گفت‌وگوهای داغ در برمودا

یک شنبه 8 بهمن 1402 - 0:10:11

همان دعوت از مهمانان و تلاش برای متفاوت بودن، یک بخش از سختی کار است اما برمودا پا را فراتر گذاشته و در یک استودیوی مجزا، تحریریه کوچکی قرار داده تا روزنامه‌ای بعد از پایان صحبت مهمان، بیرون بیاید؛ روزنامه‌ای که در نهایت به مهمان می‌رسد تا خبرهای آن شب، داغ و تازه، اول در دست خود مصاحبه‌شونده قرار بگیرد. هرچند که این کار باعث شده سختی‌های کار خبرنگاری هم مشخص شود. کما این‌که وقتی در یکی از شب‌ها و بعد از گفت‌وگو با تاج، رئیس فدراسیون فوتبال، روزنامه چاپ‌شده را به دست او می‌دهند، نگاهی به عکس خودش می‌اندازد و با کنایه می‌گوید که خودش خوشتیپ‌تر است. انگار به همه ما که این حرف‌ها را شنیده‌ایم نشان می‌دهد حتی اگر همین‌قدر داغ و تازه خبر را به دست مصاحبه‌شونده برسانیم، بازهم حرفی برای گله دارد و از نظرش کامل نیست. در این برنامه چهره‌های متفاوتی حضور داشتند یا در ادامه مقابل دوربین ظاهر خواهند شد که ازجمله آنها اسدا... یکتا، ناصر ممدوح، قدرت‌ا... ایزدی، ابوالفضل پورعرب و... هستند. برای صحبت از جزئیات این برنامه و مشخص‌شدن بالا و پایین تولید برمودا، با محسن نجفی‌سولاری از تهیه‌کنندگان این برنامه گفت‌وگو کردیم. دیگر تهیه‌کننده «برمودا» کامران شهریوری است و کارگردانی آن را فواد صفاریان‌پور برعهده دارد.
     
قدم زدن در یک تحریریه قدیمی
محسن نجفی‌سولاری، تهیه‌کننده برنامه برمودا در خصوص جزئیات تولید آن به جام‌جم می‌گوید: فضای کلی برمودا صرفا یک تاک‌شو نیست بلکه می‌توان به آن رئالیتی‌شو هم گفت. درعین‌حال قدری فضای نمایشی را به آن افزوده‌ایم. سناریوی کلی برنامه برمودا از این قرار است که کامران نجف‌زاده دفتر تحریریه قدیمی داشته که سال‌ها پدربزرگش در آن روزنامه چاپ می‌کرد. او بعد از هفت سال از آمریکا برگشته و می‌خواهد آن را دوباره راه‌اندازی کند. این دفتر، یک آبدارچی هم دارد که از قدیم حضور داشته. در شروع برنامه، بازیگر این نقش محمود بصیری است و یک شب که او از دفتر می‌رود، جواد انصافی جای او را می‌گیرد. نجف‌زاده از وقتی بازمی‌گردد، دفتر را به‌روز می‌کند و مهمانان را به آنجا دعوت می‌نماید. شب‌ها با آنها گپ می‌زند و یک گفت‌وگو شکل می‌گیرد.وی ادامه می‌دهد: درعین‌حال، به غیر ازفضای گفت‌وگویی که شکل می‌گیرد و بخشی از آن به شکل چالشی است، تلاش کردیم که سنت‌شکنی کنیم. درواقع گاهی با مهمانان بازی می‌کنیم، چالش انجام می‌دهیم، گاهی اکت فیزیکی دارند، تغییر میزانسن‌های متعددی داریم و بازیگری که داریم، چاشنی نمایشی به کاراضافه می‌کند. یعنی صرفا این نیست که در برمودا بنشینیم و با مهمان گفت‌وگو کنیم. دائم در حال ایجاد فضا‌های جدید و متغیر در دکور هستیم. برنامه ما دو دکور دارد. یکی از این دکور‌ها مربوط به دفتر تحریریه قدیمی است که اعضای آن تحریریه در حال تهیه روزنامه هستند تا براساس گفت‌وگوی همان روز و گپی که با مهمان داریم، روزنامه چاپ شود.
     
