خندوانـه چگونه خندوانـه شد؟

شنبه 22 آبان 1400 - 13:3:15

خرداد سال ۱۳۹۳ بود که برای نخستین‌بار برنامه‌ای به نام «خندوانه» روی آنتن تازه تاسیس شبکه نسیم رفت. نامی ناآشنا که با واژه هندوانه بازی کرده بود و اتفاقا از المان‌های هندوانه نیز در طراحی لگو و شکل و شمایل دکور و صحنه هم وام گرفته بود. برنامه‌ای که ابتدا با استودیوی ساده‌ای تقریبا شبیه فضاهای معمول آغاز شد و تماشاگران اندکی هم داشت. تماشاگرانی که حضورشان به شرط داشتن لبخند بر لب‌شان مورد تایید برنامه قرار می‌گرفت و می‌توانستند در مقابل دوربین بنشینند و میزبان مهمانی باشند که قرار بود در آن قسمت حضور به‌هم برساند. خندوانه به مرور طی این هفت سال و گذشت هفت فصل و تولید بیش از ۸۰۰ قسمت، در حال حاضر به یکی از معروف‌ترین و شناخته‌‌شده‌ترین برندهای تلویزیونی بدل گشته. به شکلی که کمتر کسی است نام برنامه خندوانه را نشنیده باشد یا پای قسمت‌های آن ننشسته باشد یا در مسابقات آن شرکت نکرده باشد یا در رای‌گیری‌ها حضور نداشته باشد یا درخواست حضور به عنوان تماشاگر یا شرکت‌کننده در مسابقات را نداده باشد. اما سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که خندوانه چطور خندوانه شد؟

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث شد خندوانه، خندوانه شود اتاق فکر قوی آن بود که این برنامه را به یک ابربرنامه موفق بدل کرد. رامبد جوان به‌عنوان مجری و فواد صفاریان‌پور به‌عنوان کارگردان تلویزیونی توانستند گروه ایده‌پردازی قویی را شکل دهند که با همراهی جواد فرحانی، تهیه‌کننده خندوانه آن را پیاده‌سازی کنند.
ایده‌ای که به گفته رامبد جوان ۱۰ سال قبل از شکل‌گیری خنداونه در ذهن داشته تا یک رئالیتی‌شو با حضور تماشاگران و موسیقی زنده با محوریت شادی و خنده بسازد که این مهم محقق نشد. حتی شش سال قبل از شکل‌گیری خندوانه امروز، رامبد جوان این ایده را به شبکه دو نیز ارائه کرد اما باز هم موفق به پیاده‌سازی این ایده نشد تا این‌که بالاخره این موقعیت در شبکه نسیم با مدیریت دکتر حسین کرمی، مدیر وقت این شبکه پیش آمد و با ایده رامبد جوان برای ساخت یک برنامه شاد که مردم را به شاد بودن و خندیدن دعوت می‌کند
موافقت شد.
 نقش کلیدی اتاق فکر برای ایجاد مسیر درست خنداندن
محمدرضا شهیدی‌فر، بهراد جوانبخت، روزبه حسین‌آبادی، نیما تارخ، بهرام عظیمی، سجاد افشاریان و... گروه ایده‌پردازانی هستند که خندوانه را با کمک رامبد جوان و فواد صفاریان‌پور به وجود آوردند. مطالعات و پژوهش برای خندوانه شدن از ماه‌ها قبل آغاز شد و از بین حدود ۲۰۰۰ مقاله‌ای که درباره چگونه شاد بودن و شاد کردن در جهان وجود داشت حدود ۹۰۰ مقاله آن توسط دکتر عباس اردکانیان که دکترای اوقات فراغت دارد ترجمه و در اختیار گروه ایده‌پردازان قرار گرفت. مقالاتی که به آنها در زمینه‌های بسیاری همچون روان‌شناختی، جامعه‌شناختی، پزشکی، اجتماعی و... کمک کرد تا بتوانند مسیر درستی را در پیش بگیرند. نقش کلیدی فواد صفاریان‌پور که او را بیشتر در برنامه‌های علمی و البته نجوم و ستاره‌شناسی دیده‌ایم به‌عنوان کارگردان تلویزیونی و عضوی از گروه ایده‌پردازان در این بود که توانسته با همان نگاه علمی برنامه‌سازی‌اش یکی از ضلع‌های مهم مثلث جواد فرحانی و رامبد جوان را تشکیل دهد.
این موضوع را رامبد جوان نیز در گفت‌وگویی بیان کرده و گفته بود: «فواد یک آدم باسلیقه، باهوش و طناز است که از همه این خصیصه‌هایش در برنامه‌سازی بهره می‌گیرد. او به کارش تسلط دارد و صاحب تجربه‌های بسیار در تلویزیون است. در واقع من برنامه‌ساز تلویزیون نیستم اما فواد هست. بنابراین از لحظه‌ای که ما وارد مرحله اجرایی خندوانه شدیم، فواد همراه ما بود. او در ایده‌پردازی، شکل‌گیری شرایط تولید در انتخاب آدم‌ها نقش داشته و اصلا من باید خیلی کم‌خرد باشم که از او استفاده نکنم. هم خیالم از بابتش راحت است، هم هزار ایده برای من می‌آورد و من در ویترین برنامه می‌مانم و حالش را می‌برم. به نظر من وجود چنین شریکی یعنی خیال راحت.»

