اجرا به عشق کتاب

پنج شنبه 1 دی 1401 - 0:10:47

سیمین و جلال این روزها مهمان دارند. سیمین خانم کنار تراس می‌ایستد و گروه فیلمبرداری را می‌بیند که وارد خانه شده و عوامل از کنار حوض رد می‌شوند.

بحث درباره کتاب گل انداخته و جلال هم به آنها اضافه شده است. وقتی شاهنامه می‌خوانند و از هفت‌پیکر صحبت می‌کنند، صورت سیمین خانم گل می‌اندازد و یاد جزیره سرگردانی می‌افتد. آنجا که هستی به سیمین خانم می‌گوید دلش تنگ است و سیمین خانم می‌گوید: دل کی تنگ نیست؟ دلش باز شده و خانه‌اش مثل قبل که جلال دست یک نیازمند بی‌نام و نشان را می‌گرفت و به خانه می‌برد، شلوغ شده و پر از صدای خنده. برنامه «خانه جلال» شاید به مناسبت شب یلدا روی آنتن رفته باشد اما قرار نیست یک برنامه موقت باشد. این برنامه که یک گفت‌وگو درباره کتاب است، قرار است در ۱۰۰ قسمت روی آنتن شبکه نسیم برود. اجرای آن را یوسفعلی میرشکاک و بهروز افخمی در دست دارند که هر دو دل در گرو ادبیات و متون کهن بسته‌اند. قرار است در این ۱۰۰ قسمت و با حضور مهمانان مختلف، از کتاب‌های مختلف بگویند و متون قدیم بازخوانی شود. البته در ویژه‌برنامه‌های یلدای این برنامه، قدری حال و هوای ساده‌تر حاکم بود تا برای همه قابل درک باشد. به همین بهانه با بهروز افخمی گفت‌وگو کردیم که این روزها اجرای برنامه خانه جلال را همراه یوسفعلی میرشکاک به عهده دارد.

بهروز افخمی مجری برنامه خانه جلال در خصوص اجرای این برنامه و جذابیت‌های آن به جام‌جم می‌گوید: همیشه علاقه‌مند کتاب بودم. در دو سال اخیر با یوسفعلی میرشکاک خواندن شاهنامه را یاد می‌گرفتیم. او شاهنامه می‌خواند و من صدای او را برای یک برنامه شاهنامه‌خوانی ضبط می‌کردم. در همان زمان بود که به خواندن شاهنامه و دیگر متون کهن فارسی علاقه‌مند شدم و بیشتر از قبل به سمت آن رفتم. البته تازه در حال یادگیری خوانش این متون هستم. افخمی درباره جذابیت‌های برنامه خانه جلال برای اجرا عنوان می‌کند: به دلیل علاقه‌ای که به کتاب داشتم، وقتی پیشنهاد شد برنامه‌ای درباره کتاب و البته در خانه جلال آل‌احمد ضبط و تولید کنیم، استقبال کردم. البته من یک شرط داشتم و آن این بود که برنامه درباره کتاب‌های قدیمی و متون فارسی کهن باشد که هم نثر و هم نظم را شامل شود.

 جذابیت‌های اجرا در «خانه جلال»
مجری برنامه خانه جلال تصریح می‌کند: در این برنامه شاهنامه‌خوانی و هفت‌پیکر‌خوانی خواهیم داشت و درباره متون قدیم صحبت می‌کنیم. در این برنامه زهیر توکلی، هفت‌پیکر را می‌خواند که به مرور در حال یاد گرفتن خوانش این کتاب از او هستیم.
وی درباره حال و هوای خانه جلال و اجرایش در این برنامه عنوان می‌کند: اجرای این برنامه در خانه جلال برای من جذابیتی دوچندان داشت. الان حدود ۲۵قسمت از برنامه ضبط شده و هنوز هم ادامه دارد. اجرا در این فضا برایم جذاب بوده و هست. هم خانه جلال باصفاست و هم گروهی که کار می‌کنیم همراه و دوست‌داشتنی است. به همین دلیل به من به عنوان مجری خوش می‌گذرد و از آن لذت می‌برم.
افخمی درباره خاطره خود از شب‌های یلدایی می‌گوید: جوان‌تر که بودیم گاهی شب یلدا را از خاطر می‌بردیم اما الان خانواده آن را به یاد ما می‌آورد. البته حافظ‌خوانی هم بخشی از برنامه یلدایی ماست.
   ادامه خانه جلال
به گزارش جام‌جم، خانه جلال برنامه‌ای ۱۰۰ قسمتی است که دو قسمت آن ویژه شب یلدا روی آنتن رفته اما قرار است ادامه داشته باشد. خانه جلال در واقع مجله‌ای فرهنگی است که در ۱۰۰قسمت ۵۴دقیقه‌ای از شبکه نسیم پخش می‌شود. محتوا و مضمون اصلی برنامه، کتاب و هنر برای همه است. محور گفت‌وگوهایی که در برنامه انجام می‌شود هم حول انواع هنرها می‌چرخد؛ از کتاب و موسیقی فیلم گرفته تا سینما.
در هر برنامه مهمان و کارشناس حضور دارد و کارشناسان معمولا یک موضوع را در پلاتویی سه نفره با آقایان میرشکاک و افخمی مطرح می‌کنند و در پنج یا شش قسمت به آن می‌پردازند؛ به طورمثال درباره شاهنامه‌خوانی یا جلال‌شناسی. زمانی که پرونده یک مبحث بسته شد، مبحث جدیدی مطرح می‌شود. تعداد کارشناسان برنامه زیاد است. چیزی در حدود ۱۰کارشناس که ثابت هستند اما در هر برنامه یک مهمان با بهروز افخمی صحبت می‌کند.

منبع: روزنامه جام جم


ارسال دیدگاه





ارسال

دیدگاه ها

نمایش همه نظرات
2024-04-25 02:42:13