همراه با سردبیر و مجری نخستین برنامه طراحی و دوخت لباس بانوان

یک شنبه 8 مهر 1403 - 0:6:41

طراحی پوشش بانوان ازجمله دغدغه‌های خانواده‌های ایرانیِ ایران‌دوست است، خانواده‌هایی که با سر زدن به فروشگاه‌های پوشاک بانوان با دلخوری و گاهی با قهر از آن خارج می‌شوند. این بخش از نیاز جامعه چند سالی است که با متولیان طراحی و دوخت، روندی کج‌دار و مریز طی می‌کند و انتظار دارد با فرهنگ‌سازی و ارائه الگوهای مناسب به لباس و پوشش بانوان بیش از این اهمیت داده شود. در این امتداد، برنامه «نوآ» با گرد آوردن طراحان دارای فکر و ایده در حوزه پوشاک بانوان در دل برنامه‌ای مسابقه‌ای هم خود و هم این بخش از نیاز جامعه را به قضاوت مخاطبان می‌گذارد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، مسابقه تلویزیونی نوآ، نخستین برنامه‌ای است که در حوزه حجاب و عفاف در تلویزیون تولید شده و شرکت‌کنندگان در آن به طراحی و دوخت لباس‌های زنانه با موضوعات و تم‌های مختلف می‌پردازند. این مسابقه که در ۲۷ قسمت تولید شده است، شرکت‌کنندگانی از سراسر کشور دارد که پس از گذراندن آزمون‌های مختلف به برنامه راه یافته‌اند. در هر قسمت از این مسابقه، سه گروه دونفره با یکدیگر به رقابت می‌پردازند و در پایان هر برنامه، گروه برنده مشخص شده و به مرحله بعد راه پیدا می‌کند. با سردبیر و مجری نخستین برنامه طراحی و دوخت لباس بانوان رسانه ملی به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌آید.

مونا اورئی متولد سال 1367 است و فعالیت خود در رسانه ملی را با برنامه «نیمرخ» شبکه یک سیما به‌عنوان یکی از اعضای شورای بینندگان آغاز می‌کند. وی نویسندگی در رادیو و تلویزیون در برنامه‌های مناسبتی اذانگاهی، ماه مبارک رمضان و فعالیت‌های دیگری چون نریشن و قصه‌گویی و سردبیری را در کارنامه خود دارد. اورئی در ادامه وارد معاونت سیاسی شده و به‌عنوان دبیر و گوینده خبر فعالیت کرده است.

اورئی در مورد پیشینه تحقیقات برای شروع برنامه «نوآ» گفت: یک سال پیش که طرح برنامه توسط محمد حسنی، تهیه‌کننده کار، مطرح شد، به‌عنوان یکی از اعضای اتاق فکر و سردبیر، به‌اتفاق تهیه‌کننده و یک گروه پنج‌نفره شروع به تحقیق و پژوهش راجع به مد و لباس در کشور کردیم.

سردبیر «نوآ» ادامه داد: پوشش اقوام ایرانی در دوره‌های مختلف را کنکاش و در ادامه برنامه‌های مختلفی را که خارج از کشور درزمینه مد و لباس طراحی و ساخته بود نیز بررسی کردیم.

وی درخصوص ساختار برنامه گفت: «نوآ» ساختار مسابقه‌ای دارد، ساختاری که نیازمند نقشه مشخصی است تا به نتیجه برسد، اینکه مسابقه در چند مرحله باشد، چه طرح‌هایی را موضوع مسابقه قرار دهیم و از همه مهم‌تر بحث پوشش اقوام در جامعه و بحث عفاف و حجاب را هم پوشش دهیم، ازجمله نکاتی بود که باید در مدنظر می‌گرفتیم.

اورئی گفت: بخشی که در این تحقیق و پژوهش برای ما مهم بود، نحوه انتخاب افراد به‌عنوان شرکت‌کننده بود، امری که در عین مهم بودن، وقت و انرژی زیادی از گروه می‌گرفت. برای این منظور، شروع به رصد افراد با مهارت‌های مدنظرمان در سراسر کشور و با راستی‌آزمایی برای شرکت در مسابقه، از آنان دعوت کردیم.

قطعاً فرهنگ‌سازی یکی از اهداف این برنامه است، سردبیر «نوآ» دراین‌باره گفت: یکی از مهم‌ترین مواردی که برای ساخت برنامه در طراحی، تحقیق و پژوهش، نوشتن متن‌ها و همچنین ساخت برنامه در مدنظرمان بود، بحث فرهنگ‌سازی درزمینه پوشش بود. در این برنامه سعی کردیم مخاطب را با پوشش اقوام مختلف ایرانی و روش‌های مختلف خیاطی آشنا کنیم و همچنین ثابت کنیم که در عین شکیل و عفیف بودن، می‌توان باحجاب بود و پوشش درستی را انتخاب کرد و درواقع، می‌خواستیم به مخاطب نشان دهیم که اتفاقاً زیبایی در پوشیدگی است.

اورئی به هدف دیگر اشاره کرد و گفت: نکته بعدی کشف استعدادهای نهفته و معرفی آنان در ‌دورترین‌نقاط کشورمان بود، برنامه‌ای که به افراد این امکان را می‌داد تا ظهور و بروز داشته باشند.

سردبیر «نوآ» اتاق فکر برنامه را خلاق و پای‌کار دانست و ادامه داد: در اتاق فکر همه تلاشمان را کردیم که دید جدیدی نسبت به لباس، دوخت لباس، پوشیدگی و زیبایی بدهیم و دید نو و جدیدی را به مخاطب عرضه کنیم. اینکه چقدر می‌توانیم مؤثر باشیم قدری زود است که راجع‌به آن قضاوت کنیم؛ ولی قطعاً این شروع و قدم اول کار است.