اولین قسمت از فصل جدید خندوانه چگونه بود؟

شروع برگ‌ریزان در پاییز

آغاز فصل هشتم خندوانه در حالی از ۱۸ آبان از شبکه نسیم با اجرای رامبد جوان کلید خورد که فصل هفتم آن در ماه مرداد به دلیل ابتلای ۱۷نفر از اعضای تیم سازنده خندوانه متوقف شد. با این حال بعد از وقفه‌ای چند ماهه، بالاخره قسمت اول فصل هشتم، ساعت ۲۳ با دکوری متفاوت به روال فصل‌های قبل که هر بار با دکوری جدید و متمایز ورود می‌کرد پخش شد. فصل جدید نیز برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی با تعداد کمتری در مقایسه با فصل‌های قبل از شیوع کرونا تماشاگر داشت و با همان جمله همیشگی: «سلام، رامبد جوان هستم. در شبکه نسیم. اینجا خندوانه‌اس» و «ما برگشتیم» ورود به فصل جدید را آغاز کردند. تماشاگران در این فصل با ماسک‌های شیشه‌ای به صورت روی صندلی‌های قرمز رنگ و با فاصله از یکدیگر نشستند تا بیننده نخستین قسمت از فصل جدید خندوانه باشند. ماسک‌هایی که جوان نیز به آنها اشاره کرد که به شکل ویژه برای تماشاگران این برنامه طراحی شده با فیلتر مناسب و استاندارد به طوری که مجوزهای بهداشتی را نیز دارد و می‌توان تا حدودی صورت تماشاگران را به شکل کامل دید.

