«ورزشیا» امیدآفرینی می‌کند

یک شنبه 10 مهر 1401 - 0:9:3

«ورزشیا» نام برنامه‌ای است به  تهیه‌کنندگی پیمان یوسفی که در ماه‌های محرم و صفر سال گذشته و امسال در قالب برنامه‌ای روزانه روی آنتن شبکه نسیم رفته است. برنامه‌ای که طبق گفته یوسفی، این گزارشگر، مجری و تهیه‌کننده شناخته‌شده برنامه‌های ورزشی، شبکه نسیم به واسطه اثرگذاری‌اش تصمیم به هفتگی‌کردن آن و ادامه‌دادنش در تمام طول سال و نه‌فقط دو ماه محرم و صفر گرفته است.آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل گفت‌وگوی جام‌جم با پیمان یوسفی است که امیدآفرینی و افزایش اطلاعات عمومی را دو محور عمده‌ای می‌داند که «ورزشیا» برمبنای آن حرکت می‌کند.

پیمان یوسفی در پاسخ به این سؤال که جایگاه ورزشیا را در مقایسه با برنامه‌هایی چون «ورزش و مردم»، «فوتبال برتر» و «ورزشکار» چگونه ارزیابی می‌کند به جام‌جم می‌گوید: «این قیاس از نظر من، قیاسی مع‌الفارق است چراکه ورزشیا از جنس برنامه‌هایی که با آنها مقایسه‌شان می‌کنید نیست. ورزشیا برنامه‌ای با حال‌وهوای شبکه نسیم، رسالت‌ها و وظایف این شبکه است. درحالی‌که برنامه‌هایی که از آنها نام می‌برید برنامه‌هایی هستند که ورزش کشور را با مشکلاتش، با معایبش و با گیر و گورهایش به‌صورت تخصصی و روزمره بررسی می‌کنند و می‌کوشند نوری بر زوایای گوناگون آن بتابانند تا در بعد قهرمانی و بعضا همگانی شرایطی بهتر را تجربه کنیم. اینجا، در ورزشیا، براساس رسالت‌های شبکه نسیم نگاهی آن‌سوی ورزشی وجود دارد؛ نگاهی اجتماعی، فرهنگی و حتی بعضا طنز به مقوله ورزش و همه چیزهای مربوط به آن. ما اگر در ورزشیا قهرمانان نامی‌ را در قالب آیتم «قهرمان من» به تصویر می‌کشیم بیشتر به این دلیل است که بگوییم از کجا شروع کرد، خاستگاهش چه بود، چه چیز‌هایی موجب موفقیتش شد و مقوله‌هایی از این دست که کاملا مرتبط با وظایف شبکه نسیم تعریف شده است منتها مفهوم، ورزش است.» 
