سه شنبه 24 آبان 1401 - 10:23:0
«دوربین مخفی» شبکه نسیم این بار با چهار شگفتانگیز؛ چالشی در قابِ یک رئالیتیشو!
تلویزیون این روزها رئالیتیشویی را به جمعِ برنامههای سرگرمکننده خود آورده که نه به دنبالِ استعدادیابی است و نه رقابت؛ بلکه با دوربین مخفی، یک رقابت دوستانه را به نمایش میگذارد.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، تلویزیون این روزها به سراغِ ساخت برنامههایی با سبکِ جدید رفتهاست؛ یکی از آنها رئالیتیشویِ «چهار شگفتانگیز» نام دارد. کاری که حسام نامآور، سید سالار میرکریمی، صالح سلامت و مهرداد جوانمردی بازیگرانِ جوانش، هر بار سراغِ موضوعی اجتماعی میروند.
همین چند وقتِ پیش، «نسیما» دوربین مخفی شبکه نسیم بود که با روز قدس و چند مناسبت دیگر مثلِ نمایشگاه کتاب شروع کرد و به موضوع ازدواج رسید. اتفاقاتِ در پیادهروی اربعین هم در نوعِ خودش جالب بود. حالا این بار این شبکه تلویزیونی، دوربین مخفی خود را در اختیار یک رئالیتیشوی جالب قرار داده که در دنیای برنامهسازی از این قالب بیشتر استقبال میشود.
همان سبکِ برنامهسازی که شبکه سه بیشتر در درونِتلویزیون به سراغش رفت و حالا در بسیاری از شبکهها نمونهاش را میبینیم. البته برخی به کپیکاری نعل به نعل روی آوردند و برخی هم خواستند از خلاقیت و نوآوریشان بهره ببرند. تا اینجای کار میتوان در «چهار شگفتانگیز» این موضوع را دید؛ اما برای جذبِ بیشتر و سرگرمیسازی بهتر، به سراغِ موضوعات پرچالشتر در دوربین مخفی میرود.
موضوعِ ازدواج و خواستگاری و معرفی غذا و خیلی از اتفاقاتِ دیگر مهماند؛ چرا که با سبک زندگی و خرده فرهنگهای ما سروکار دارد. اما حتماً این دوربین باید میانِ کودکان و اتفاقاتِ پیرامونشان، نوجوان و جوان و نسلهای امروزی برود تا رقابتها و چالشها جذابتر شوند.
حتماً مخاطبینی که بیننده این رئالیتیشو بودهاند؛ چهار بازیگری را میبینند که با شکل و شمایل مختلف، هر بار با دوربین مخفی به سراغِیک موضوع اجتماعی میروند؛ مثلاً خواستگاری یا کمک به خواستگاری از پیرمردهای پارک یا دیگر مردم استفاده میکنند.
اما این رئالیتیشو به دنبال مسابقه نیست و یک رقابت دوستانه را تدارک دیده تا ببیند مردم با اتفاقات چگونه برخورد میکنند. مثلاً در مواجهه با معرفی غذا، چه نظری دارند؛ هرچه هست مخاطب شاهدِ کلکلهای چهارگانهای است که مردم میتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.
رئالیتیشوها در جهان بسیار با اهمیتاند و در بسیاری از تلنتها هم از این قالب بهرهبرداری میشود اما در ایران و صداوسیمای جمهوری اسلامی، بسیاری در اول راهاند. روندی که حتی در VODها هم به شکل جدّی پیش میرود. سبک نوینی که در «چهار شگفتانگیز» شبکه نسیم تا «مامانها» شبکه سه دنبال میشود. اینجا هدف طنز و سرگرمی سالم است و زیرلایههای طنز دارد و البته به بینندگانش آموزش میدهد. در «مامانها» هم هدف فرزندآوری و سبک زندگی مادران را نشان میدهد. یا خیلی از موارد دیگر.
یکی از نکاتِجالب در همین رئالیتیشو میتواند همان نکته معرفی غذاها باشد که در کنار نشان دادن خرده فرهنگها میتواند یک هشداری به مخاطب باشد که فریبِ برخی بلاگرها و فالووربازها را در فضایمجازی نخورند که برای تبلیغ یکسری غذاهای خارجی چندین میلیارد پول میگیرند؛ نمونهها و مصادیق آن بارز است. تجربه ثابت کرده هم این غذاها خوشمزه نیستند و بالا بردن رنگ و لعابِ این تبلیغات توسط بلاگرها باعث شده مردم به سمت این غذاها بروند؛ در حالیکه ساختِ چنین برنامههایی میتواند به تدام سبک زندگی ایرانی و توجه به خرده فرهنگهایمان کمک کند.
رئالیتی شوی «چهار شگفتانگیز» به تهیهکنندگی مسعود شریعتنیا و کارگردانی سینا دوراندیشان شنبهها ساعت 22 از شبکه نسیم پخش میشود. «چهار شگفتانگیز» با شیوهای جدید و متفاوت از دوربین مخفی سعی در به چالش کشیدن مفاهیم و موضوعات روز جامعه را دارد.
بازیگران این برنامه حسام نامآور، سید سالار میرکریمی، صالح سلامت و مهرداد جوانمردی است. فصل اول برنامه در قالب 10 قسمت 40 دقیقهای به صورت آیتمهای مسابقهای و رقابتی طراحی و اجرا شده است و چهار بازیگر آن در موقعیتهای متعدد و متفاوت با همدیگر به رقابت میپردازند.
منبع:خبرگزاری تسنیم