ماجرای قرار گرفتن در دوراهی‌ها

جمعه 20 مرداد 1402 - 0:23:0

«از سرگذشت» سوگواره‌ای متفاوت و خاص این شب‌های رسانه ملی است که در حال حاضر از شبکه‌های تلویزیونی نسیم و دو سیما در حال پخش است و به نوعی همه ما را به کربلای معلی می‌برد تا عزادار حسین‌(ع) و یاران وفادارش باشیم.«از سرگذشت» در ۶۰ قسمت خواهد بود و پخش آن تا آخر ماه صفر ادامه خواهد داشت. این برنامه در حال حاضر از ساعت 21:30 از شبکه تلویزیونی نسیم و ۳۰: ۲۳ از شبکه دو سیما در حال پخش است و همچنین شبکه تلویزیونی نسیم در چهار نوبت در روز برنامه«از سرگذشت» را باز پخش می‌کند.‌
درخصوص ویژگی‌های برنامه «از سرگذشت» با محسن نجفی سولاری تهیه‌کننده این برنامه به گفت‌وگو نشستیم که می‌خوانید.
به طور خلاصه بفرمایید ماجرای برنامه «از سرگذشت» چگونه است و هدف از تولید و پخش آن چیست؟
این برنامه با فضایی خاص و روایتی متفاوت در تصمیم‌گیری‌های آدم‌ها در مواجهه با دوراهی‌ها و شرایط سخت با توکل به خدا و توسل به حضرت اباعبدالله‌الحسین‌(علیه‌السلام) ساخته شده است. هدف ما از تولید چنین برنامه‌ای این بود که با روایت قصه‌های امروزی به بیننده نشان بدهیم که بعد از هزار و چهارصد و ‌اندی سال از گذشت ماجرای عاشورا و راه و روش و منشی که حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) و یاران با وفایش در پیش گرفتند در آن مسیر از عرفه تا عاشورا و بعداز آن هم همین‌طور، انسان‌های زیادی از بابت تصميم‌گيري در دو راهی گرفتار شدند و بعضی‌ها رستگار شدند و بعضی‌ها هم در مقابل امام ایستادند. هرکسی در آن مسیر قصه‌ای داشت‌، قصه‌هایی بسیار شنیدنی و جذاب که با توجه به موقعیتی که داشتند، تصمیم گرفتند که با امام بمانند یا بر امام بشوند. ما هم در این برنامه قصد داریم که روایت کنیم بعد از این همه سال‌، همچنان انسان‌ها در زندگی‌شان در مواقع مختلف‌، امتحان‌های سختی دارند. در یک بزنگاه‌هایی باید تصمیم بگیرند چه راه و چه منشی را بابد انتخاب کنند و به چه شکل رستگار شوند‌، از این بابت بود که آن قصه‌ها ادامه دارد و شنیدنی است. سوژه‌هایی که در برنامه ما می‌آید حتما نقطه وصلی با امام حسین (علیه‌السلام) دارند از بابت توسل و توکل و نقطه عطفی که در زندگی‌شان وجود داشته است که حتما برای مخاطب جذاب است.
بخش اول برنامه «از سرگذشت» حول محور چه سوژه‌هایی بوده و نوع روایت‌ها چگونه بوده است؟
ما در روایت قصه‌های میهمانان برنامه که حالا با حضور آن چهره سرشناس در دکور دوم‌ همزمان ضبط می‌شود سعی کردیم مخاطب تلویزیونی را به‌طور کامل در نظر بگیریم‌ به عنوان بیننده‌ای که هیچ‌گونه شناختی از سوژه ما ندارد و مسیر گفت‌وگو را از ابتدای به‌دنیا آمدن این آدم‌، کار کردنش‌، پدر و مادر و خانواده‌اش و... طی می‌کنیم تا برسیم به روزمرگی‌هایش و بعد ورود می‌کنیم به آن ماجرایی که دلیل بر دعوتش در برنامه است. همان‌طور که گفتم‌، ما برای لحظه انتخاب‌، لحظه تصمیم‌گیری مهم در زندگی آن آدم که هرکدام از این سوژه‌ها به یک شکلی در این موقعیت قرار گرفته‌اند و از این بابت دعوت‌شان کردیم‌ و در ادامه هم در کنار میهمان سرشناس‌مان این قصه را تکمیل می‌کنند و ممکن است برای میهمان دوم سؤالاتی برایش پیش آمده باشد می‌پرسد و یک جاهایی هم سعی کردیم قصه را تا یک نقطه عطف متوقف کنیم و میهمان سرشناس‌مان را در موقعیت دکور دوم‌ به این چالش بکشیم که تو اگر در این موقعیت بودی چه می‌کردی! الحمدلله میهمانان ما هم همگی صادقانه جواب دادند و خودشان را جای آن شخصیت اول گذاشتند و اتفاقات جذابی هم در آینده پخش برنامه «از سرگذشت» روایت خواهد شد.
