عاشقانه‌های زنان عاشورایی در دیدار آفتاب

چهار شنبه 30 شهریور 1401 - 0:10:5

«دیدار آفتاب» نام برنامه‌ای سه قسمتی بود که به روایت قصه‌های عاشقانه خادمی بانوان به زائران اباعبدا...الحسین(ع) پرداخت اما این تنها یکی از مواردی بود که در این برنامه به تهیه‌کنندگی و کارگردانی زهرا رحیمی و با اجرای مژده لواسانی از کربلای معلی روی آنتن رفت. مورد دیگر روایت قصه‌های زنان عاشورا و پرداختن به نقش آنها در این نهضت و استمرار و امتداد حضورشان در جامعه امروز. مهمان‌های دیدار آفتاب نیز زنانی بودند که خود را درس‌آموخته مکتب حضرت زینب‌(س) می‌دانستند و هرکدام به طریقی در مسیر عاشقی اهل‌بیت(ع) قرار داشتند. ادامه‌دار شدن دیدار آفتاب که با تیمی کاملا زنانه تولید شد نکته‌ای است که زهرا رحیمی ضمن اعلام آمادگی برای انجام آن، منوط به اذن امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) ابراز امیدواری می‌کند که همچنان بتواند قصه‌های عاشقانه زنان عاشورایی را روایت کند.

