«سرنخ» ترفندهای بازجویی را لو می‌دهد؟/بانوان کارآگاه واقعی داریم

دو شنبه 28 فروردین 1402 - 0:15:42

کارگردان مسابقه مطرح کرد؛
 

به گزارش خبرنگار مهر، آریا طاهری تهیه‌کننده و کارگردان مسابقه «سرنخ» با حضور در شبکه خبر درباره این برنامه سخن گفت و در پاسخ به این پرسش که سرنخ به دنبال چیست گفت: سرنخ در وهله اول با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی در شبکه پر مخاطب نسیم شکل گرفت. ایده ساخت این برنامه از فروردین سال قبل شروع شد و به دلیل حساسیت موضوع، پیش تولید بسیار طولانی داشتیم. قریب به ۱۰ ماه روی پرونده‌های مختلف کار کردیم تا این ایده نو به عنوان برنامه‌ای جدید در مدیوم تلویزیون شکل بگیرد.

کارگردان «سرنخ» در پاسخ به این پرسش مدقق که آیا این برنامه نمونه خارجی ندارد، توضیح داد: زمانی که ایده ساخت این برنامه در شبکه نسیم شکل گرفت، دنبال نمونه خارجی برنامه رفتیم اما چیزی پیدا نکردیم. چرا؟ چون اگر می توانستیم کپی برای آن پیدا کنیم مثلا می دانستیم دکورمان می تواند چطور باشد؟ آن وقت دیگر لازم نبود آزمون و خطای زیادی داشته باشیم اما چیزی پیدا نکردیم.

طاهری در پاسخ به این شبهه که ممکن است برخی اینگونه فکر کنند که «سرنخ» روش‌های بازجویی را آموزش می‌دهد و مجرمان را با این پدیده آشنا می کند، تصریح کرد: ما در زندگی روزمره در تیررس اخبار و اطلاعات زیادی هستیم که بعضی هایشان کلا به درد ما نمی خورند. ما در وهله اول در مسابقه سرنخ آموزش می‌دهیم که بتوانیم اطلاعات درست و نادرست را از یکدیگر تمیز بدهیم.

وی اضافه کرد: در وهله دوم اینکه پلیس آگاهی از اول همراه ما بود. آن چیزی که به عنوان ترفندهای بازجویی نمایش داده می شود درست است که برای مخاطب عام تازگی و جذابیت دارد، اما برای پلیس آگاهی منقضی شده و پلیس در حال حاضر از روش‌های مدرن و جدیدتری برای کشف جرایم و گفتمان با مجرمان استفاده می‌کند.

کارگردان «سرنخ» در این باره که چه چیزی در این برنامه واقع نما، واقعی است، گفت: ترفندهایی که نشان می‌دهیم کاملا واقعی است فقط تاریخ مصرف آن گذشته است. ما هزاران پرونده را در اداره آگاهی بررسی کردیم اما آن‌هایی را انتخاب کردیم که برای مخاطب جذاب و قابل حل باشد. بنابراین همه پرونده‌هایی که در این مسابقه نمایش داده می‌شود واقعی است و پلیس آن‌ها را حل کرده است. شاید بتوان گفت نمایش دادن این پرونده ها نه تنها باعث افزایش جرم نمی شود بلکه نشان می دهد پلیس در برخورد با مجرمان چقدر دقیق و درست برخورد می کند و این موضوع در دراز مدت می تواند به کاهش جرایم خشن در جامعه منجر شود.

این تهیه‌کننده درباره نحوه انتخاب دستیاران کارآگاه گفت: در شبکه نسیم و رسانه‌ها فراخوانی منتشر کردیم و افراد علاقه‌مند ثبت‌نام کردند. تلاش کردیم آنهایی که دارای شم پلیسی هستند انتخاب کنیم. البته این نکته هم مدنظرمان بود که این افراد سابقه جلوی دوربین آمدن داشته باشند، چون اساس مسابقه گفتمان در اتاق بازجویی است.

طاهری درباره نحوه مشخص شدن برنده های مسابقه توضیحاتی داد و گفت: کسی که در مرحله اول مجرم اصلی پرونده را شناسایی کرد، در مرحله بعد باید مجرم را تفهیم اتهام کند تا مطمئن شویم شانسی مجرم را انتخاب نکرده و ادله درستی دارد.

کارگردان «سرنخ» درباره اینکه منظور محمدرضا رهبری از اینکه «در ایران فقط یک کارآگاه یکم داریم» چیست، گفت: کارآگاه ها درجه بندی دارند و از بین اینها فقط کارآگاه ویژه در کشور یک نفر است که اصطلاحا به او جعبه سیاه مسابقه سرنخ می گوییم چرا که دکتر طالبیان کارآگاه ویژه در کنار پروژه و مشاور ما بود. اصول بازجویی را او به ما یاد داد که نقش او را محمدرضا رهبری بازی می کند. ما دنبال شخصی بودیم که هم از نظر ظاهری و هم از نظر رفتاری به یک کارآگاه و دانای کل شبیه باشد و پس از گفتگو با افراد بسیار به این نتیجه رسیدیم که آقای رهبری را انتخاب کنیم.

وی درباره شرکت کنندگان خانم توضیح داد: هر پسری در کودکی آرزوی پلیس بودن دارد ولی ما در این برنامه شرکت کننده خانم هم داشتیم. به هر حال ما نمی توانستیم نیمی از جامعه را نادیده بگیریم. جالب است بدانید در آزمون ورودی تعداد زیادی از خانم‌ها با تحصیلات بالا شرکت کردند و در طول مسابقه‌ هم نشان دادند که خانم ها با ریزبینی و دقت نظری که دارند چگونه می‌توانند پرونده های جنایی حل کنند. در واقعیت هم در مجموعه پلیس بانوان کارآگاه وجود دارند.

منبع: خبرگزاری مهر

 


ارسال دیدگاه





ارسال

دیدگاه ها

نمایش همه نظرات
2024-03-29 05:05:41