کار خنداننده‌ها سخت شد

شنبه 2 بهمن 1400 - 0:8:4

مرحله‌دوم از فصل‌سوم رقابت استندآپ کمدین‌ها در خنداننده‌شو دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه گذشته ساعت‌۲۳ روی آنتن رفت و به پایان رسید. در این مرحله ۱۲‌نفر در سه گروه چهار نفره شرکت داشتند که در سه شب به اجرا پرداختند. شب‌اول نوبت حانیه زنگارکی‌فراهانی، مصطفی احمدی از مازندران، یاشار کبیری و نگار طاهر احمدی‌ بود. شب‌دوم نیما سهرابی، محمدحسین توسلی، حسن عزیزی و علی غریب روی صحنه رفتند. گروه‌سوم نیز شامل مصطفی احمدی از شاهرود، هانا ستوهی، محمد حاجی‌زاده و مهدی داوودی که شب‌سوم به اجرا پرداختند. در هر گروه یک نفر با رای داوران مستقیما به دور بعد راه یافت؛ سه نفر باقیمانده از هرشب اجرا که مجموعا ۹‌نفر می‌شوند هم وارد رای‌گیری مردمی شدند. پس از انجام نظرسنجی مردمی، ۳نفر با بالاترین آرا به دور سوم صعود می‌کنند، سه نفر باکمترین رای‌ها حذف می‌شوند. ۳نفر باقیمانده در همان شب اعلام نتایج اجرای نجات انجام می‌دهند و ۲نفر به دور بعد صعود می‌کند و یک شخص حذف می‌شود. مسابقه خنداننده شو۳ در قالب برنامه خندوانه در ساعت‌های۴بامداد، ۱۱و۱۷ روز بعد تکرار می‌شود. در اینجا مروری بر اجراهای شرکت‌کنندگان در مرحله‌دوم و وضعیت آنان انداختیم؛ همچنین نظر امیر کربلایی‌زاده را درباره کیفیت این دوره از رقابت جویا شدیم.

شوخی با فراموشی
استندآپ کمدین: نگار طاهراحمدی
چه گفت؟ او در این اجرا‌ هم با شوخی‌کردن با خودش آغاز کرد و از بازخوردهای اقوام و دیگران به اجرای قبلی‌اش گفت. طاهراحمدی ضمن این شوخی‌ها، وارد موضوع اصلی اجرایش شد که انتخاب لقب‌های نامرتبط و گاه زشت برای همدیگر است که بیش از همه در فضای مجازی استفاده می‌شود. این شرکت‌کننده جزو کسانی بود که چندبار در حین اجرا متنش را فراموش کرد اما هربار تلاش داشت با همین فراموشی هم شوخی کند و با بیان مستقیم آن به مخاطبان تسلطش بر صحنه را نشان دهد.
وضعیت: ورود به رای‌گیری مردمی
کد رای: #۲۴۰*۷۸۰*

جنگ در صف
استندآپ کمدین: محمدحسین توسلی
چه گفت؟ اجرای توسلی در مرحله اول با استقبال خوب داوران همراه بود و او را به صعود مستقیم به مرحله دوم رساند. در مرحله دوم او به تبعات دشوار اقتصادی و شرایط خاص جامعه پس از جنگ پرداخت و با سختی‌های ناشی از صف ایستادن برای خرید مایحتاج منزل مثل گاز، شیر و... شوخی کرد و در این اجرا هم لهجه یزدی بهره برد. این اجرا با خنده حضار همراه بود اما ظاهرا کار او این‌بار از نظر داوران برای صعود مستقیم این شرکت‌کننده کافی نبود و این شرکت‌کننده همچنان باید منتظر بماند.
وضعیت: ورود به رای‌گیری مردمی
کد رای: #۳۹۰*۷۸۰*

