دستاورد‌های پلیس از مسابقه جنایی معمایی «سرنخ»

یک شنبه 27 فروردین 1402 - 0:7:40

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، مسابقه «سرنخ» که از نوروز امسال از شبکه نسیم درحال پخش است در ابتدای رسانه‌ای شدنش به نظر می‌رسید که همانند اکثر برنامه‌های تولیدی سال‌های اخیر کپی‌برداری شده از یک نمونه خارجی باشد، اما خیلی زود مشخص شد که ایده تولید این برنامه منحصر به فرد بوده است. اما چرایی حضور پلیس در این پروژه نیازمند گذر زمان و تماشای قسمت‌های بیشتری از "سرنخ" بود.

در ابتدا شاید میزان حضور پلیس در حد در اختیار گذاردن پرونده‌های جنایی به نظر می‌رسید اما مدتی بعد و با نگاهی ژرف زوایای دیگری از این حضور و اهداف غیرمستقیم آن روشن شد.

در نظر اول پلیس در "سرنخ" به دنبال کاهش آسیب اجتماعی است. چرا که پرونده‌های "سرنخ" به گونه‌ای گزینش شده‌اند که زوایای اجتماعی رخداد یک جرم را به تصویر بکشند و در سوال‌ و جواب‌های بازجویی‌ها میتوان پیشگیری و فرهنگ‌سازی و زمینه‌شناسی آسیب‌های اجتماعی منجر به جرائم را مشاهده کرد. حتی برای جلوگیری از بروز برخی جرائم از زبان شرکت‌کنندگان هم جملاتی نظیر: نمی‌شد از طریق قانونی حلش کرد؟

نمی‌شد گفت‌و‌گو کنی؟ شاید حق با والدینت بود؟ چرا در آن جمع معتاد حاضر شدی؟ چرا به پول کمتر اما سالم قانع نبودی؟ و اشاره کرد.

در نظر دوم پلیس در "سرنخ" خود را ورای قدرت مجرمین نشان می‌دهد! چرا که با حل پرونده‌های گوناگون و بازجویی‌هایی براساس منطق این باور به وجود می‌آید که پلیس قدرت حل هر پرونده جنایی را دارد و مجرمین راهی برای فرار از قانون را ندارند. تعدد و تکثر پرونده‌های "سرنخ" نیز بسیار زیاد است و بسیاری از جرائم نظیر: قتل، سرقت‌های سنگین، آدم‌ربایی، قاچاق و ... را شامل می‌شود.

در نظر سوم گویی پلیس ترفند‌های بازجویی را آموزش می‌دهد و این موضوع بعد‌ها برای خود پلیس آگاهی دردسرساز خواهد شد، اما آن‌طور که در اخبار نیز آمده است این ترفند‌ها هرچند برای مخاطب عام تازگی و جذابیت دارد اما در مجموعه پلیس مواردی منقضی شده و قدیمی است و کارکردی ندارد و پلیس آگاهی از طرق جدید‌تری استفاده می‌کند.

در نظر چهارم پلیس در "سرنخ" خود را مجموعه واحد قدرتمدی نمایش می‌دهد. چرا که مشاهده شده در خصوص یک قتل، چطور پلیس فتا اطلاعات مقتول و مظنونین را در اختیار دارد، پلیس راهور چطور با کنترل تردد‌ها سرنخ‌های جدید ایجاد می‌کند، آزمایشگاه پلیس مواد مخدر چگونه از اطلاعات استنتاج می‌کند و در نهایت چگونه این مجموعه پلیس آگاهی را در حل پرونده‌ها یاری می‌کنند.

در نظر پنجم پلیس در "سرنخ" باور بازجویی‌های خشن و اعتراف‌گیری‌های زوری را از بین می‌برد، چرا که بیننده ملاحظه می‌کند که حل پرونده‌ها روالی منطقی و اصولی و فارغ از هیاهو و تنش را طی می‌کند و اگر بازجویان از هوش و تجربه کافی برخوردار باشند، با استدلال و گفتار درست و به‌جا می‌توانند هر پرونده‌ای را با سرنخ‌های موجود به‌دست‌آمده حل کنند.

در نظر ششم حضور بانوان به عنوان دستیار کارآگاه و بررسی پرونده‌های حوزه زنان نشان می‌دهد که پلیس از نگاه به نیمی از جامعه بازنمانده و به‌خلاف پروپاگاندای رسانه‌های معاند برای جایگاه زن در جامعه ارزش والایی قائل است.

در نهایت به‌نظر می‌رسد که پلیس در همکاری با شبکه نسیم برای تولید یک اثر متفاوت و تأثیرگذار بسیار موفق بوده است و بر اساس آمار بازدید این برنامه در اینترنت می‌توان بر این موضوع صحه گذاشت.


منبع: خبرگزاری رسا


ارسال دیدگاه





ارسال

دیدگاه ها

نمایش همه نظرات
2024-04-26 13:17:20