«سرنخ»؛ روایتی از چالش‌های ذهنی کارآگاهان پلیس در پرونده‌های جنایی

دو شنبه 28 فروردین 1402 - 0:11:16

شبکه نسیم در  مسابقه سرنخ  با ساختاری جدید و متفاوت به رخداد‌های بعد از وقوع جرم پرداخته و شرکت‌کنندگان در نقش دستیار کارآگاه باید با استفاده از سرنخ‌های پرونده و بازجویی منطقی و درست مظنونین به پاسخ درست آن پرونده دست یابند.

نکته مهم این است که دستیاران کارآگاه نیازی به یافتن سرنخ جدید ندارند و چالش اصلی مسابقه سرنخ در چگونگی استفاده شرکت‌کنندگان از سرنخ‌ها در اتاق بازجویی از متهمان است. چرا که مظنونین هر پرونده به صورت برخط، تحت هدایت و راهبری گروه کارگردانی است که بر اساس گفتار و رفتار شرکت‌کنندگان واکنش نشان داده و می‌تواند آن‌ها را در مسیر درست یا گمراه‌کننده ببرد. نحوه بازجویی از مظنونین، رفتار و گفتار شرکت‌کنندگان و حدسیات آنان در هر مرحله از مسابقه دارای امتیازی خاصی است که در انتها برنده هر قسمت را مشخص می‌کند.
 

این اولین بار است که یک مسابقه تلویزیونی براساس بداهه‌پردازی بازیگران در نقش مظنون پیش می‌رود. چراکه جزئیات جدید پرونده می‌تواند برای کارآگاه و دستیارانش راهگشا باشد. مسابقه «سرنخ» بخشی کوچکی از چالش ذهنی و مطقی‌ای که کارآگاهان پلیس آگاهی با آن روبرو هستند را به نمایش خواهد گذاشت و مخاطبان را با سناریوسازی‌های جنایی و جذاب همراه خواهد کرد.

«سرنخ» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی آریا طاهری که پیشتر سابقه اجرای مسابقه «هوش برتر» در شبکه نسیم را نیز داشته است تولید می‌شود و بازیگر نقش کارآگاه در این برنامه برعهده محمدرضا رهبری است.

آریا طاهری، تهیه‌کننده و کارگردان مسابقه سرنخ در گفتگو با شبکه خبر در پاسخ به این سوال که سرنخ به دنبال چیست گفت: سرنخ در مرحله اول با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی در شبکه پر مخاطب تلویزیونی شکل گرفت. ایده ساخت این برنامه از فروردین ۱۴۰۱ به وجود آمد پیش تولید بسیار طولانی را به دلیل حساسیت موضوع داشتیم و ده ماه روی پرونده‌های مختلف کار کردیم تا این ایده نو به عنوان برنامه‌ای در قاب تلویزیون پخش شود.

کارگردان مسابقه سرنخ درباره اینکه این برنامه نمونه خارجی ندارد اظهار کرد: زمانیکه ایده ساخت این برنامه در شبکه نسیم شکل گرفت به دنبال این رفتیم تا ببینیم این برنامه نمونه خارجی دارد یا خیر که هیچ نمونه‌ای پیدا نکردیم چراکه اگر کپی آن را پیدا می‌کردیم مراحل آماده‌سازی و پیش‌تولید برنامه کوتاه‌تر و راحت‌تر می‌شد.

طاهری در پاسخ به این سوال که این مسابقه روش‌های بازجویی را آموزش می‌دهد می‌گوید: در مرحله اول باید بگویم که ما در زندگی روزمره در تیررس اخبار و اطلاعات زیادی هستیم که شاید خیلی به درد ما هم نخورند ما در مسابقه سرنخ آموزش می‌دهیم که بتوانیم اطلاعات مهم و درست را از اطلاعات دیگر جدا کنیم. مرحله دوم اینکه پلیس آگاهی از اول همراه ما بود و آنچه که در این مسابقه در حال آموزش است برای مخاطب عام تازگی و جذابیت دارد، اما در اداره آگاهی منقضی شده و استفاده شده و پلیس در حال حاضر از روش‌های جدیدتری برای کشف جرایم استفاده می‌کند.

سرنخ

وی افزود: ترفند‌هایی که نشان می‌دهیم واقعی است فقط دیگر منقضی شده است و تاریخ مصرف آن گذشته است ما هزاران پرونده را در اداره آگاهی بررسی کردیم و آن‌هایی را انتخاب کردیم که برای مخاطب جذاب باشه و قابل حل باشد پس همه پرونده‌هایی که در این مسابقه نمایش داده می‌شود واقعی است و پلیس آن‌ها را حل کرده است و باعث کاهش جرایم در درازمدت می‌شود.

این تهیه‌کننده درباره اینکه دستیاران کارگاه چگونه انتخاب شدند گفت: در شبکه نسیم و رسانه‌ها فراخوان منتشر کردیم و افراد علاقه‌مند‌ ثبت‌نام کردند و از آن‌ها آزمون گرفتیم و افرادی را انتخاب کردیم که شم پلیسی دارند و به موضوعات جنایی علاقه‌مند هستند.

طاهری درباره برنده این مسابقه اضافه کرد: کسی که در مرحله اول مجرم اصلی پرونده را شناسایی کرد در مرحله بعد باید مجرم را تفهیم اتهام کند.

این کارگردان درباره انتخاب نقش کارآگاه تصریح کرد: دنبال شخصی بودیم که هم از نظر ظاهری و هم از نظر رفتاری به یک کارآگاه و دانای کل شبیه باشد و پس از گزینه‌های بسیار به این نتیجه رسیدیم که آقای رهبری را انتخاب کنیم.

وی درباره شرکت کنندگان خانم افزود: در آزمون ورودی که برگزار کردیم تعداد زیادی از خانم‌ها شرکت کردند و در طول مسابقه‌ هم ثابت کردند که با ریزبینی و دقت نظر چگونه می‌توانند رازهای یک پرونده را حل کنند. در واقعیت هم در مجموعه پلیس بانوان کارآگاه وجود دارد.

منبع: افکارنیوز


ارسال دیدگاه





ارسال

دیدگاه ها

نمایش همه نظرات
2024-04-27 02:12:21