ما دچار فقر در منابع مکتوب لالایی هستیم / از طریق احساس گرایی به بحث فرزندآوری پرداختیم

یک شنبه 20 آذر 1401 - 0:11:46

چند وقتی است شاهد برنامه های جدید با موضوعات روز در رسانه ملی هستیم. مسائلی که تا پیش از این به آن ها پرداخت نشده و مغفول مانده بود. یکی از این برنامه ها «لالایی» نام دارد. همان طور که از نام برنامه پیداست قرار است ما را به ریشه برگرداند و حس نوستالژیکی را در ذهن ما زنده کند. لالایی روایت مادرانه فرزندپروری، لالایی خواندن، تربیت و ... از چهارگوشه ایران عزیزمان است، در این برنامه شاهد حضور ۳ نسل مختلف از یک خانواده هستیم که قطعا بر جذابیت برنامه می افزاید. در گفت و گو با سید احسان حسینی، تهیه کننده لالایی به جزییات این برنامه مادرانه پرداختیم.

احسان حسینی «لالایی» را جز معدود برنامه های زنانه تلویزیون دانست و گفت: برنامه لالایی روایت روابط مادرانه با توجه به بازنمایی در فرهنگ اقوام ایرانی هست. ما در هر برنامه پذیرای مادران و فرزندانشان از ۳ نسل مختلف هر خانواده (مادر بزرگ، مادر و دختر) هستیم. در این برنامه به موضوعات متنوعی از قبیل فرزندآوری، فرهنگ شهری و قومی، تربیتی و معارفی ذیل روایت های مادرانه، لالایی اقوام و زندگی شخصی افراد حاضر در برنامه می پردازیم.

چرایی انتخاب گیتی خامنه به عنوان مجری یک برنامه زنانه

تهیه کننده لالایی درباره چرایی انتخاب «گیتی خامنه» به عنوان مجری این برنامه عنوان کرد: خانم خامنه سبقه اجرای بلند مدتی دارند. هدف ما در انتخاب مجری انتخاب فردی بود که واقعا مجری باشد؛ چون برنامه ما گفت و گو محور است و نیاز به فردی داشتیم که بتواند ارتباط را با مهمان ها ایجاد کند و قصه های زندگی آن ها را خوب بشنود، درک کند و بحث را در چارچوب نظام مسائل برنامه جلو ببرد. خود ایشان هم از موضوع برنامه بسیار استقبال کردند چون در این قامت در تلویزیون کسی ورود نکرده و درباره این موضوعات صحبت نشده بود، ما توفیق داشتیم در خدمت ایشان بودیم.

لالایی مخرج مشترک مادران ایرانی است

حسینی درباره چالش های برنامه سازی تلویزیون با مهمان هایی از دل جامعه بیان کرد: مشخصا یکی از مهم ترین چالش های برنامه سازی با مهمانان از دل جامعه ناآشنا بودن این افراد با فضای برنامه سازی است. در تمام برنامه های این چنینی چالش هایی وجود داشته و خواهد داشت. یکی دیگر از چالش های ما دسترسی به منابع در حوزه لالایی بود. ما دچار فقر در منابع مکتوب لالایی هستیم. لالایی به تاریخ شفاهی آدم ها بر می گردد. لالایی مخرج مشترک مادران ایرانی است و آنها امکان صحبت درباره این موضوع را دارند ولی امکان بسط و گسترشش خیلی وجود ندارد و این چالش ما بود که بتوانیم چیزهای دیگری را به برنامه اضافه بکنیم تا ریتم برنامه سرپا بماند.

 

برنامه ای برای مکتوب کردن لالایی ها نداریم

تهیه کننده لالایی درباره مکتوب کردن لالایی های روایت شده در برنامه اظهار کرد: مکتوب کردن این لالایی ها در توان اجرایی و پژوهشی تیم ما نیست. آدم های صاحب سبک تر و مطلع تر در این حوزه وجود دارد که در اتاق فکر برنامه هم به ما کمک کردند. فعلا برنامه ای برای مکتوب کردن لالایی ها و انتشار کتاب نداریم. همین که رسانه ملی به سمت روایت یک مسئله کاملا ایرانی رفته، امکان خوبی را برای مخاطب به وجود آورده تا از یک دریچه دیگر با نگاه متفاوت تر به این موضوع نگاه کند. این ظرفیت گسترده ای است و در فصل اول برنامه به حجم کمی از آن ورود کردیم. امیدوارم این برنامه میراثی برای لالایی باشد.

لزوم ورود رسانه ملی به بحث فرزندآوری

احسان حسینی با تاکید بر اینکه رسانه ملی نیاز دارد به بحث های فرزندآوری و زنان ورود بیشتر کند، گفت: رسانه ملی یک رسالتی در حوزه سرگرمی و آگاهی دارد. باید موضوعات و محورهایی که در سطح جامعه وجود دارد را پوشش دهد. گاهی خلاهای بزرگی در زمینه موضوعات روز جامعه در تلویزیون احساس می شود. رسانه ملی باید به فکر تولید برنامه های خاص برای زنان باشد. ما در برنامه لالایی نگاه تخصصی به مسائل تربیتی، فرهنگی و قومی از نگاه روانشناسانه و تاریخی نداشتیم و به صورت عامدانه یک نگاه عام را در نظر گرفتیم. همیشه گفتیم مخاطب برنامه ما مهمان برنامه ما هم هست. آدم هایی که مخرج مشترکشان مادر بودن است. به طور الزامی مباحث زنان و فرزندان باید در رسالت سیما قرار بگیرد. وی افزود: بحث برکت حضور فرزند در زندگی هم در برنامه ما جای گرفته، سعی کردیم از طریق در قاب گرفتن مادران در کنار فرزندان این فضای خوش را ایجاد کنیم و از نعمت حضور فرزند بگوییم. به طور مستقیم به موضوع فرزنداوری نپرداختیم چون پس زننده است، سعی کردیم از طریق احساس گرایی به بحث فرزندآوری بپردازیم.

لالایی پیشکشی به ساحت مقدس فاطمه زهرا (س)

وی درباره چگونگی انتخاب مهمان ها اظهار کرد: حدود ۴ ماه سوژه یابی می کردیم، در پژوهش اولیه به یک لیست ۷۰۰ نفره از افرادی که امکان حضور در برنامه ای با این مختصات را داشتند رسیدیم. این افراد را از طریق خانه های فرهنگ شهرهای مختلف، خبرنگاران، پایگاه های مردمی و ... پیدا کردیم. تهیه کننده لالایی در پایان عنوان کرد: این برنامه پیشکشی به ساحت مقدس فاطمه زهرا (س) است. واقعا با پشتوانه و توکل به ایشان کار را جلو بردیم. از نظر فنی هم هدف ما این بود روایت مادرانه و روایت لالایی ها در اقوام مختلف را به عنوان یک میراث ایرانی به تصویر بکشیم، در حد توان سعی کردیم وام دار این میراث ملی و ایرانی باشیم.

منبع: قدس آنلاین


ارسال دیدگاه





ارسال

دیدگاه ها

نمایش همه نظرات
2024-04-26 23:42:38