خفتاننده‌شو
استندآپ کمدین: علی غریب
چه گفت؟ غریب که در اجرای قبلی جزو آنان بود که نتوانست مستقیم به مرحله دوم صعود کند و با رای مردمی به این مرحله رسید، در این اجرا بیش از گذشته مورد توجه داوران قرار گرفت. او در این استندآپ کمدی موضوع تلخ خفت‌گیری را دستمایه قرار داد و با شوخی با جزئیات این اتفاق و محله‌های ناامن سعی داشت مخاطبان را بخنداند که در این موضوع موفق عمل کرد. یکی از اتفاقات جالب اجرای او، شوخی با نام خنداننده و ترکیب آن با خفتگیری بود که واژه خفتاننده شو را خلق کرد.
وضعیت: صعود مستقیم به مرحله بعد با رای داوران

حسن کبابی
استندآپ کمدین: حسن عزیزلاری
چه گفت؟ شب دوم یکی از کسانی که در این مرحله روی صحنه رفت عزیزلاری بود که ابتدا بنای شوخی را بر فانتزی بودن متن اجرای گذشته‌اش گذاشت و بعد با لرزش دستانش که ناشی از استرس است، شوخی کرد و از این طریق نقدهای کوچکی هم به فضای اجتماعی و سیاسی و دشواری کاریابی داشت که با خنده داوران و تماشاگران همراه بود.
وضعیت: ورود به رای‌گیری مردمی
کد رای: #۲۸۰*۷۸۰*

پهلوان ایوب
استندآپ کمدین: نیما سهرابی
چه گفت؟ شب دوم سهرابی روی صحنه رفت تا مقابل تماشاگران، داوران و دوربین‌ها دومین اجرای خود را داشته باشد. اجرای او موضوعی تازه داشت و به توهم هم‌محله‌ای‌هایش از قهرمانی او در مسابقات کشتی می‌پرداخت. اجرای این شرکت‌کننده در این مرحله جاندار بود و اکت‌هایی هم داشت که موجب خنده داوران شد.
وضعیت: ورود به رای‌گیری مردمی
کد رای: #۲۱۰*۷۸۰*

نصیحت ممنوع
استندآپ کمدین: هانا ستوهی
چه گفت؟ هانا ستوهی با مربیگری ابوطالب حسینی در این مرحله، شب آخر روی صحنه رفت و موضوع نصیحت کردن به ویژه نصیحت‌شدن نسل جوان را مورد نقد قرار داد که سوژه‌ای تازه است. ستوهی که اجراهایش مورد توجه داوران قرار می‌گیرد و در مرحله قبلی هم با رای مستقیم صعود کرد، در این مرحله با وجود تشویق‌ها، مثل گذشته نظر مثبت جلب نکرد و کارش با نقدهایی همراه بود.
وضعیت: ورود به رای‌گیری مردمی
کد رای: #۳۶۰*۷۸۰*

مرگ، سوژه شد
استندآپ کمدین: مصطفی احمدی(مازندران)
چه گفت؟ احمدی اجرایش را با شیوه بیان خبرهای بد شروع کرد و از این موضوع برای ورود به محور اصلی استندآپ‌اش یعنی مرگ استفاده کرد. او در این اجرا با اعضای فامیل شوخی کرد و برخلاف اجرای قبلی‌اش از لهجه مازندرانی کمتر بهره برد. احمدی در این اجرا همچنین با نقد دائمی معجونی در این سری از مسابقات مبنی بر فقدان متن قوی هم شوخی کرد که با توجه داوران همراه بود. اجرای این استندآپ کمدین با یک پند به پایان رسید و او در آخر از همه خواست در مراسم عزا نگویند غم آخرت باشد زیراکه غم هم جزوی از زندگی است. فقط خوب است زمانی سراغ آدم بیاید که آدمی بتواند روی پای خودش بایستد.
وضعیت: ورود به رای‌گیری مردمی
کد رای: #۳۴۰*۷۸۰*

مهدی و داداشش
استندآپ کمدین: مهدی داوودی
چه گفت؟ داوودی که آن مرحله شوخی با رابطه پدرپسری را خط اصلی اجرایش قرار داده بود، در این اجرا هم سراغ خانواده رفت و خاطرات با برادرش را دستمایه قرار داد. آنچه بیش از اجرای او در این مرحله کانون توجه قرار گرفت. شرایط جسمانی او بود که با وجود دست و پنجه نرم کردن با حمله ام‌اس روی صحنه آمد. ژوله که خود هم با این بیماری دست به گریبان است، داوودی را در آغوش گرفت و فضای احساسی با اشک‌های این شرکت‌کننده رقم خورد. جدای از این بحث، داوران او را فردی توانمند معرفی کردند که در این اجرا نتوانست تمام آنچه در چنته دارد را به تماشا بگذارد.
وضعیت: ورود به رای‌گیری مردمی
کد رای: #۳۱۰*۷۸۰*