وی «نوآ» را نخستین کار در طراحی و پوشش بانوان در کشور دانست و گفت: «نوآ» اولین کار درزمینه پوشش و مد و لباس در تاریخ تلویزیون است و قطعاً اشکالاتی خواهد داشت که تمام تلاشمان را می‌کنیم آن‌ها را برطرف کنیم و ان‌شاءالله به‌مرورزمان بتوانیم به هدف برنامه که بهبود و تصحیح کردن بحث مد و پوشش در کشور است، دست پیدا کنیم.

اورئی از تلاش‌های خانم‌ها عسگری، ارشادی و کتاوند در همراهی اتاق فکر تقدیر کرده و ادامه داد: این افراد از ابتدا کنار گروه برنامه‌ساز بودند و با توجه به تخصصی که در طراحی لباس داشتند، در بحث‌های تخصصی و راستی‌آزمایی شرکت‌کننده‌ها و همچنین روند برگزاری مسابقه کمک کردند. وی در خاتمه از مرکز بسیج سازمان نیز که از «نوآ» حمایت کردند، تقدیر کرد.

 فرهنگ‌سازی در حوزه پوشش بانوان

 ستاره‌سادات قطبی، مجری «نوآ» درباره اجرای خود در این برنامه به خبرنگار هفته‌نامه صداوسیما گفت: اجرای مسابقه «نوآ» یکی از متفاوت‌ترین اجراهایم در سال‌های اخیر است. اجراهایی که تاکنون داشته‌ام، معمولاً همراه شهرام شکیبا، همسرم، بوده و ما به‌صورت زوج برنامه‌ها را پیش می‌بردیم؛ اما این برنامه متفاوت بود.

این مجری ادامه داد: به‌لطف خدا، گروه از اجرایم راضی بود، خودم نیز «نوآ» و فضای آن را دوست داشتم و بااینکه کار سنگین بود و تخصص ویژه‌ای می‌خواست، با مطالعات قبلی و کمک گروه برنامه‌ساز توانستم کار را پیش ببرم.

وی فرهنگ‌سازی در حوزه پوشش بانوان را از اهداف مهم این برنامه خواند و ادامه داد: قطعاً یکی از مهم‌ترین اهداف «نوآ» فرهنگ‌سازی در خصوص پوشش بانوان است. «نوآ» می‌خواهد به بانوان کشورمان بگوید که در کنار تیپ‌هایی که مد می‌شود، می‌توانند پوشش فوق‌العاده زیبا و مناسب در چارچوب قوانین اسلامی داشته باشند. قطبی گفت: برنامه «نوآ» آمده که به بانوان کشورمان بگوید شما با نوع پوششی که دارید می‌توانید فرهنگ خودتان را به استان‌های هم‌جوار و حتی به کشورهای همسایه نیز عرضه کنید. در یکی از قسمت‌های برنامه شرکت‌کننده در مسابقه قرار شد لباسی برگرفته از قوم گیلک بدوزد یا شرکت‌کننده دیگری با الهام گرفتن از طبیعت و آداب‌ورسوم عشایر لباسی درنهایت زیبایی، طراحی کرد و دوخت.  وی ادامه داد: «نوآ» آمده تا فرهنگ ایران و اصالت ایرانی را روی لباس‌ها نشان دهد که این لباس مختص کدام شهر و الهام‌گرفته از چیست.

قطبی با تمجید از گروه برنامه‌ساز گفت: حضور گروه‌های قوی که توانستند از عهده کار بربیایند نوید فصل جدید و هیجان‌انگیز «نوآ» را می‌دهد که در آن از طراحان و خیاط‌های ماهرتری در مسابقه بهره گرفته خواهد شد.

این مجری در پاسخ به این پرسش که با پخش «نوآ» شاهد چه تغییراتی در حوزه مد و لباس در کشور خواهیم بود، گفت: امیدوارم با پخش این برنامه صاحبان خیاط‌خانه‌ها (مزون‌دارها) با فکر و ایده‌های جدیدی که به کار می‌گیرند؟، لباس‌هایی طراحی کنند که در عین فاخر و زیبا بودن حجاب اسلامی نیز داشته باشد.

وی با ابراز تأسف از بازار طراحی لباس بانوان ایرانی تصریح کرد: متأسفانه اکثر خیاط‌خانه‌ها (مزون‌ها) طرح‌هایی برگرفته از کشورهای ترکیه و عرب‌زبان و به‌اصطلاح «عبا» تولید می‌کنند که امیدوارم بعدازاین برنامه جرقه‌ای در ذهن این عزیزان، فروشگاه‌ها، طراح‌ها و خیاط‌خانه‌ها زده شود که ما می‌توانیم با الهام گرفتن از عنصر (المان) ایرانی و اسلامی لباسی را طراحی کنیم که این بار کشورهای منطقه به‌سمت لباس‌های ما بیایند.

قطبی در خاتمه از همکارانش در رسانه ملی خواست بعد از تماشای «نوآ» نظرات و پیشنهاد‌های خود را برای این برنامه بفرستند تا در رشد کمی و کیفی برنامه سهیم شوند.

مسابقه تلویزیونی «نوآ» در گروه برنامه‌های تلویزیونی مرکز بسیج صداوسیما، به‌تهیه‌کنندگی میثم محمدحسنی و با اجرای ستاره‌سادات قطبی تولید شده و قرار است پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها از شبکه نسیم پخش شود.
منبع: پایگاه اطلاع رسانی اداره کل روابط عمومی


ارسال دیدگاه





ارسال

دیدگاه ها

نمایش همه نظرات
2024-10-06 02:13:02