بساط «بگوبخند» پهن است

پنج شنبه 1 تیر 1402 - 0:11:10

به‌تازگی مسابقه استعدادیابی «بگو بخند» به تهیه‌کنندگی مسعود شریعت‌نیا، کارگردانی شهاب عباسی و سیداحسان حسینی با اجرای عبدا... روا و داوری بیژن بنفشه‌خواه، نعیمه نظام‌‌دوست، هومن برق‌نورد و شهرام شکیبا در عرصه موسیقی، تئاتر، استندآپ و شعر روی آنتن رفته است. خاطرتان باشد این برنامه از اولی فروردین تا چهارم فروردین به‌صورت ویژه با حضور هنرمندانی از جمله بهنام تشکر، یوسف صیادی، رضا شفیعی‌جم، امید جهان، جواد انصافی و... ساعت ۱۲ بامداد پخش شد و ادامه آن هم این روزها در قالب چهار مرحله و با حضور شرکت‌کنندگانی از سراسر کشور میزبان نگاه مخاطبان است. روح‌‌ا... رجبی، مشاور شبکه نسیم در گفت‌وگو با جام‌جم درباره این برنامه می‌گوید. 

برنامه بگو بخند هر هفته سه‌شنبه تا جمعه ساعت ۲۰ روی آنتن شبکه نسیم می‌رود. روح‌ا... رجبی، مشاور شبکه نسیم در مورد این برنامه در گفت‌وگو با جام‌جم بیان می‌کند: بگوبخند برنامه‌ استعدادیابی در حوزه طنز است. کمدین‌های متفاوت از جاهای مختلف آثار خود را به نمایش می‌گذارند و با همدیگر رقابت می‌کنند.  از رجبی درباره تمایز این برنامه با نمونه‌های مشابه می‌پرسیم که پاسخ می‌دهد: تفاوت ما برنامه‌های مشابه مثل عصر جدید، خنداننده‌شو و زمانی برای خندیدن در تمرکزمان روی حوزه طنز است اما فقط به استندآپ کمدی نمی‌پردازیم. کمدی ایستاده، تئاتر، شعر طنز، کمدی نشسته (ویژه معلولان)، نمایش عروسکی، پانتومیم، صداگذاری و... را داریم که برنامه را به‌ویژه از خنداننده‌شو متمایز می‌کند.  وی ادامه می‌دهد: تعداد شرکت‌کنندگان هم خیلی زیاد است. در مرحله اول مسابقه بین ۸۰ گروه برگزار شد. حدود ۴۰ نفر انتخاب شدند و به مرحله ورود به استودیو رسیدند. در نهایت و در مراحل بعدی به پنج تا هفت نفر می‌رسیم.   رجبی در مورد تعداد قسمت‌های برنامه هم می‌گوید: سه قسمت اول به صورت مقدمه در شب‌های عید روی آنتن رفت و این روزها برنامه در قالب ۳۲ قسمت تا فرارسیدن محرم پخش می‌شود. 
     