اسباب‌بازی‌های قدیمی
استندآپ کمدین: مصطفی احمدی(شاهرود)
چه گفت؟ احمدی سرگرمی‌های کودکان دیروز و اسباب‌بازی غیرجذاب و گاه آزاردهنده که در نسل گذشته باب بود را نقد کرد و رفتار با کودکان امروز را در مقابل آن قرار می‌داد که همین تناقض باعث خنده می‌شد. او همچنین با پوشیدن کلاه کودکانه قدیمی در پایان اجرایش فضای خاطره‌انگیز و شادی را در سالن ایجاد کرد.
وضعیت: ورود به رای‌گیری مردمی
کد رای: #۲۳۰*۷۸۰*

من پیر نیستم
استندآپ کمدین: محمد حاجی‌زاده
چه گفت؟ حاجی‌زاده در این مرحله موفق‌تر از گذشته عمل کرد. او که بزرگ‌تر از دیگر شرکت‌کنندگان این برنامه است در اجرای مرحله دوم هم با سن و ظاهرش شوخی کرد که توانست فضای مفرحی در سالن ایجاد کند. او این‌که ظاهرش بزرگ‌تر از سن حقیقی‌اش به نظر می‌رسد را خط اصلی قرار داد و توانست نظر مثبت داوران را در ایجاد ریتم مناسب و همراه کردن تماشاگران جلب کند.
وضعیت: صعود مستقیم به مرحله بعد
با رای داوران

مصائب کاریابی
استندآپ کمدین: حانیه زنگارکی‌فراهانی
چه گفت؟ این استندآپ کمدین با مربیگری مجید افشاری شب‌اول از مرحله‌دوم روی صحنه رفت. سوژه استندآپ زنگارکی‌فراهانی، اجتماعی و درباره کاریابی و مصائب آن بود. این اجرا با چندبار فراموشی متن از سوی او همراه شد. فراهانی که ابتدا با آب خوردن سعی داشت شرایط را کنترل کند، بار دیگر که این اتفاق برایش افتاد بیان کرد متن را فراموش‌کرده و داوران هم سعی در آرامش بخشیدن به او داشتند تا توانست بار دیگر بر اوضاع مسلط شود و اجرای خود را به پایان برساند. او در آخر از این‌که حالش روی صحنه خوب نبوده است،
عذرخواهی کرد.
وضعیت: ورود به رای‌گیری مردمی
کد رای: #۲۹۰*۷۸۰*

ماجراهای آقای سلامت
استندآپ کمدین: یاشار کبیری
چه گفت؟ این اجرا که به تشخیص داوران در شب اول بهترین شناخته شد و مستقیم به مرحله بعدی صعود کرد، بر محور مراقبت از یک پیرمرد با نام آقای سلامت شکل گرفت که شخصیت جالبی داشت و همین باعث ایجاد لحظه‌های کمدی در اجرا می‌شد. شوخی‌های کبیری در این اجرا نسبتا تازه و خلاقانه بود و ارتباط خوبی با مخاطبان برقرار کرد.
وضعیت: صعود مستقیم به مرحله بعد با رای داوران