زهرا رحیمی در پاسخ به این سؤال که زنان حاضر در دیدار آفتاب چگونه رصد و انتخاب شدند؟ می‌گوید: «ما از این قبیل زنان عاشورایی در کشورمان کم نداریم و این زنان بی‌شمارند و شاید به این دلیل کمتر در کانون توجه بوده‌اند که تا به‌حال برنامه‌ای به شکل اختصاصی به آنها نپرداخته است. ابتدا گمان می‌کردم شاید یافتن چنین سوژه‌های خاصی با چنین داستان‌های منحصربه‌فردی کاری دشوار باشد، آدم‌هایی که داستان زندگی‌شان با عشق اهل‌بیت(ع) گره خورده است اما زمانی که شروع به سوژه‌یابی کردیم به شکلی نامنتهی با این افراد روبه‌رو شدیم و جالب آن‌که هر کدام، شخصی دیگر را به ما معرفی می‌کردند که در همین مسیر  قرار داشتند. کسانی که سال‌هاست فارغ از هیاهوی رسانه‌ای به خلق قصه‌هایی مشغولند که ما را مشتاق به ادامه تولید دیدار آفتاب می‌کند تا نه فقط در سه قسمت که در قسمت‌هایی متعدد به داستان زندگی این عزیزان بپردازیم. فارغ از این موضوع، معتقدم مهمانان برنامه آقا امام حسین(ع)، به دعوت خود ایشان هستند و من و عوامل برنامه فقط واسطه‌ایم. ما این نکته را به چشم دیدیم که مهمانان، یک به یک به ما معرفی می‌شدند و سوژه‌هایی بسیار درجه یک و خوب در اختیارمان قرار می‌گرفت.» 
او در پایان این بخش از صحبت‌هایش تاکید می‌کند: «این تصور من که ممکن است یافتن مهمانان مدنظر برای حضور در دیدار آفتاب کاری دشوار باشد با آغاز مرحله تولید کاملا رنگ باخت و متوجه شدم غفلت از ما بوده که تاکنون در ویژه‌برنامه‌های اربعین به آنها نپرداخته‌ایم.» 
انتظار برای برپایی موکب‌ها 
طبیعتا نخستین و دشوارترین نکته‌ای که در مسیر تولید این برنامه به نظر می‌رسد ضبط و پخش آن از کربلای معلی است. وقتی از رحیمی می‌خواهیم از دشواری‌های پیش‌رو در این مسیر و راه‌های فائق آمدن بر آن برایمان بگوید، این طور توضیح می‌دهد: «یکی از دشواری‌های این مسیر ضبط، تولید و روی آنتن فرستادن برنامه از کربلای معلی بود. بخش عمده‌ای از آیتم‌های ما می‌‌بایست در مسیر پیاده‌روی اربعین و کربلا ضبط می‌شد و نیازمند دسترسی به تصاویر روز و متعلق به امسال بودیم. این ضرورت و به کار نیامدن تصاویر آرشیوی بیشتر از این‌رو بود که در طول دو سال گذشته به‌واسطه شیوع ویروس کرونا، مسیر پیاده‌روی اربعین فاقد شور و شوق و رونق سال‌های پیشین بود، اتفاقی که در پیاده‌روی اربعین ۱۴۰۱ شاهد وقوع عکسش بودیم. بسیاری از آیتم‌های دیدار آفتاب باید در طول مسیر و به عنوان مثال در موکب‌هایی ضبط می‌شد که برای تصویربرداری از خدمات بانوان به زائران آقا امام حسین(ع) به آنها سر می‌زدیم. نیاز به ضبط رویدادهای در حال وقوع و رساندن آن به آنتن فشار کار را بر ما دوچندان می‌کرد.» 
او می‌افزاید: «نکته‌ای که باید به آن اشاره کنم این است که اغلب برنامه‌هایی که در طول سال‌های اخیر با موضوع درس‌آموختگان مکتب عاشورا  که به طریقی در مسیر عاشقی اهل‌بیت(ع) قرار گرفته‌اند، در مورد آقایان بوده است و در نتیجه گشتن به‌دنبال حتی یک راش از فعالیت بانوان در این زمینه بی‌فایده است. باید اشاره کنم که تا به‌حال، هیچ‌کدام از دوستان در برنامه‌های مختلف، انحصارا به این موضوع، نقش زنان در نهضت عاشورا و استمرار و امتداد این حضور در جامعه امروز نپرداخته بودند. پس از یک‌سو چون آرشیومان خالی بود و از سوی دیگر چون تاکید داشتیم که حتما تمام تصاویر آیتم‌ها ضبط‌شده توسط تیم تولید دیدار آفتاب باشد فشار کاری‌مان بیشتر شد. درواقع ما زمانی کافی برای ضبط محتوا در اختیار نداشتیم و چون سوژه‌های‌مان را تنها در دل پیاده‌روی اربعین می‌توانستیم ملاقات کنیم ناچار بودیم که منتظر برپایی موکب‌ها بمانیم تا به تصاویر مد‌نظرمان دست پیدا کنیم. این کمبود زمان تنها فشاری بود که بر ما وارد می‌شد. هرچند باید اضافه کنم سختی راه در مسیر خدمت به آقا امام حسین(ع) و اهل‌بیت(ع) برای تک‌تک اعضای تیم تولید شیرین بود چرا که نیت ما خدمت و مقبولیت در نگاه این بزرگواران است و به لطف ارباب به نگاه آقا امام حسین(ع) تمام این مسیر آسان شد و تحمل آن سختی‌ها ثمربخش بود.» 