استادان خنده
داوران مسابقه هومن برق‌نورد، بیژن بنفشه‌خواه، نعیمه نظام‌دوست و شهرام شکیبا هستند. به گفته رجبی سعی کردند در گروه داوران از کسانی استفاده کنند که هم استندآپ را بفهمند و اصولش را بدانند، هم نمایش کار کرده و هم این‌که تا حدی نسبت به شعر طنز آگاه باشند. 
وی عنوان می‌کند: برای بخش شعر که تخصصی‌تر است، شهرام شکیبا را اضافه کردیم چون در این حوزه حرفه‌ای است. در حوزه‌های دیگر هم صاحب‌نظر است و کار کرده. آقای روا به‌عنوان مجری برنامه هم خودش قابلیت‌های کمدی دارد و در برنامه‌‎های مختلف یا مشابه بگوبخند اجرا داشتند. تا امروز شاهد برنامه‌های استعدادیابی زیادی بودیم که برخی از آنها صرفا زمان پخش مورد توجه بودند اما آورده‌ای نداشتند. درواقع شرکت‌کنندگان این برنامه، حتی نفرات برتر خیلی زود فراموش شدند و خبری از آنها در حرفه خود نمی‌شنویم. رجبی در این‌باره با اشاره به بگوبخند توضیح می‌دهد: اصل استراتژی این برنامه شناخت استعدادهای جدید برای مشغول شدن در برنامه‌های سازمان است. همان ۸۰ نفری که در مرحله اول حضور داشتند برای ما ارزشمند هستند، چه برسد به کسانی که خود را به مراحل آخر می‌رسانند. اساسا وجه مسابقه این برنامه چندان مهم نیست. آنچه اهمیت دارد، پیدا کردن و نمایش استعدادهاست. قصدمان این است که از این نیروهای تازه استفاده کنیم. همین الان برخی شرکت‌کنندگان به‌طور همزمان در برنامه خوش‌نمک هم حضور دارند و بعضی در برنامه‌های جدید شبکه نسیم که در حال طراحی و اجراست حاضر خواهند شد. تعدادی هم این قابلیت را دارند که با آنها برنامه‌ای را به‌صورت مجزا تولید کنیم یا به‌عنوان بازیگر در سریال‌های تلویزیونی حضور پیدا کنند، البته طراحی اصلی برنامه بر این پایه بوده است. 
رجبی می‌فزاید: ما حتی کمدی نشسته داریم که معلولان در آن شرکت کردند و برخلاف محدودیتی که دارند بسیار جذاب ظاهر شدند و توانستند مخاطبان را بخندانند. 
او در مورد مراحل مختلف برنامه و رای‌گیری هم می‌گوید: در مرحله مقدماتی ۸۰ گروه شرکت کردند. حدود ۴۰ نفر وارد مرحله دوم شدند که در این بخش در داوری سختگیری بیشتری وجود دارد. حدود ۲۰ نفر وارد مرحله نیمه‌نهایی می‌شوند. پس از مسابقه دادن در این مرحله حدود پنج تا هفت نفر انتخاب می‌شوند که در مجموع رتبه یک تا هفت ایران مشخص می‌شود.  وی با اشاره به تماشاگران حاضر در استودیو بیان می‌کند: انتخاب با داوارن است، در رای‌گیری تماشاگران درگیر نیستند، ولی بعضی موقع‌ها ممکن است نظرشان روی داوری اثر بگذارد.  رجبی ادامه می‌دهد: اغلب متن‌ها متعلق به خود شرکت‌کنندگان است اما مربیانی از متخصصان این حوزه داریم که شرکت‌کنندگان را برای اجرا در صحنه در رشته‌های مختلف آماده می‌کنند. در واقع به قوت گرفتن متن و اجراها کمک می‌کنند. همان‌طور که بیان شد مربیان حرفه‌ای هستند که در آدکامی‌ها فعالت می‌کنند، استاد دانشگاه هستند یا خودشان اجرا دارند. 

 دیدار با اهالی «بگو بخند»
سیدمحمدرضا خوشرو، مدیر شبکه نسیم با همراهی احمد لنگرودی (مدیر تولید)، امیرعباس اشرف (مدیر تامین برنامه) و روح ا... رجبی (مشاور مدیر شبکه) از پشت صحنه و استودیوی ضبط برنامه «بگو بخند» بازدید کردند. خوشرو در این بازدید و در سخنانی که با تیم تولید و داوران بگو بخند داشت، گفت: چنین مسابقاتی به دلیل انتخاب موقعیت درست و خنده‌گرفتن از مخاطب برای نفرات شرکت‌کننده سخت است و با کمک داوران و راهنمایی‌های مفید می‌توانند موقعیت بهجت آوری را ایجاد کنند تا بتوانند دیده شوند. همچنین افرادی که از دور مسابقه خارج می‌شوند باید بدانند رفتن به منزله برگشت با اراده‌ای جدید است که بتوانند خودشان را بهتر از قبل نشان دهند.
مدیر شبکه نسیم وعده داد: این شبکه از افرادی که در مسابقه شرکت کرده و توانسته‌اند عنوان نفرات برتر را کسب کنند، برای برنامه‌های تولیدی آتی خود استفاده خواهد کرد. داوران این برنامه که شامل نعیمه نظام‌دوست ، شهرام شکیبا ، هومن برق‌نورد و بیژن بنفشه‌خواه هستند نیز در گفت‌وگو با مدیران شبکه نسیم، ضمن تشکر از حمایت‌های آنان بیان کردند که شرکت‌کنندگان زیادی در این برنامه از اقصی‌نقاط کشور برای حضور اعلام آمادگی کرده‌اند که در دورهای بعدی و گذراندن دوره مقدماتی شاهد رقابت‌های بهتری از این فصل خواهیم بود و افرادی روی صحنه خواهند آمد که در فرمت‌های مختلف نمایشی فعالیت داشته و صرفا شامل گونه استندآپ کمدی نخواهد بود.