کمدی، یک روایت جریان‌ساز است

این فصل از برنامه خنداننده شو، مانند دیگر فصل‌ها ترکیبی از بچه‌های مستعد و پدیده در کنار افرادی است که برای تجربه کردن به این برنامه آمده‌اند تا خود را جلوی دوربین و از نگاه مخاطبان بی‌شمار این برنامه محک بزنند. بسیاری از این افرادی که در برنامه‌های خنداننده شو حضور پیدا می‌کنند به هیچ عنوان تجربه اجرا روی استیج را ندارند و این‌که در برخی قسمت‌ها می‌بینیم دچار اشتباه و فراموش کردن در اجرای متن می‌شوند یک امر بدیهی برای این افراد است. این برنامه رقابت چند استندآپ کمدین مطرح نیست و باید به این بچه‌ها اجازه آزمون و خطا داد. با چند جلسه کارکردن با این افراد نمی‌توان به یک اجرای بدون نقص رسید و همین که این افراد جرات حضور جلوی دوربین را پیدا می‌کنند و می‌توانند تا حد زیادی اجرای خوبی داشته باشند جای تقدیر دارد. بسیاری از این افراد کاملا بی‌تجربه هستند و حتی کلاس‌های بازیگری، سخنوری، مجری‌گری و بداهه‌گویی را ندیده‌اند و با توجه به نمک ذاتی خود روی صحنه خنداننده‌شو حضور پیدا کرده‌اند. در برخی از قسمت‌ها شاهد آن هستیم که بچه‌ها روی صحنه متن خود را فراموش می‌کنند. می‌توان برای این‌که این اتفاق کمتر رخ دهد از کد‌گذاری در متن استفاده کرد. این روش در بیشتر اجراهای کمدین‌های معروف که استندآپ کمدی انجام می‌دهند، مرسوم است. از طرفی، با توجه به محدودیت‌های عرفی و اجتماعی که در کشور ما وجود دارد، نحوه اجرا و صحبت‌ها در استندآپ کمدی ایران متفاوت است. در بیشتر کشورهای دنیا، استندآپ کمدی بر اساس شوخی‌های سیاسی، دینی، اجتماعی و جنسی شکل می‌گیرد اما در بسیاری از این موارد ذکر شده، پرداختن به این موضوعات در تلویزیون و اجرای استندآپ درباره آنها ممکن نیست. از نظر شوخی‌های سیاسی به‌دلیل ملاحظاتی که وجود دارد، امکان کمتری برای بچه‌هایی که استندآپ‌کمدی می‌کنند، وجود دارد که بخواهند به مسائل سیاسی بپردازند و این موضوعات را دستمایه شوخی‌های خود در اجرا قرار دهند. به‌واقع برای دیدن اجراهای بهتر در استندآپ‌کمدی، باید از سیاسیون و مسؤولان دولتی بخواهیم که جنبه انتقاد از خود را بالا ببرند، چون اساسا کمدی یک روایت جریان‌ساز است که از شکل قهری و انتقاد تند نسبت به موضوعات به شکل طنز به هر داستانی نگاه می‌کند. همیشه گفتن برخی نقدها به رفتارهای سیاسیون از طریق طنز و کمدی انجام گرفته است. در گذشته این نوع انتقادهای طنزگونه از طریق مجله‌ای مثل گل‌آقا و کاریکاتور مطرح می‌شد و امروز می‌تواند این نوع انتقادها از طریق استندآپ‌کمدی که هنری به‌روز و جدید است مطرح ‌شود. استندآپ‌کمدی و طنزی می‌تواند جریان‌ساز باشد که به این نوع مسائل بپردازد و بتواند باعث ایجاد فکر در جامعه شود والا اگر این‌گونه ممیزی‌ها و نگاه‌ها برداشته نشود استندآپ‌کمدی در حد همین خاطره‌گفتن‌هایی که شاهد آن هستیم، پیش‌خواهدرفت. خنده همراه با اندیشه، قصد استندآپ‌کمدی است و این نوع نگاه قطعا می‌تواند باعث آگاهی‌سازی از موضوعات و نوعی اعتراض بدون داد و فریاد و قهر در جامعه باشد. از طرفی عرف جامعه کشور ما استندآپ دینی را برنمی‌تابد و نمی‌توان با این موضوعات شوخی کرد. البته استندآپ با رفتارها و برداشت‌ها شوخی می‌کند و در همه جای دنیا کاری به اصل دین یا مذهب ندارد. استندآپ، مسخره‌کردن و مسخره‌بازی نیست اما اجرای