این شبکه کوشیده است که با توجه به داشته‌ها و معطوف به ماموریت سازمانی‌اش به پاسداشت این ایام بپردازد.

در سالیان گذشته با توجه به تصور مخاطب نسبت به عدم تامین نیازهای معنوی ویژه این ایام توسط شبکه نسیم، با کاهش مراجعه مخاطب به شبکه روبه‌رو بودیم اما در دوران تحول سازمان صداوسیما این روند تغییر کرد. در راستای تحقق شعار محوری که توسط رئیس محترم سازمان و قائم‌مقام محتوایی ایشان مشخص و در سند تحول به‌آن اشاره شده است، شبکه نسیم نیز بر آن شد به تولید برنامه‌هایی بپردازد که علاوه بر درنظرداشتن ماموریت اصلی، نیازهای معنوی متناسب با ایام محرم و صفر را برای مخاطب خود تامین کند. تلاش‌ها برای این تحول، از سال گذشته آغاز گشت و در این ایام تعدادی برنامه تولید شد که مورد اقبال مخاطب قرار گرفت. با توجه به تجربیات مفیدی که از سال گذشته به‌دست‌آمد، در ایام محرم و صفر امسال، تصمیم بر این شد تولید برنامه‌های خلاقانه جایگزین برنامه‌های صرفا تامینی شود. لذا اتاق‌های فکر متعددی جهت رسیدن به این هدف ایجاد شد که با تلاش شبانه‌روزی و عنایت سیدالشهدا(ع) طرح‌های خلاقانه‌ای شکل گرفت.
با توجه به چالش‌های فرآیند تولید و محدودیت‌هایی که همه دست‌اندرکاران تولیدی سازمان در ایام عزاداری ابا‌عبدا...الحسین(ع) با آن روبه‌رو هستند، تدابیری اتخاذ شد که با همراهی مجموعه ارشد سازمان و نهادهایی از همکاران بیرونی سازمان، طرح‌های خلاقانه شبکه نسیم به سمت تولید برنامه‌های جدید، متناسب با ذائقه و سلیقه مخاطب فهیم و همیشه همراه نسیم که نوع خاصی از برنامه‌ها را می‌پسندد هدایت شود، که هم مأموریت شبکه انجام شود و هم برای مخاطب جذاب و دیدنی باشد. 
بنابراین مأموریت شبکه برای ماه محرم و صفر تا حدودی به نشاط معنوی تغییر پیدا کرد و برنامه‌هایی به شرح ذیل تدارک دیده شد: «نسیما» ویژه‌برنامه دوربین‌مخفی شبکه نسیم است که در این ایام، منعطف به بازنمایی شعائر حسینی شد و برنامه «با حسین حرف بزن» که طی این سال‌ها تقریبا تنها برنامه مناسبتی ماه محرم و صفر شبکه بوده است، با رویکردی نو به گروه جدیدی متشکل از جوانان متدین و انقلابی سپرده شد تا بتوانند ایده‌های خلاقانه خود را محقق کنند و برنامه از تکرار فاصله بگیرد. 
«از سرگذشت» با بهره‌بردن از دکور جذاب و خلاقانه‌ای که در اتاق‌فکر طراحی شد، برنامه دیگری است که با مجاهدت دوستان برنامه‌ساز در این ایام، روانه آنتن شده است. با توجه به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفندماه سال‌جاری، با حسین حرف بزن و از سرگذشت در لایه‌های دوم و سوم پیام خود، موضوع انتخاب را مد نظر قرار داده‌اند. 
«نسیم‌آوا» برنامه‌ای است که در این ایام ویژه، از موسیقی‌های مرتبط با سیدالشهدا(ع) استفاده می‌کند؛ موسیقی‌ها و نواهایی شنیدنی که مفاهیم عاشورایی را منتقل می‌‌کند. 
برنامه دیگری نیز برای نیمه دوم ماه صفر به نام «مجلس‌واقعه» تدارک دیده شده است که به احیای فرهنگ تعزیه می‌پردازد. برنامه‌ای گفت‌وگومحور، ترکیبی و نمایشی که با اجرای یکی از آهنگسازان بنام کشور اتفاق ویژه‌ای در شبکه نسیم خواهد بود.شبکه نسیم امسال برخلاف سال‌های گذشته تلاش کرده است متناسب با ماموریتش، برای طیف قابل‌توجهی از مخاطب خود، برنامه‌های درخور ذائقه و سلیقه این جنس از مخاطب تدارک ببیند.
سیدمحمدرضا خوشرو | مدیر شبکه نسیم
منبع:
روزنامه جام جم


ارسال دیدگاه





ارسال

دیدگاه ها

نمایش همه نظرات
2024-05-06 22:50:42