     مخاطب و تعیین سهم فوتبال و منهای فوتبال 
یوسفی در پاسخ به این‌که در ورزشیا پرداختن به منهای فوتبال چه میزان برایش اهمیت دارد، توضیح می‌دهد: «ما از هر زاویه‌ای که به موضوع بنگریم، مثلا از این زاویه که ورزشیا قرار است مجموعه‌ای را پیش چشم مخاطب بگذارد که برایش خاطره‌انگیز، جالب‌توجه، امیدبخش و حتی الگوساز باشد، سهم فوتبال بر منهای فوتبال می‌چربد. چربشی که در سال‌های اخیر به واسطه اتفاقاتی که در والیبال، کشتی و... رخ‌داده به‌هم‌خورده و کفه ترازو به نفع منهای فوتبال سنگین‌تر شده است. درواقع ما قائل به فوتبال و منهای فوتبال نیستیم و به این سمت رفته‌ایم که مخاطب چه چیزی را بیشتر می‌پسندد و چه چیزی بیشتر راضی‌اش می‌کند. به‌عنوان‌مثال در آیتم قهرمان من که هربار یک قهرمان دربرابر دوربین آن از این می‌گوید که چطور به جایی که هست رسیده این قهرمان از رشته‌های گوناگون است و می‌توانم بگویم کفه ترازو کاملا به سمت منهای فوتبال است اما مثلا در آیتم «قاب‌خاطرات» که عکاسان ورزشی‌مان به نشان‌دادن عکس‌های برتر خود می‌پردازند تم بیشتر فوتبالی است که انتخاب ما نبوده است و خود آن عکاسان ورزشی چنین انتخابی کرده‌اند چراکه در عکس‌های خاطره‌انگیزشان هم عکس فوتبالی داشته‌اند و هم عکس غیرفوتبالی ولی بخش فوتبالش سنگین‌تر بوده است یا در آیتم «تیتر دو» که در طول آن مهدی حدادپور، فلاش‌بکی به گذشته می‌زند و قطعه‌ای از تاریخ را با اطلاعات مستند و آمار بازخوانی می‌کند می‌توانم بگویم فوتبال و منهای فوتبال نسبتی دو به یک دارند. آن‌هم به این علت است که در آرشیو نوشتاری ما معمولا مقوله‌های فوتبالی بر غیرفوتبالی می‌چربد و گنجینه اطلاعاتی مهدی حدادپور این‌گونه ایجاب می‌کرده است یا در آیتم «برش» که شامل برشی از مستندی ورزشی است چون مستندهای معروف ورزشی دنیا عمدتا در فوتبال ساخته شده است در این آیتم بار فوتبال بیشتر از منهای فوتبال است؛ اتفاقی که مشابه آن در مورد «میراث‌من» نیز رخ‌داده است. میراث‌من بیشتر جنبه غیرورزشی یک اتفاق مهم تاریخی را یا یک فرد مهم تاریخ ورزش را بررسی می‌کند و درمورد افراد می‌خواهد بگوید این آدم‌هایی که می‌بینید لزوما فقط کسانی نبوده‌اند که مدال گرفته‌اند، گل زده‌اند یا جام بالا برده‌اند، اینها وجه دیگری هم دارند، آن‌‌سویی هم دارند و مثلا فلان بیمارستان خیریه را در شهرشان احداث کرده‌اند، در فلان بنیاد خیریه سرمایه‌گذار هستند، این کارهای بشردوستانه را انجام می‌دهند یا معلولیتی داشته‌اند که الهام‌بخش بوده است و ... که در میان‌شان چهره‌های غیرفوتبالی هم زیاد است. پس درمجموع این‌گونه نیست که ما دوست داشته‌ایم فوتبال بیشتر باشد. ما براساس شرایط موجود تصمیم گرفتیم که بخش فوتبالی چه میزان و بخش غیرفوتبالی چه میزان باشد و در این بخش در این انتخاب، مخاطب را در نظر گرفته‌ایم.»
یوسفی که به مقطعی‌بودن ورزشیا به‌عنوان پاشنه‌آشیل آن اشاره کرد و این نکته را مانع از اثرگذاری این برنامه دانست در پاسخ به این سؤال که موضوعی بوده است که ورزشیا با مطرح‌کردن آن جریان‌سازی کرده باشد؟ می‌گوید: «فراموش نکنید آنچه در ورزشیا مطرح می‌شود آیتمیک و اپیزودیک و با قبل و بعد از خود متفاوت است اما واقعیت این است که ما تلاش کرده‌ایم در روندی مستمر به دو یا سه مفهوم بسیار اشاره کنیم. یکی از مفاهیم امیدبخشی و امیدآفرینی است. این‌که به جوانان و نوجوانان بگوییم لزوما خاستگاه قهرمانان ما یا قهرمانان و ستاره‌های بزرگ دنیا از جای هلو برو تو گلویی نبوده و الزاما همه چیز برایشان فراهم نبوده است. اینها عموما از سختی‌ها عبور کرده‌اند و اتفاقا هرکسی که در شرایط سخت‌تری بزرگ شده، بهتر توانسته است به خواسته‌هایش برسد و آدم بزرگ‌تری شده است نسبت به آنهایی که در رفاه بوده‌اند. پس یکی از اهداف ما امیدآفرینی است تا نسل نوجوان‌مان، آینده‌سازان این مملکت و آنهایی که اهداف و رویاهایی بزرگ در سر دارند بدانند که هیچ چیز مانع رسیدن‌شان به این اهداف بزرگ نیست و این خط‌مشی کلی است که تلاش کرده‌ایم در دل بحث‌های گوناگون مطرح شده در ورزشیا پیگیری‌اش کنیم. بحث دوم، افزودن به اطلاعات عمومی است. ما در هر بخش تلاش کرده‌ایم اطلاعاتی دقیق در اختیار ورزش دوستان قرار دهیم.» 