این‌گونه استندآپ‌ها در کشور ما و از رسانه ملی اصولا امکان‌پذیر نیست. درباره استندآپ‌هایی با موضوعات جنسی هم که اصلا نمی‌توان به آن پرداخت و در کشورهای دیگر هم با محدودیت سنی اجرا می‌شود. با کنار گذاشتن این موضوعات فقط پرداختن به موضوعات اجتماعی برای اجرا در تلویزیون باقی می‌ماند که آن هم باز مشکلات خود را دارد. در پرداختن به موضوعات اجتماعی باید مراقب بود که به برخی نهادها، انجمن‌ها، افراد و دسته‌ها برنخورد. شما نمی‌توانید با هیچ ارگان یا دسته‌ای شوخی کنید و فردا انتظار انتشار بیانیه را از طرف آنها نداشته باشید. به‌واقع باید جنبه شوخی و طنز را در کشور بالا برد و بعد انتظار داشت افرادی که استندآپ‌کمدی می‌کنند به موضوعات تکراری ورود نکرده و به رویدادهای جدید بپردازند. از فصل اول خنداننده‌شو تاکنون می‌توان دید و تحلیل کرد که چقدر این نگاه سلیقه‌ای در کار بچه‌هایی که استندآپ می‌کنند تاثیرگذار بوده است. موضوع دیگر این است که در ممیزی‌ها یک خط‌مشی مشخص وجود ندارد و می‌توان با نگاه شخصی و سلیقه‌ای مانع پخش یا پرداخت به برخی از موضوعات شد. اگر همه این موضوعات را کنار یکدیگر بگذاریم خواهیم دید که دست‌وبال دست‌اندرکاران و کسانی که استندآپ را اجرا می‌کنند و می‌نویسند بسته است. به‌شخصه شاهد بودم که بارها متنی که نوشته شده بود تغییر کرد و در برخی موارد نویسندگان، سراغ یک موضوع دیگر رفتند که ممیزی نداشته باشد. به‌همین‌دلایل پیداکردن موضوعی که قبلا در فضای مجازی به آن نپرداخته باشند یا توسط یک فرد دیگری استندآپ آن اجرا نشده باشد و مورد قبول هم واقع شود بسیار کار سختی است و به‌همین‌دلیل در برخی موارد شاهدیم بچه‌ها موضوعاتی را اجرا می‌کنند که برای مخاطب جالب‌توجه نیست و با آن ارتباط برقرار نمی‌کند. از طرفی باید این موضوع را در نظر گرفت که بسیاری از این بچه‌ها برای اولین‌بار جلوی دوربین می‌روند و در مقابل مخاطب میلیونی تلویزیون قرار می‌گیرند. برنامه خنداننده‌شو یک برنامه استعدادیایی است که تاکنون راه خود را به‌درستی رفته و توانسته استندآپ‌کمدین‌های موفقی را به مخاطبان معرفی کند. خندوانه در طول سال‌ها فعالیت خود تلاش داشته این استعدادها را معرفی کند که فکر می‌کنم تا حد زیادی موفق به این کار شده است. نگاه سلیقه‌ای و وجود نداشتن جنبه شوخی در جامعه باعث بسته‌بودن دست نویسنده‌ها برای نوشتن متن در استدآپ‌کمدی‌هایی است که در خنداننده‌شو شاهد آن هستیم. به همین دلیل است بیشتر متن‌ها به تعریف خاطرات خانوادگی و شخصی کمدین‌ها منجر می‌شود. اگر می‌خواهیم از این تکرار خارج شویم باید نگاهی درست‌تر به این موضوع داشته باشیم و برون‌رفت از این تکرار یک همت جمعی را طلب می‌کند. خاطره و لطیفه می‌تواند بخشی از اجرای یک استندآپ‌کمدی باشد و اگر بخواهد تمام اجرای استندآپ‌کمدی به تعریف خاطره و لطیفه بگذرد دیگر نمی‌توان این اجرا را استندآپ‌کمدی نامید. امیدوارم با حمایت اهالی رسانه‌ها و برنامه‌های این‌چنینی استدآپ‌کمدی که یک هنر نو و جدیدی در کشور ما ایران است، بتواند جایگاه خوبی در بین مخاطبان خود پیدا کند. باید کمک کنیم تا این هنر نوپا، پدیده‌ها و ستاره‌های خودش را بشناسد و مردم بیش از این آن را دوست داشته باشند.

منبع: روزنامه جام جم


ارسال دیدگاه





ارسال

دیدگاه ها

نمایش همه نظرات
2024-04-26 15:47:11