رامبد جوان با آن‌که در فصل هفتم این سوال «حالتون چطوره؟ حال خندوانه‌ای‌های تو خونه چطوره؟ حال من چطوره؟» که در جواب او، همگی از سوی تماشاگران «عالی» می‌گفتند را نمی‌پرسید؛ اما در این فصل به روال فصل‌های قبلی این سوال را با شور و هیجان همیشگی پرسید تا پاسخ «عالی» را مجدد دریافت کند. جوان سپس در چند دقیقه نخست آغاز برنامه گفت باید تمرین کرد که حال‌مان خوب باشد. شاد باشیم و اجازه ندهیم غم و غصه مدت زمان زیادی درون ما باقی بماند و ادامه داد: «غم و تلخی هم بخشی از زندگی است و حق داریم دچارش شویم؛ اما این‌که توش بمونیم و از توش درنیاییم اتفاق خوبی نیست. تلخی و غم بیشتر و بیشتر می‌شه و ما رو افسرده‌تر و تلخ‌تر می‌کنه. بهتره تمرین کنیم شاد و سر حال باشیم. تحقیقات نشون داده اگر طی ۲۴ ساعت فقط ۳۰ دقیقه شاد باشیم جزو آدم‌های شاد و امیدوار قرار می‌گیریم و می‌تونیم روان سلامتی داشته باشیم...» او بعد از صحبت در این زمینه از بیننده‌ها و تماشاچی‌ها درخواست کرد مثل گذشته ۳۰ثانیه بی‌دلیل بخندند و ۳۰دقیقه را شاد بگذرانند.
وعده‌های جذاب برای خندوانه
فصل هشتم
ایده‌های با حال، آیتم‌های جدید، مسابقه خنداننده شو ۳
و حضور جناب‌خان همراه موسیقی، خندیدن و شادی کردن از جمله وعده‌هایی بود که رامبد جوان به آنها اشاره کرد که قرار است در فصل هشتم خندوانه پیش رو باشد که اولین حضور جناب‌خان رقم خورد و با همان طنازی همیشگی‌اش ورود کرد و با «نارنگی بخور» و اشاره به خط خوردن مهدی طارمی از تیم ملی توسط سرمربی، نیم‌نگاه شوخ‌طبعانه‌ای نیز نسبت به اتفاق اخیر فوتبالی این روزها انداخت.
این برنامه که در شب ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) پخش می‌شد پس از گفتن همیشگی «بریم، بیایم» رامبد جوان، جناب‌خان و تماشاگران استودیو در آیتمی نیز سری به شهرری و حرم حضرت عبدالعظیم(ع) زد و گفت‌وگویی با یکی از کاسبان آن حوالی داشت و بعد از آن نیز حامد همایون به اجرای ترانه «ای عشق» پرداخت.
بخش اصلی این برنامه البته به چهار فینالیستی  اختصاص داشت که در دو مسابقه خنداننده‌شو شرکت کرده بودند و رامبد جوان از آنها دعوت کرد روی صحنه بیایند. میثم و مجید، فینالیست‌های دوره اول و امیرحسین و ابوطالب فینالیست‌های دوره دوم بودند که البته یکی از فینالیست‌های دوره دوم، علی صبوری بود که در برنامه حضور نداشت و برای همین هم به جای او ابوطالب حاضر شد. بعد از گپ و گفتی آنها اعلام کردند بعد از شرکت در این مسابقه از کار قبلی خود بیرون آمده‌اند و دیگر مشغول به حرفه جدیدشان در زمینه اجرا، بازیگری، نویسندگی و... هستند.
بعد از آن مسابقه‌ای برگزار شد که در آن دو نفر از فینالیست‌های خنداننده‌شو لباس گرد هندوانه‌ای پوشیدند و دو نفر دیگر باید به سوالات رامبد جوان پاسخ می‌دادند که در صورت دانستن پاسخ، کسی که لباس هندوانه به تن نداشت باید به هم‌تیمی لباس هندوانه‌ایش  می‌گفت مسیری را طی کند، توپ را بیاورد تا او جواب را بدهد که صحنه‌های تقریبا خنده‌داری را به باور می‌آورد و تماشای آن خالی از لطف نبود. مسابقه بعدی که برگزار شد ادابازی بود که یک نفر باید وسیله‌ای را در دهانش می‌گذاشت و جمله‌ای را که روی کاغذ نوشته شده بود می‌خواند و یار مقابلش باید حدس می‌زد او چه می‌گوید که همین نامفهوم ادا شدن کلمات باعث خنده و صحنه‌های خنده‌آور می‌شد.

ادامه خبر را در لینک زیر بخوانید

منبع: خبرگزاری جام جم


ارسال دیدگاه





ارسال

دیدگاه ها

نمایش همه نظرات
2024-04-27 04:51:09