گزارش «جام‌جم» از فصل جدید برنامه شبکه نسیم در گفت‌وگو با تهیه‌کننده

سه شنبه 18 اردیبهشت 1403 - 0:13:2

در «چهار شگفت‌انگیز» همه چیز واقعی و از جنس مردم است. هرچند شیرین‌کاری، چالش و نمایش است که مجال بروز واقعیت در قاب تصویر را فراهم می‌آورد اما از پس آن مخاطبان می‌توانند در واکنش‌های دخیل در این چالش گوشه‌هایی از شخصیت خود را بیابند و ضمن آن سرگرم شوند و خنده‌ای به گوشه لب‌شان بنشیند.

ازهمین روست که چهار شگفت‌انگیز را می‌توان برنامه‌ای تلقی کرد که کاملا رئالیتی‌شوست. این برنامه مدتی است از قاب شبکه نسیم به نمایش درآمده. سه فصل از این برنامه تولید شده و درحال‌حاضر هم فصل سوم آن در حال پخش از شبکه نسیم است که دارای ۲۶ قسمت خواهد بود. همان‌طور که بیان شد چهار شگفت‌انگیز از برنامه‌های متفاوت تلویزیونی است که درواقع یک آزمایش اجتماعی در حوزه چالش‌های مختلف و در فضای عمومی زندگی مردم است و مردم را در اجرا دخیل می‌کند و خنده بر لب آنان می‌آورد. این برنامه درواقع با بازی چهار کاراکتر که همان چهار شگفت‌انگیز قصه هستند آغاز می‌شود و آنها در موقعیت‌ها و نقش‌های خاص قرار می‌گیرند و آن آزمایش اجتماعی را پیاده می‌کنند.همچنین کارگردان این رئالیتی‌شو سعی کرده است که به‌صورت‌های متفاوت‌تری از این چهار کاراکتر بازی بگیرد. به نحوی که سه نفر از آنها در اتاق‌فرمان هستند و یک نفر هم داخل صحنه و کارهایی را آن سه نفر در داخل اتاق‌فرمان به نفری که در داخل صحنه است انتقال می‌دهند و باید آن نفر داخل صحنه کارها را انجام دهد. زیبایی این برنامه درواقع با جذابیت حرکات این چهار شگفت‌انگیز و دوربین مخفی کامل می‌شود. به عبارتی باید اذعان کنیم که چهار شگفت‌انگیز یک روایت محض نیست، بلکه یک رقابت و مسابقه در قالب یک رئالیتی‌شوی تلویزیونی است که مخاطبان زیادی را جذب خود کرده است. با سعید مظاهری، تهیه‌‌کننده برنامه گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.
     
تعیین تکلیف برای بازنده

سعید مظاهری، تهیه‌کننده چهار شگفت‌انگیز در گفت‌وگو با جام‌جم با بیان این‌که این برنامه از سه آیتم در هر قسمت برخوردار است، می‌گوید: بازیگران مایعنی همان چهار شگفت‌انگیز در دو آیتم با همدیگر رقابت می‌کنند و در آیتم سوم نیز بازیگری که بازنده آیتم قبلی بوده، مجازات می‌شود. وی ادامه می‌دهد: جذابیت این برنامه در موقعیت‌ها، نقش‌ها، محتواها و تنوع بالای اتفاقات هر قسمت است. به‌نحوی‌که ما درهر برنامه سراغ سه فضای متفاوت رفته‌ایم و به هرکدام آنها پرداخته‌ایم و سه قصه متفاوت را در کنار هم داریم. همین امر موجب شده که مخاطب زیادی داشته باشد و از طرفی هم اتفاقات جامعه وقتی به‌صورت واقعی برای مخاطب به نمایش گذاشته شود درعین‌حالی‌که خنده و شادی را برای مخاطبان به ارمغان می‌آورد، باعث خواهد شد که بیننده پای تلویزیون بنشیند. لذا یکی از دلایل پرمخاطب بودن این برنامه در سه فصل آن رئال‌بودن، تنوع نقش‌ها و تفاوت برنامه است. 
     
