سرنخ در دست کارآگاه طاهری

چهار شنبه 11 بهمن 1402 - 0:11:0

اگر از مخاطبان شبکه نسیم باشید، قطعا با نام و محتوای مسابقه «سرنخ» آشنا هستید.برنامه‌ای که شاید در ابتدا به نظر می‌رسید نمونه خارجی دارد اما آریا طاهری، تهیه‌کننده این مسابقه در گفت‌و‌گوهایش با رسانه‌ها، بارها عنوان کرد که این مسابقه نمونه خارجی ندارد و از هیچ برنامه‌ای الگو‌برداری نشده‌است.

نکته جالب درباره سرنخ این است که بر‌خلاف برخی برنامه‌ها و مسابقه‌ها، در سری دوم توانست موفق‌تر عمل کند و بیشتر مورد توجه قرار بگیرد اما مهم‌ترین نکته‌ای که باعث شده این مسابقه با اقبال مخاطب روبه‌رو شود این است که پرونده‌های واقعی توسط شرکت‌کننده‌ها که نقش دستیاران کارآگاه را دارند، بررسی می‌شود و آنها با استفاده از سرنخ‌های موجود، معمای پرونده را حل می‌کنند. 
نکته مهمی که درباره این مسابقه می‌توان گفت این است که سرنخ، مسابقه‌ای صرفا برای سرگرمی نیست که یک‌سری شرکت‌کننده وارد آن شوند و یک پرونده‌ای را حل کنند، بلکه این مسابقه می‌تواند به نوعی فرهنگ‌سازی کرده و مخاطب را با یک‌سری مسائل جنایی و قوانین پلیس آشنا کرده، از برخی آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کند.
در فصل اول این مسابقه محمدرضا رهبری اجرای آن را به‌عهده داشت، ولی در سری دوم آریا طاهری به‌عنوان کارآگاه این مسابقه را هدایت می‌کند. او در قامت یک کارآگاه سرصحنه جرم حاضر می‌شود و سرنخ‌هایی به شرکت‌کننده‌ها می‌دهد تا پرونده را پیگیری کنند. این مسابقه بخش‌های نمایشی بسیاری دارد که از واقعیت الگوبرداری شده و شرکت‌کننده‌ها همان روندی را طی می‌کنند که کارآگاهان در واقعیت طی می‌کنند. نکته بعد این است که سرنخ برای تعامل با مخاطبانش هم برنامه‌ای ویژه دارد و در خلال پیگیری روند پرونده، آنها نیز می‌توانند با کارآگاه و دستیارانش برای حل پرونده همراه شوند. شاید به نظر برسد که این مسابقه هنوز جای کار دارد و می‌تواند در سری‌های بعد بهتر و کامل‌تر شود اما در همین حد هم توانسته با مضمونی که دارد، نظر مخاطبان بسیاری را به خود جلب کند. 
یکی دیگر ازنکات مهمی که در این مسابقه وجود دارد، فضا‌سازی آن است. شرکت‌کننده و مخاطب به‌راحتی می‌تواند خود را در صحنه جرم و بعد، اتاق بازجویی ببیند. این اتفاق مدیون نورپردازی و طراحی دکورخوبی است که سرنخ دارد. این مسابقه که با مشارکت معاونت فرهنگی فراجا ساخته شده، می‌خواهد در پوشش سرگرمی‌سازی نشان دهد که مجرم هرچقدر صحنه‌سازی کند بازهم لو می‌رود. همچنین ازپرونده‌های پیچیده پلیسی درسرنخ استفاده شده که تاکنون دراداره پلیس حل شده و به سرانجام رسیده است، بنابراین اگر هنوز موفق به تماشای این مسابقه نشده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم ازهمین حالا سری به شبکه‌نسیم بزنید و قسمت‌های قبلی آن را تماشا کنید. ضمن این‌که می‌توانید هوش خودتان راهم محک بزنید ودرحل پرونده‌ها با شرکت‌کننده‌ها همراه شوید.

منبع:
روزنامه جام جم


ارسال دیدگاه





ارسال

دیدگاه ها

نمایش همه نظرات
2024-05-02 23:27:25