گویا در بخشی از برنامه«از سرگذشت» به موضوع هتک حرمت به قرآن کریم پرداختید. در این خصوص توضیح بفرمائید.
همان‌طور که همه مسلمانان جهان از بابت هتک حرمت به ساحت قرآن کریم‌ برانگیخته و برافروخته و خشمگین شدند ما هم در ایامی که مشغول ضبط برنامه بودیم با این اخبار مواجه شدیم. همان موقع با دوستان‌مان و عوامل برنامه قرار گذاشتیم که حتما از بابت حضور میهمانانی که فضای قرآنی را تجربه کرده باشند، دعوت بکنیم و ما هم به نوبه خودمان این عمل زشت و ضد بشری را محکوم کنیم. دوستان زحمت کشیدند و آقای شاهمرادی و آقای پورزرگری به برنامه آمدند و برنامه بسیار خوبی شد. برنامه‌ای که مخاطبین بسیاری داشت‌، استقبال بسیار خوبی هم شد. آقای شاهمرادی امسال خیلی بر سر زبان‌ها بود از بابت حضورش در مسابقات بزرگ‌ قرآنی عربستان و حالا حاشیه‌هایی که برایش اتفاق افتاده بود شنیدنی بود و استاد پورزرگرى هم که به عنوان میهمان دوم در برنامه حضور داشت. بالاخره دولت‌هایی که ادعای آزادی بیان دارند، شیطنت‌ها و حماقت‌هایی کرده بودند. ما به ‌اندازه خودمان و در حد وسع خودمان در این برنامه سعی کردیم که حلاوت قرآن و شیرینی‌اش برای مردم کشورمان و اینکه از لحظه تولد تا مرگ ما در قلب و روح ما هست را به آن بپردازیم. ان‌شاءالله که توانسته باشیم در این مسیر کاری کرده باشیم و گام خوبی را برداشته باشیم.‌
درخصوص نوع روایت‌ها و تنوع قصه‌ها هم توضیح بفرمایید و اینکه روایت‌ها بر چه اساسی تعیین شده‌اند؟
تنوع قصه‌های ما در این برنامه مفصل است. یعنی اینکه تا همین مرحله‌ای که تا الان پخش شده چنانچه دیده باشید ما از قصه فیلم سینمایی«سرهنگ ثریا» شروع کردیم که قصه مادری است که فرزندش در کمپ ‌اشرف گرفتار منافقين بود و وی سال‌ها زندگی خود را وقف آزادی بچه‌های گرفتار در بند منافقين کرده بود که در پایگاه‌ اشرف و الان هم در آلبانی گرفتارند‌، ما آقای سیاهی را داشتیم که یک‌ شخصیتی بود که یک‌ روزگاری به بیراهه رفته بود‌، کارتن خواب شده بود‌، اعتیاد شدید داشت و به‌واسطه حضور در یک مراسم تعزیه و اینکه حضرت عباس(ع) دستش را می‌گیرد و... قصه بسیار جذابی دارد. یونس شاهمرادی قاری قرآن‌، عصمت احمدیان مادر دو شهید‌، و در ادامه هم قصه‌های بسیار پررنگ و جذابی را در«از سرگذشت» خواهیم داشت. همچنین در این برنامه تنوع قصه‌هایی که شنیده می‌شود و داستان‌هایی که روایت می‌شود در این 60 شب مفصل خواهد بود.
نکته آخر درباره «از سرگذشت»؟!
تمام تلاش گروه برنامه‌ساز«از سرگذشت» در طول این مسیر بسیار سخت این خواهد بود که مردم، هرچقدر بیشتر بیننده این برنامه باشند و از قصه‌های این برنامه درس بگیرند و ببینند چه انسان‌هایی در چه بزنگاه‌هایی با توکل به امام‌حسین(ع) چه اتفاقات بزرگی را تجربه کرده‌اند. از این جهت تلاش ما این است که ان‌شاءالله به شرط حیات و اگر عمری بود در سال‌های آینده اگر قسمت شد که ما این برنامه را بسازیم حتما از نظرات سازنده مردم استفاده خواهیم کرد. مردم ما را به کم و کاستی‌های‌مان در این برنامه ببخشند و برای ما دعا کنند که در این مسیر بتوانیم موفق عمل کنیم‌ چراکه این اولین فصل از برنامه «از سرگذشت» هست و امیدواریم که این برنامه مورد قبول مردم ما واقع شده باشد ان‌شاءالله.

منبع:
خبرگزاری کیهان


ارسال دیدگاه





ارسال

دیدگاه ها

نمایش همه نظرات
2024-05-06 15:30:16