شبکه نسیم ماه عسل را زنده کرد/ «آن»؛ روایتی از زندگی مردم واقعی

جمعه 3 فروردین 1403 - 0:14:42

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، پای درد و دل مردم نشستن، ریشه در فرهنگ ایرانی دارد. ایرانی جماعت دوست دارد سنگ صبور باشد؛ هر چند که شاید این فرهنگ این روزها کمرنگ‌تر شده باشد، اما همچنان جای خود را در سبک زندگی ایرانی‌ها حفظ کرده است.

شاید همین دلیل، راز موفقیت بسیاری از برنامه‌های گفت‌وگو محور تلویزیون است. در این سال‌ها برنامه‌هایی که به سبک «تاک‌شو» تولید شده کم نبوده‌اند و شاید یکی از مصادیق بارز آن که هنوز خاطراتش در ذهن مردم باقی است، برنامه ماه عسل است که چندین سال پای ثابت برنامه‌های رمضانی رسانه ملی بود اما از یکی دو سال پیش که تولید ماه عسل با کناره‌گیری احسان علیخانی از تولید این برنامه متوقف شد، جای خالی آن در فضای رسانه ملی در ساعات پیش از افطار خالی به نظر می‌رسید؛ هر چند که مسئولان رسانه ملی تلاش کردند با تولید برنامه‌های متنوع دیگری جای آن را پر کنند اما برای کمرنگ شدن خاطرات آن برنامه محبوب در اذهان مردم، شاید به زمان بیشتری نیاز باشد.

بازگشت صفاریان‌پور به عرصه تولید با «آن»

همین جای خالی و همین خاطرات خوش، مسئولان شبکه نسیم را بر آن داشت تا به کمک یک تیم که رهبری آن را فواد صفاریان‌پور برنامه‌ساز در رسانه ملی برعهده دارد، نسبت به ساخت برنامه‌ای به سبک ماه عسل اقدام کنند. امسال در یک ساعت پیش از افطار برنامه «آن و بعد از آن» از شبکه نسیم روی آنتن می‌‎رود که سفره زندگی مردمانی از ایران زمین را به روی مخاطب می‌گشاید.

«آن و بعد از آن» به تورق دفتر زندگی انسان‌هایی می‌پردازد که روزگار متفاوتی را پشت سرگذاشته‌اند. افرادی که توانسته‌اند «آن»های تلخ و شیرین زندگی خود را به رویدادی اثربخش برای خود و دیگران بدل کنند. یا افرادی که با انتخاب آگاهانه خود موجب تغییر در مسیر زندگی افراد دیگری شده‌اند. هدف این برنامه بازگشت به سبک روایت زندگی مردم واقعی است.

شنیدن این خاطرات از زبان چهره‌های بعضا آشنا مانند مصطفی شریعتی و زندگی پرفراز و نشیب و در عین حال هنرمندانه او با وجود معلولیت و حتی چهره‌های ناآشنایی که مخاطب در خلال برنامه با آنها ارتباط برقرار کرده و با او پیوند آشنایی پیدا می‌کند، رویکرد برنامه «آن» است.

تیم حرفه‌ای و شریک کردن مخاطب در اجزای برنامه؛ راز جذابیت «آن»

سال‌هاست برنامه‌سازان تلویزیونی یک رقیب جدی به نام فضای مجازی پیدا کرده‌اند. فضای مجازی که مردم را به دنبال خود می‌کشاند و شاید تصور اینکه مخاطب در لحظه افطار انتظار یک برنامه جذاب را بکشد، سخت باشد. چرا که او گوشی همراه در دستش است و لحظات پیش از افطار در گوشی چرخ می‌زند. اینجاست که برنامه‌ساز تلویزیونی کار سختی برای همراه کردن این مخاطب سرگردان در فضای مجازی پیش رو دارد.

فواد صفاریان‌پور که تجربه بیش از دو دهه برنامه‌سازی در رسانه ملی را دارد، تم(زمینه) اصلی برنامه را روی میز تولید گذاشته است؛ او نویسنده و کارگردان «آن» است. سینا شعرباف و سید احمد موسوی تهیه‌کنندگان و مسعود صنم مشاور کارگردان از عوامل اصلی این برنامه هستند. مصطفی صابر خراسانی نیز که همه او به متانت و صدای گرم و گیرا در شعرخوانی‌هایش می‌شناسیم، میزبانی برنامه را برعهده دارد. همین ترکیب توانسته از «آن» یک روایت جذاب برای مخاطب شبکه نسیم بسازد.

این برنامه از دو بخش تشکیل شده که بخش ابتدایی پیش از افطار پخش می‌شود و ادامه قصه بعد از اذان روی آنتن می‌رود. بخش ابتدایی «آن» یک ساعت پیش از افطار با گعده‌ای در پشت صحنه برنامه که محور و سوژه اصلی در آن می‌شکوفد، آغاز می‌شود.

باوجود اینکه انتخاب مهمانان در این نوع برنامه‌ها براساس تحقیق و تحلیل وگفت‌وگوهای مختلف تیم پژوهش صورت می‌گیرد که مخاطب نمی‌تواند روی آنتن این فرآیند را ببیند، اما «آن» تصمیم گرفته تا مخاطب را در این تحلیل و گفتگوها شریک کند و صحبت‌های مطرح شده و اینکه چطور تیم به نتیجه می‌رسد و یک نفر را انتخاب می‌کند تا مردم پای صحبت‌ها و تجربیات او بنشینند، در بخش اول برنامه پخش می‌شود.

بخش دیگر برنامه پس از اذان و با عنوان «بعد از آن» آغاز می‌شود که سوژه اصلی برنامه توسط صابر خراسانی واکاوی می‌شود. او پلاتویی شبیه مجری‌ها ندارد و گفتگوی اصلی او با سوژه بعد از اذان شروع می شود و مخاطب، گفتگوی او با سوژه یا مهمان را در این بخش می‌بیند.

مخاطب در حین پخش تیتراژ آغازین برنامه با دکور و لوکیشن «آن» نیز آشنا می‌شود و این شریک کردن مردم در سایر بخش‌های برنامه، شاید یکی از جذابیت‌های «آن» باشد.

بنده‌ی طلعت آن باش که «آنی» دارد

«آن» یعنی دم، یعنی وقت. در اصطلاح فلاسفه «آن» عبارت است از پایان گذشته و آغاز آینده. این دو، توسط «آن» از یکدیگر جدا می‌شوند. عرفا «آن» را کیفیتی در حُسن و زیبایی دانسته‌اند که به وصف در نیاید چنان‌که حافظ گفته است: بندۀ طلعت آن باش که «آنی» دارد"و در نزد سالکان، «آن» عبارت است از عشق.

حالا کافی است ساعتی با مهمانان «آن» در شبکه نسیم همراه شوید، تا در وصف لحظات شورآفرین زندگی آنها یا اتفاقاتی که زندگی آنها را شورآفرین کرد، شریک شوید.

«آن و بعد از آن» در ایام ماه مبارک رمضان، حدود ساعت ۱۷ از شبکه نسیم میهمان نگاه شماست.
منبع: خبرگزاری ایرنا


ارسال دیدگاه





ارسال

دیدگاه ها

نمایش همه نظرات
2024-04-27 13:17:22