او در پاسخ به این سؤال که در صورت تبدیل ورزشیا از برنامه‌ای مقطعی و روزانه به برنامه‌ای مستمر و هفتگی در کنار امیدبخشی و افزودن به اطلاعات عمومی چه فاکتورهای دیگری را مد نظر خواهند گرفت، چنین می‌گوید: «اگر ما این دو مورد را به عنوان محور اصلی‌مان حفظ کنیم شاید بتوانیم فراگیری سرزمینی‌مان را هم به آن بیفزاییم. به این معنا که ورزشیا به گوشه گوشه ایران دوربین بفرستد و سر بزند و زندگی ورزشکاران را در قالب مستند به تصویر بکشد که در این صورت به اهداف خود نزدیک‌تر خواهد شد. فراگیری سرزمینی برای ما به این معناست که سرزمین ایران را با تمام قومیت‌ها و اقلیم‌های متفاوت آن در ورزشیا دخیل کنیم و بگوییم همه جای ایران هم استعداد دارد و دوستدار ورزش.» 
     «ورزشیا» نمونه خارجی ندارد 
این گزارشگر، مجری و تهیه‌کننده شناخته شده ورزشی در جواب این که آیا در تولید ورزشیا به نمونه‌ای خارجی نظر داشته‌اند یا خیر، می‌گوید: «نه واقعا البته با توجه به اطلاعاتم و رصدی که انجام داده‌ام، ضمن اشاره به این نکته که ممکن است نقصی در این اطلاعات و رصد باشد. هرچند هر اپیزودی از این برنامه ممکن است در رسانه‌ای دیگر ما به ازایی داشته باشد اما این که برنامه‌ای دقیقا با همین شکل و شمایل در جایی ارائه شود، خیر.» 
یوسفی در پاسخ به این که بهترین گفت‌وگویی که تا به حال در ورزشیا داشته کدام بوده است، می‌گوید: «براساس بازخوردهایی که از مردم گرفتم فکر می‌کنم گفت‌وگویی که با محمد بنا به عنوان سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی صورت گرفت یکی از مورد توجه‌ترین گفت‌وگوهای ورزشیا بود. گفت‌و‌گو با محمد بنا در بخش «قهرمان من» که از نظر من آقای خاص کشتی ایران است، گفت‌وگویی جذاب از آب درآمد و بازخورد بسیاری داشت.» 
او می‌افزاید: «جا دارد به همین بهانه از مهدی شریفی یاد کنم که گفت‌وگوهای بسیار خوبی برای ورزشیا گرفته است. پرهام بیجان بیک، مدیرتولید سختکوش و پرکار برنامه که زحمات بسیار زیادی را برای هماهنگی‌ها و رساندن برنامه به پخش متحمل شده است. سردبیرمان آقای علی مغانی که در کنار گروه نویسندگان‌مان و از جمله آقای محمدرضا نصیری و دیگر دوستان بسیار به ما کمک کرده‌اند و همین طور گویندگان بسیار خوبمان از جمله حمید محمدی، فرزاد جمشیدی و... و گروهی طولانی از دوستان. با این که این برنامه، یک برنامه جمع و جور و شسته رفته نیم ساعته به نظر می‌رسد اما گروهی بزرگ از تدوینگران، تصویربرداران، بچه‌های فنی، صدابرداران و... در کنار دوستانی که نام بردم کمک کردند تا این برنامه شکل و شمایل فعلی خود را پیدا کند و جا دارد از همه شان سپاسگزاری کنم.» 