پوست‌اندازی در گفت‌وگو
این تهیه‌کننده در خصوص رسیدن به ‌ایده تولید برنامه برمودا هم می‌گوید: تمام بچه‌هایی که در طول شش ماه گذشته در اتاق فکر ما بودند، مفصل برای پخته‌شدن این طرح کمک کردند. خود دکتر خوشرو و دکتر لنگرودی برای پخته‌شدن و به‌نتیجه‌رسیدن این ‌ایده زحمت کشیدند. این ‌ایده از اول مشخص بود و قرار بود حال‌وهوای تحریریه داشته باشد اما به مرور، تلاش کردیم ظرافت بیشتری به آن اضافه کنیم و برای اولین بار یک فضای جدید را در تاک‌شوی تلویزیونی تجربه کنیم. ما بنای‌مان بر پخش برنامه در اوایل پاییز بود اما با توجه به این‌که این برنامه نیاز به ظریف‌کاری بیشتری داشت، پخش آن به دی‌ماه رسید. نجفی همچنین درباره چرایی نام‌گذاری برنامه با عنوان برمودا، تصریح می‌کند: همه افرادی که برای گفت‌وگو می‌آیند، چهره‌های سرشناس هستند که شاید تاکنون صد‌ها گفت‌وگو داشته‌اند. ما دنبال این بودیم که از زاویه تازه به آنها نگاه کنیم تا به نوعی پوست‌اندازی کنند. شاید هر کاراکتر سیاسی یا هنری برای مخاطبان، همیشه یک چیز ثابت از زندگی خود گفته، اما در برمودا و در مسیر گفت‌وگو، دنبال این هستیم که یک پوست‌اندازی در گفت‌وگو را ببینیم. برمودا جایی است که همه در آن گم می‌شوند. برای همین این نام را روی برنامه گذاشتیم و به این شکل تعبیر کردیم که این بار برمودای ما به وقت پیداشدن است. گفت‌وگو‌های برمودا خیلی جذاب خواهد بود. درست مثل دیگر گفت‌وگو‌هایی که همیشه کامران نجف‌زاده داشت. با این تفاوت که گفت‌وگو‌ها خیلی پخته‌تر و تمیزتر خواهد بود و این‌بار، به شکل صرف خبر نیست. فضای گفت‌وگو این است که در ۵۰ دقیقه گفت‌وگو، به شکل مبسوط‌‌تری به مخاطب محتوا ارائه می‌کنیم؛ اما به‌طورکلی در کلیت گفت‌وگو، رد پای کامران نجف‌زاده دیده می‌شود که با همان بیان و ارائه ژورنالیستی و ‌ایهام‌ها و استعاره‌های فراوان، مهمان را پای گفت‌وگو می‌نشاند. 
     
چهره‌های آشنا
وی در خصوص نحوه انتخاب مهمانان هم می‌گوید: ما از تمام اقشاری که مردم می‌شناسند و با آنها آشنا هستند، برای حضور در برنامه دعوت کردیم. معیار اول ما این بوده که مردم مهمان را بشناسند. دوم این‌که در شروع، به فضای نوستالژیک نزدیک شدیم. یعنی آدم‌هایی که مردم با آنها خاطرات بیشتری دارند. نکته بعدی این‌که تلاش کردیم از افرادی دعوت کنیم که شاید فراموش ‌شده باشند. درواقع می‌خواستیم هم فضای تکریم داشته باشیم و هم این‌که آنها را به چالش بکشیم. نجفی درباره مخاطب برنامه، این‌طور بیان می‌کند: مخاطب برنامه، همه گروه‌های سنی هستند. به نظرم دهه‌های۴۰، ۵۰ و ۶۰ تا امروز می‌توانند مخاطب برنامه باشند. فضاسازی و فرم برنامه به‌صورتی است که همه را درگیر خود خواهد کرد. تلاش می‌کنیم فضا را به سمتی ببریم که حال‌وهوای مفرحی داشته باشد. درعین‌حال به‌دلیل این‌که در شبکه نسیم پخش می‌شود، بخشی از فضا به سمت سرگرمی و فضای مفرح خواهد بود. مثلا آقای تاج را آوردیم ،روپایی برای‌مان ‌زده! یا آقای حیاتی را آوردیم و با اتوکیوی خبر کلی با او سربه‌سر گذاشتیم!‌ امیدوارم مردم برنامه را ببینند و دوست داشته‌باشند.

منبع:
روزنامه جام جم


ارسال دیدگاه





ارسال

دیدگاه ها

نمایش همه نظرات
2024-05-03 01:22:28