رحیمی در پایان این بخش از صحبت‌هایش تصریح می‌کند: «دوستان ما در سازمان هنری رسانه‌ای اوج و همچنین استودیوی حبیب همکاری بسیار خوبی با ما داشتند، ضمن این‌که مدیر محترم شبکه نسیم محمدرضا خوشرو، مدیر تولید این شبکه احمد لنگرودی و پیرحسین کولیوند رئیس محترم جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران همواره پشتیبان ما بودند و این همراهی و همکاری آقایان با تیم تولیدی متشکل از خانم‌ها بسیار ارزنده و کمک حال ما بود تا راحت‌تر بتوانیم دیدار آفتاب را به پخش برسانیم. تیم تولید دیدار آفتاب جمله‌ای مشترک داشت و آن این‌که این کار به عشق آقای‌مان امام حسین(ع) انجام می‌شود که شد و در پایان این که تجربه حضور ۹ ساله من در اربعین در قالب‌های گوناگون تولید محتوا برای رسانه در تولید این برنامه بسیار به یاریم آمد.» 
زنان، پیام‌آور کربلا 
دیدار آفتاب به نقش زنان در نهضت عاشورا و استمرار و امتداد این حضور در جامعه امروز می‌پردازد. این بخشی از توضیحی بود که در خبری در مورد دیدار آفتاب منتشر شد. از زهرا رحیمی می‌پرسیم استمرار و امتداد حضور زنان عاشورایی در جامعه امروز چگونه قابل ردگیری و ارزیابی است و او چنین می‌گوید: «ما الگوهای بسیار فاخر و کاملی از زنان نهضت عاشورا در اختیار داریم که از جمله پررنگ‌ترین‌شان می‌توان به حضرت زینب(س) اشاره کرد و همچنین از حضرت رباب(س) ملقب به «زینب ثانی» یا حضرت ام‌البنین(س) یا ام‌وهب نام برد. زنان نهضت عاشورا، هر کدام حامل آموزه‌ای برای تمام زنان تاریخ هستند و حضورشان در کنار آقا امام حسین(ع) در روز عاشورا و صحرای کربلا نه‌تنها بی‌علت نبوده که حامل پیامی برای زنان آینده این سرزمین تا ظهور آقا امام زمان‌(عج) هم بوده است. پس وظیفه ماست که زنان نهضت عاشورا را بشناسیم و با ابعاد شخصیتی و اخلاقی‌شان آشنا شویم و بدانیم که هر‌کدام‌شان می‌توانند مصداق عینی یک الگو در زندگی تک‌تک‌مان باشند. صبر حضرت زینب(س)، شیوه تربیت فرزند حضرت ام‌البنین(س)، رابطه مادر و فرزندی ام‌وهب و پسرش، عاشقانه‌های حضرت رباب(س) با فرزندشان و... می‌توانند برای ما بی‌شمار درس داشته باشند و در شرایط بحرانی زندگی دستگیرمان شوند و در مسیر صحیح قرارمان دهند.» 
او ادامه می‌دهد: «ما بسیار می‌بینیم زنانی را که با الگو قراردادن زنان نهضت عاشورا، در مسیر عاشقی و خدمت به اهل‌بیت‌(ع) قرار گرفته‌اند و خیر و برکت این مسیر برایشان راهگشا بوده و مسیرشان را روشن کرده است. مهمانان دیدار آفتاب هر‌کدام یکی از زنان نهضت عاشورا را الگو قرار دادند و این‌گونه شد که مسیر زندگی‌شان به سمت عاشقی و خدمت میل پیدا کرد و وظیفه ما به عنوان خادمان رسانه‌ای آقا امام حسین(ع) به تصویرکشیدن عاشقانه های آنها در مسیر این خدمت است.» 
دیدار آفتاب ادامه پیدا می‌کند؟ 
زهرا رحیمی، تهیه‌کننده دیدار آفتاب در پاسخ به این سؤال که آیا تولید این برنامه ادامه‌دار خواهد شد یا خیر، به جام‌جم می‌گوید: «این برنامه در اربعین۱۴۰۱ برای نخستین بار با تیمی متشکل از زنان و با محتوایی در مورد زنان در قالب ارتباط مستقیم با کربلا پخش شد و امیدوارم این نقطه شروعی برای این سبک از برنامه باشد؛ برنامه‌ای تولید شده توسط زنان برای زنان و من به‌عنوان تهیه‌کننده با توجه به بازخوردهای مثبت متعدد قطعا مایل به ادامه این مسیر هستم. البته در همان زمان پخش برنامه، زمانی که در کربلا حضور داشتم، با استقبال مدیران مواجه شدم که پیشنهاد ادامه این برنامه را در تمام طول سال داشتند و امیدوارم همچنان بتوانیم در مسیر روایت قصه‌های عاشقانه زنان عاشورایی حرکت کنیم و اگر آقا امام حسین‌(ع) و حضرت زینب(س) اذن دهند ما خدمتگزار این مسیر خواهیم بود.»

مهم‌ترین ویژگی دیدار آفتاب چه بود؟
 زنانه بودن تیم تولید آن 
دیدار آفتاب در کدام شهر تولید شد؟
 کربلای معلی 
دیدار آفتاب به چه پرداخت؟ 
زنان جامعه امروز که الگوی‌شان زنان واقعه عاشورا بود
 

منبع: روزنامه جام جم


ارسال دیدگاه





ارسال

دیدگاه ها

نمایش همه نظرات
2024-04-24 18:38:12