 «بگو بخند»؛ حمایت از استعدادهاى جدید
معاون سیما با حضور در پشت صحنه برنامه «بگو بخند» از تلاش این برنامه برای شناسایی استعدادهای جدید و ساختن دقایقی شاد برای مخاطبان قدردانی کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سیما، محسن برمهانی شب گذشته با حضور در پشت صحنه ضبط بگوبخند، با اشاره به فضای بسیار خوب و پویایی گروه سازنده برنامه گفت: این برنامه توانسته به سهم خود به یکی از نیازها و انتظارات مخاطب از سیما که همان تولیدات طنز است، پاسخ مناسب دهد و برای دقایقی در طول شب اوقات شادی را برای بینندگان رقم بزند.
معاون سیما با بیان این که مردم حوزه استندآپ کمدی را دوست دارند، خاطرنشان کرد: این برنامه در رشته‌های مختلفی همچون شعرخوانی، نمایش، استندآپ و ... طراحی و بسط یافته و این حجم متنوع با این مقیاس ارزشمند است. 
برمهانی با اشاره به حضور شرکت کنندگان از سراسر کشور در این برنامه ادامه داد: داوران و مجری برنامه هم درخشان جلوی دوربین ظاهر شده‌اند و البته این کار موفق حاصل حمایت و تلاش مدیران شبکه نسیم و زحمات تیم تولید است. بگو بخند، حتما از یک اتاق فکر مناسب و دارای ذهن‌های خلاق برخوردار بوده است.
وی این برنامه را مصداق حمایت عملی از استعدادهای جدید برشمرد و تصریح کرد: این مسابقه مى تواند محفلى براى شناسایی هنرمندان جدید، موفق و بااستعداد باشد تا در آینده نیز با تلویزیون همکارى کنند.
برمهانی، یکی از اهداف بازدید از پشت صحنه برنامه‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی را در جریان قرار گرفتن مراحل تولید و همچنین عرض خداقوت به همکاران دغدغه‌مند عنوان کرد که برای جلب رضایت مخاطبان و تولید محصولات فرهنگی شبانه‌روز زحمت می‌کشند.برمهانی در بازدید خود از پشت صحنه بگو بخند با حضور در اتاق فرمان برنامه از نزدیک به تماشای چند اجرا نیز نشست. معاون سیما همچنین با داوران و مجری این مسابقه گفت‌وگو کرد و به آنان خداقوت گفت.
در این بازدید محمدرضا خوشرو مدیر شبکه نسیم، لنگرودی مدیر تولید این شبکه و حمید خواجه نژاد مدیر روابط عمومی سیما نیز حضور داشتند.

استعدادهایی از تمام ایران
مشاور شبکه نسیم در مورد پراکندگی جغرافیایی شرکت‌کنندگان هم تصریح می‌کند: از بوشهر، خوزستان تا اصفهان، یزد، مشهد، تهران و... شرکت‌کننده داریم. یکی از ویژگی‌های برنامه استفاده از رده‌های سنی مختلف است. ما در این برنامه شرکت‌کننده ۱۰ ساله داشتیم تا سنین بالاتر که بعضی از این قسمت‌ها پخش شده و برخی هم هنوز روی آنتن نرفته است. به طور کلی محدودیت سنی نداریم.

منبع:
روزنامه جام جم


ارسال دیدگاه





ارسال

دیدگاه ها

نمایش همه نظرات
2024-05-05 03:57:58