جنگ به روایت اصغر و رفقا

دو شنبه 15 فروردین 1401 - 0:17:45

تا به امروز روایت‌های زیادی از جنگ شنیده‌ایم اما آنقدر حرف‌های ناگفته از آن روزها باقی مانده که هر چه گفته شود باز هم جای کار دارد. همین موضوع باعث شده شبکه‌های سیما دست به کار شوند و همیشه بخشی از جنگ را دستمایه یک برنامه یا مجموعه تلویزیونی قرار بدهند و به آن بپردازند. حال یکی از این آثار که پخش آن از شب گذشته از شبکه نسیم شروع شده، مجموعه «جنگ دوست‌داشتنی» است که هر شب ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه پخش می‌شود. این مجموعه روایتی است شیرین از آدم‌های جنگ و هر یک از افرادی که در برنامه حاضر می‌شوند قصه‌ای از دل جنگ می‌گویند. این برنامه با میزبانی اصغر نقی‌زاده روی آنتن می‌رود که به کارگردانی حسین همایونفر در ۳۰ قسمت تهیه شده‌است. در خلاصه این مجموعه طنز تلویزیونی آمده‌است: هیچ جنگی دوست‌داشتنی نیست اما آدم‌های جنگ ‌گاهی دوست‌داشتنی‌اند، هیچ زخمی بدون درد نیست اما جای زخم‌ها گاهی دوست داشتنی‌اند، هیچ سربازی عاشق جنگیدن نیست اما وقتی دفاع از خاک باشه، جنگیدن هم گاهی دوست داشتنیه. هیچ مادری رضاش به مرگ فرزند نیست اما وقتی شهادت باشه، مرگ هم گاهی دوست داشتنیه. هیچ دورانی سراسر دوست‌داشتنی نیست اما توی مرور خاطرات، گاهی حتی جنگ هم دوست‌داشتنیه. با اصغر نقی‌زاده که میزبان رزمندگان در ماه رمضان است، گفت‌وگو کرده‌ایم.

پخش مجموعه جنگ دوست داشتنی از شب گذشته از شبکه‌نسیم شروع شده‌است. با توجه به این‌که حرفه اصلی شما بازیگری است، چطور شد میزبانی این مجموعه را برعهده گرفتید؟
قرار بود در ابتدا ما در این برنامه خاطره‌گویی کنیم اما وقتی وارد کار شدیم، متوجه شدیم شاید این دوستان نتوانند به خوبی خاطراتشان را تعریف کنند و نیاز به هدایت یک نفر برای روایت آنها باشد تا به تعبیری آنها را راه بیندازد. بنابراین به گونه‌ای من آنها را راه‌انداختم و به خاطرات آنها سروشکل دادم. بنابراین میزبان این عزیزان شدم.
 زمانی که برنامه به شما پیشنهاد شد، چه ویژگی‌هایی  داشت که باعث شد میزبانی آن را بپذیرید؟
من با توجه به علاقه‌ای که به این سیستم و به این آدم‌ها داشتم، پذیرفتم میزبانشان در این برنامه باشم. به هر حال جوانی من با این افراد گذشته و شنیدن خاطراتشان برایم جذاب و شنیدنی است.
 با توجه به این‌که میزبان این افراد در برنامه بودید، چقدر با روایتی
که آنها از جنگ تعریف می‌کردند خاطرات خودتان هم از آن دوران
تداعی می‌شد؟

به دلیل این‌که کار من همین است و مدام از من برای حضور در برنامه‌های مختلف دعوت می‌کنند، همیشه این خاطرات برایم زنده می‌شود. در این برنامه اما سعی می‌کردم خاطرات آنها را برایشان زنده کنم تا بتوانند  به راحتی تعریف کنند.
 در این برنامه چه قصه‌هایی از جنگ روایت می‌شود؟
می‌توانم بگویم برنامه بیشتر فضای شادی دارد. قبل از برنامه هم که با مهمان‌ها صحبت می‌کردیم از آنها می‌خواستم خاطرت شاد آن دوران را تعریف کنند. مثل جشن پتو و این‌که چه شوخی‌هایی رزمنده‌ها داشتند.
 پس با این تعاریف قبل از برنامه با مهمان‌ها صحبت می‌کنید تا آنها توجیه شوند چه خاطراتی را در برنامه تعریف کنند؟
ما پیش از برنامه درباره موضوعات صحبت می‌کردیم و تاکیدم این بود خاطرات شیرین و شادشان را از جنگ تعریف کنند. به هر حال آنها خاطرات زیادی داشتند اما من می‌خواستم خاطراتی در برنامه عنوان شود که شنیدن آن هم برای مردم جالب باشد.
 میزبانی این افراد در برنامه چه تجربه‌ای را برای شما به همراه
داشت؟