سخت‌ترین پروژه رسانه‌ای 

تهیه‌کننده برنامه با اشاره به چالش‌ها و دشواری‌های ساخت این برنامه عنوان می‌کند: برنامه چهار شگفت‌انگیز به اذعان بسیاری از اساتید حوزه رسانه و بزرگان برنامه‌سازی ایران یکی از سخت‌ترین پروژه‌های حال حاضر فضای رسانه‌ای کشورمان است به‌طوری‌که فقط در یک فصل خودش به صد لوکیشن و صد موقعیت سر می‌کشد و حدود صد محتوا را بررسی می‌کند. با توجه به این‌که از قالب دوربین مخفی و رئال استفاده شده است ضبط این پروژه کار بسیار سختی بود که در حوزه تولید با آن روبه‌رو شدیم.
وی می‌افزاید: نام برنامه ازهمین چهار بازیگرگرفته شده که درنقش چهار دوست قدیمی با همدیگر رقابت، رفاقت و شوخی می‌کنند.
     
یک آزمایش اجتماعی 

به گفته مظاهری، فضای این برنامه کمدی ــ اجتماعی، اتفاق و آزمایش اجتماعی در میان مردم است. او می‌گوید: درواقع مردم شاهد اتفاقات هستند و آنها محتوای برنامه را شکل می‌دهند. همین امر باعث شده که این برنامه متفاوت‌تر از سایر برنامه‌های رسانه‌ملی در ژانر کمدی باشد. تفاوت فصل جدید برنامه چهار شگفت‌انگیز با فصل‌های دیگر افزایش محتواها، تنوع موقعیت‌ها و نقش‌های جدیدی است که سراغ آنها رفتیم و نکته قابل توجه در این فصل، ارتقای کیفیت محتوا بود. در هر قسمت سعی کردیم که به محتوا بیشتر توجه کنیم. همچنین افزایش تعداد سرفصل‌ها را مد نظر قرار دادیم. در فصل جدید حدود صد سرفصل محتوایی داریم و تاکنون بازخورد مردم نسبت به فصل سوم برنامه چهار شگفت‌انگیز بسیار خوب بوده است. مخصوصا قشر نوجوان استقبال خوبی کرد. شوخی‌ها و فضاهای متفاوت باعث شده که این برنامه برای نوجوانان جذابیت داشته باشد؛ البته سایر قشرها هم از هر سن و سلیقه‌ای پای تماشای این برنامه نشستند. این اتفاق بسیار خوبی بود و به لطف الهی مخاطبان زیادی جذب این برنامه شدند.
     
فصل سوم‌؛ خلاقانه و متفاوت‌تر 

یکی از ویژگی‌های این برنامه وجود لوکیشن‌های متعدد است که هم به تنوع بصری و هم افزایش حس واقع‌گرایی کمک می‌کند. مظاهری توضیح می‌دهد: لوکیشن‌های متفاوت و متنوعی را در این برنامه داشتیم. با دوربین مخفی به همراه بازیگران وارد لوکیشن می‌شدیم و آدم‌ها فکر نمی‌کردند در صحنه فیلمبرداری هستند. همین امر به جذابیت برنامه کمک کرد. درواقع این برنامه به گفته خیلی از دست‌اندرکاران رسانه‌ای، خلاقانه‌ترین برنامه تلویزیونی در فضای رئالیتی‌شوست. ظرفیت‌های بالای این برنامه آن را متمایز می‌کند و همین امر به ما انگیزه می‌دهد که فصل‌های بعدی را هم تولید کنیم. چهار شگفت‌انگیز برنامه‌ای است که به‌خاطر نوآوری و نو بودن قصه و سوژه‌ها برای مخاطب خسته‌کننده و تکراری نیست.

حرف روز
تهیه‌کننده درخصوص بهره‌بردن از سوژه‌های روز در برنامه می‌گوید: در فصل سوم ما سراغ برخی از سوژه‌های روز مثل انتخابات، مدیریت مصرف بهینه نیرو در کشور، آزادی بیان در کشورهای غربی و بسیاری از اتفاقات و حادثه‌های روز رفتیم که باعث شد بار محتوایی چهار شگفت‌انگیز بالاتر برود و برای همه قشرهای مردم جذاب باشد.
منبع:
روزنامه جام جم


ارسال دیدگاه





ارسال

دیدگاه ها

نمایش همه نظرات
2024-05-19 17:00:32