«نسیما» از میرجاوه برای تدوین به تهران رسید

جمعه 10 شهریور 1402 - 0:10:46

پرهام عمرانی تهیه‌کننده دوربین مخفی «نسیما»، درباره فرآیند ایده و طرح تا تصویربرداری دوربین مخفی در مرز میرجاوه استان سیستان و بلوچستان همزمان با پیاده‌‌‌‌روی اربعین گفت.
 

پرهام عمرانی تهیه‌کننده در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، درباره برنامه «نسیما» و ساخت دوربین مخفی در مرز میرجاوه توضیحاتی را ارائه داد: برنامه «نسیما» باتوجه به وظیفه ذاتی که دارد سعی می‌کند با نگاه خاص به موضوعات مختلف و مناسبت های تقویمی دوربین مخفی بسازد. گروه «نسیما» پیش از تجربه ساخت دوربین مخفی را در طریق اربعین سال گذشته داشت و آنجا نیز با گروهی که شامل از ۱۰ نفر بود در مسیر پیاده روی نجف تا کربلا و خود کربلا چند دوربین مخفی با نگاه های مختلف ساخت و پخش شد.

او افزود: سال گذشته حس خدمت رسانی خاص زائران، جا مانده های کربلا و رفاقت بین ایرانی ها و عراقی ها که هیچ چیز نمی توانست عهدو اخوت شان را ازبین ببرد و اهمیت اربعین و غیرتی را که زوار اربعین نسبت به بازیگر ما که در نقش خبرنگار خارجی بود، داشتند، به تصویر کشیدیم.

 این تهیه‌کننده اذعان داشت: «نسیما» سال دوم خودش را روی آنتن می برد و امسال نیز تصمیم گرفتیم زاویه دید جدیدی داشته باشیم. این برنامه قرار است در دوربین مخفی خود، سختی‌هایی را که این عزیزان برای رسیدن به کربلا در مرز ایران و پاکستان متحمل می‌شوند، به مردم نشان دهد و این اولین بار در تاریخ رسانه ملی است که یک تیم برنامه ساز اقدام به تولید دوربین مخفی در لب مرز می‌کند.

او ضمن بیان اینکه «نسیما» قرار است در این دوربین مخفی واکنش زائران را به شرایط سخت مسیر و وضعیت آب و هوایی نامناسب عراق به تصویر بکشد، عنوان کرد: همچنین قرار است در یک اقدام جالب از زائرین بخواهد یک فرد ویلچری را با خودشان به عراق ببرند و در قالب دوربین مخفی واکنش زائران را نسبت به این پیشنهاد نشان دهد. در یکی دیگر از قسمت های این برنامه، از خادمان مرز می‌خواهند تا دست از کار بکشند و به سفر کربلا که از سوی برنامه «نسیما» برایشان تدارک دیده شده، بروند اما خادمان مرز خدمت رسانی به مردم مظلوم مرز میرجاوه را به سفر زیارتی خود ترجیح می‌دهند.

عمرانی افزود: در این مسیر محبان اباعبدالله (ع) از هندوستان و پاکستان با طی کردن مسیری سخت به ایران (که تنها راه مرز زمینی رسیدن آنها به عراق است)، می‌آیند و مجدد با طی کردن مسیر دیگری به مرز ایران و عراق می رسند و با شور و اشتیاقی وصف ناشدنی آماده زیارت امام حسین (ع) می‌شوند.در این مسیر شیعه و سنی در کنار هم مشغول خدمت رسانی به زائران هستند ‌و حدود ۳ هزار کیلومتر از مرز میرجاوه تا مرز ایران و عراق را پوشش خدماتی می‌دهند.

او متذکر شد: گذرگاه مرزی میرجاوه یا نقطهٔ مرزی میل ۷۲ مهم‌ترین گذرگاه مرزی بین ایران و پاکستان است که در ۱۲ کیلومتری شهر میرجاوه و مجاورت شهرک تفتان پاکستان و ۸۹ کیلومتری جنوب شرق زاهدان قرار دارد. این گذرگاه از طریق راه‌آهن، ایران را به پاکستان و شبه قاره هند متصل می‌کند اما با معضلات ناامنی، عبور غیرقانونی و قاچاق گسترده روبرو است. با توجه به اخباری که شنیده بودیم و متوجه سختی راه این زوار شدیم در اتاق فکر تصمیم گرفتیم تا بیشتر از لحاظ امکانات سوژه ها را بسنجیم، با اینکه همه می‌دانند که اربعین وفور نعمت است اما آن ها را از این راه وارد چالش کردیم.