برای من تجربه جالبی بود. چون من سال‌هاست خاطرات دوران جنگ را در شبکه‌ها و برنامه‌های مختلف تعریف می‌کنم و از این نظر کم نمی‌آورم.
 خودتان دغدغه دفاع‌مقدس و جنگ دارید که هم میزبانی این برنامه را برعهده گرفتید و هم نقش‌هایی با این مضمون را در فیلم‌ها و سریال‌ها بازی می‌کنید.
بله. من نوستالژی و تعلق خاطر به آن فضا و آن دوستان دارم. به همین دلیل هر کاری را که با این مضمون پیشنهاد شود، بازی می‌کنم. به هر حال چهره من مناسب کارهای ملودرام عاشقانه نیست که آن فیلم‌ها و سریال‌ها را بازی کنم.
 از آنجا که این برنامه روی آنتن شبکه نسیم می‌رود، پیش‌بینی‌تان از بازخورد مخاطبان چیست؟
به هر حال شبکه نسیم مخاطبان خاص خودش را دارد اما نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی کرد کار دیده خواهدشد و مورد توجه قرار خواهدگرفت یا نه. با این حال امیدوارم این مجموعه در ماه رمضان دیده شود و مردم از تماشای برنامه بهره ببرند.
 در حال حاضر مشغول بازی در چه کاری هستید؟
سریال «زیرخاکی» که تمام شد، ولی سریال «نیکان» را بازی کردم که بخش‌هایی از آن مانده که امسال مقابل دوربین خواهم رفت و در آن من و خانم مهری‌آل‌آقا نقش پدر و مادر یک شخصیت را بازی می‌کنیم که دوست شخصیت اصلی سریال است. البته سال گذشته در سریال «موج اول» به جای زنده‌یاد علی‌سلیمانی بازی کردم.
 تجربه بازی در سریال «زیرخاکی» برای خودتان  چطور بود؟ چون در نظرسنجی‌ها توانست رتبه اول را  کسب کند؟
هر وقت سراغ فرهنگ مردمی خودمان رفتیم و راوی اتفاقاتی بودیم که برای مردم ملموس بود و از طرفی شعار ندادیم، موفق بودیم و مردم استقبال کردند. اما وقتی «کبرا ۱۱» ساختیم و ادای آنها را در آوردیم، مردم استقبال نکردند. چون مردم اصل آن را دیده‌اند. بنابراین معتقدم باید آثاری ساخته شود که مردم با آن همذات‌پنداری کنند
و آن را دور از خود نبینند.

    همیشـه رزمنـده
نام اصغر نقی‌زاده برای بسیاری از مخاطبان با آثار جبهه و جنگ گره خورده؛ چراکه در بیشتر آثار کارنامه هنری‌اش نقش رزمنده و بسیجی را ایفا کرده است. این بازیگر متولد ۱۳۴۱ است و با فیلم توبه نصوح فعالیتش را در سینما آغاز کرد و با بازی در فیلم‌هایی چون مهاجر، وصل نیکان، خاکستر سبز، از کرخه تا راین، آژانس شیشه‌ای، مردی از جنس بلور، گاهی به آسمان نگاه کن، معراجی‌ها و...
بر پرده نقره‌ای ادامه داد. در تلویزیون هم با خوش رکاب، خوش غیرت، رقص پرواز، وضعیت سفید، معراجی‌ها،
زیرخاکی۲ و... دیده شد. او که بیشتر در فیلم‌ها و سریال‌هایی با محوریت دفاع مقدس بازی کرده و کمتر ایفاگر نقش اصلی بوده، همیشه در تلخ‌ترین آثار هم بازی شیرین داشته و تلاش کرده است نقشی خاطره‌انگیز را بیافریند که هرچند کوتاه در ذهن مخاطبان باقی بماند. تلاش‌های او برای بازی روان و باورپذیر تاکنون آنچنان که باید دیده نشده است و فقط نامزدی سیمرغ بلورین در رشته بهترین نقش مکمل مرد در جشنواره دوازدهم فجر به خاطر فیلم سینمایی
خاکستر سبز به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا را برایش به ارمغان آورده است. باید دید توانایی او در شوخی‌های بداهه و بیان شیرینش در «جنگ دوست‌داشتنی!» به عنوان یک میزبان تا چه اندازه به حال‌وهوای برنامه کمک می‌کند و مخاطبان را با خود همراه می‌سازد.

منبع: روزنامه جام جم


ارسال دیدگاه





ارسال

دیدگاه ها

نمایش همه نظرات
2024-03-28 12:16:22