عمرانی خاطرنشان کرد: خوشبختانه زوار پاکستانی از ایرانی های خودمان در دوربین مخفی باجنبه تر بودند و واکنش های مدنظر را از آن ها دریافت کردیم. حالا گروه «نسیما» برای تدوین در تهران است و بزودی این دو قسمت به پخش می‌رسد.

او گفت: به هر حال مسیر کربلا برای پاکستانی ها، افغان ها و هندی ها از ایران شروع می شود و نقطه ای مهمی است و تصمیم گرفتیم با توجه به اتمسفر حاکم در آن شهر و فرهنگ زیبایی ها را در قالب دوربین مخفی انجام دهیم و بنا شد دو قسمت در آنجا بسازیم. آنقدر این زوار محب اهل بیت و امام حسین(ع) هستند که در چالش های ما با صراحت می‌گفتند شما دست ما را قطع کن، بچه هایمان را بگیر، جانمان را بگیر فدای سر پیاده روی امام حسین(ع)!

عمرانی اظهار کرد: برای خودمان و تیم «نسیما» مواجه شدن با این زائران عاشق که هیچ چیز برایشان اهمیت ندارد جز رسیدن به محبوبشان امام حسین (ع) جذاب بود. فکر کنید شما در فاصله عجیب غریب به غیر هم نوعت خدمت می کنی یعنی برای زائرین کشورهای دیگر این هم برایمان جالب بود که چه می شود این افراد یک ماه و نیم قبل از مراسم و روز اربعین خدمت رسانی خود را آغاز می کنند.

او درباره چالش‌های ساخت دوربین مخفی در مرز گفت: بارها این اتفاق افتاده که آنچه طراحی کردیم، در خروجی صورت نگرفته است و مردم آن ریکشن مد نظر ما انجام ندادند و فارغ از ضررهای مالی، ضررهای معنوی متحمل شدیم و چند روز از زمان عقب افتادیم. دوربین مخفی سخت و پیچیده است آن هم چه بسی در یک استان دیگر فارغ از تهران با درجه هوای طوفانی و عجیب و غریب، در لب مرز که تازه نه با ایرانی ها بلکه با افرادی که زبانشان، فرهنگ و آداب و رسوم شان را خیلی بلد نیستی و نمی دانستیم که به ما چک می زنند یا با دوربین دست تکان می دهند و دعایمان می کنند.

این تهیه‌کننده درباره پیشبینی خود از بازخورد مخاطبان عنوان کرد: بازخورد مخاطبان را نمی دانم ولی به نظرم حداقل برای مخاطبان تهران و شهرهای مرکزی ایران جذاب است که دوربین «نسیما» را در سیستان و بلوچستان و شهر مرزی میرجاوه ببینند و حداقل این کار تازگی دارد.

او درباره عواملی که همراه خود به میرجاوه برد، توضیح داد و گفت: ۱۵ نفر عوامل ما قصه عجیب و غریبی دارند! یک موقعی است که به عنوان تهیه کننده به عواملت می‌گویی برویم در تهران و فلان کار را کنیم. شاید با سوالاتی مواجه شوی مثل اینکه دست مزد چقدر است؟ چه چالش ها و سختی هایی دارد؟ نهار یا غذا چیست؟ این بار در دوربین مخفی «نسیما» برای من تهیه کننده جالب بود که حرف و رفتار عوامل نسبت به طرح موضوع نشان می داد که آن ها راغب ترند و در هر حالتی سختی های زیاد سفر را به جان می‌خرند. بلیت هواپیما به زاهدان نبود یا خیلی کم بود در هر صورت مجبور شدیم ۲۴ ساعت در قطار باشیم و برای برگشت نیز نتوانستیم همه باهم برگردیم و تصور برگرداندند تجهیزات سخت بود اما همه این ها در کنار هم تجربه جالبی برای همه ما بود و قدر یک سری چیزها مثل امنیت و آرامش و آسایش را با پوست و گوشت لمس کردیم و دانستیم.

عمرانی در پایان یادآور شد: علیرضا کیخوا رییس صداوسیما سیستان و بلوچستان دوستان صداوسیمایی شبکه هامون الحق و النصاف میزبانی خوبی داشتند و پا به پای ما امکاناتشان را در اختیارمان قرار دادند که جا دارد از آن ها نام ببرم و همچنین به محمدرضا خوشرو مدیر شیکه نسیم که همواره پشتیبان ما بودند، خسته نباشید می‌گویم.
منبع:
خبرگزاری صبا


ارسال دیدگاه





ارسال

دیدگاه ها

نمایش همه نظرات
2024-05-06 17:10:49