     حضور کی‌روش در تیم ملی 
او در پاسخ به آخرین سؤال درباره نظرش در خصوص بازگشت کارلوس کی‌روش به تیم ملی ایران در آستانه مسابقات جام ‌جهانی ۲۰۲۲ قطر چنین می‌گوید: «این که چه شد او آمد و ... بماند. اگر بخواهیم رو به جلو و از این نقطه به بعد را نگاه کنیم با توجه به این که شخصیت و کاریزمای کی‌روش چه در بین افکار عمومی و چه در خود اردوی تیم ملی موجی از هیجان را ایجاد کرده است امیدواریم برای تیم ملی و کارنامه ما در جام‌جهانی قطر مفید باشد. همه ما از هر طیف و عقیده‌ای بیش از همه و قبل از هر چیز می‌خواهیم تیم ملی‌مان در جام‌جهانی نمایشی موفق داشته باشد و امیدواریم حضور کی‌روش برای تیم ملی ما مفید فایده باشد.» 
 

تبدیل «ورزشیا» از برنامه‌ای روزانه به برنامه‌ای هفتگی 
پیمان یوسفی در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر از میزان اثرگذاری ورزشیا رضایت دارد یا خیر، توضیح می‌دهد: « گمان می‌کنم با توجه به این که ورزشیا به صورت مقطعی روی آنتن می‌رود و فقط دو ماه در سال و مصادف با ماه‌های محرم و صفر، هر شب پخش می‌شود، اتفاقی که هم سال گذشته و هم امسال رخ داد نمی‌توان پاسخی کامل و جامع به این سؤال داد. من این پخش شدن مقطعی را پاشنه آشیل ورزشیا می‌دانم. این پخش مقطعی موجب می‌شود قبل از آن که ورزشیا جای خود را در میان مخاطبان باز کند به پایان برسد هرچند این بار، مسئولان محترم شبکه نسیم آن قدر از تاثیرگذاری این برنامه رضایت داشته‌اند که به فکر تداوم آن افتاده‌اند و این برنامه بعد از ماه صفر، نه به عنوان یک برنامه روزانه که به عنوان برنامه‌ای هفتگی مثلا روزهای پنجشنبه و جمعه یا فقط روزهای جمعه روی آنتن خواهد رفت. گمان می‌کنم اگر این اتفاق رخ دهد، ورزشیا جای خود را بیش از پیش در میان مخاطبان باز خواهد کرد. بازخوردهایی که ما گرفته‌ایم بسیار خوب بوده است اما معتقدیم یک برنامه باید زنجیروار و متصل روی آنتن باشد تا بتواند جایگاه اصلی خود را بیابد و در یک مقطع یک یا دو ماهه تا برنامه بخواهد جا بیفتد، تمام می‌شود و مخاطب خود را از دست می‌دهد.» او در پاسخ به این سؤال که از سوی مسئولان شبکه نسیم، برای پخش هفتگی ورزشیا قولی داده شده است یا خیر، می‌گوید: «بله، دوستان شبکه نسیم این قول را داده و این مراوده را با ما داشته‌اند تا ان‌شاءا... بتوانیم به صورت هفتگی و به شکلی مستمر به تولید ورزشیا بپردازیم چرا که بازخوردهایی هم که در این مقطع زمانی گرفته‌ایم حاکی از رضایت مخاطبان بوده است و هرچند مسئولان شبکه کامل‌تر و دقیق‌تر می‌توانند پاسخ دهند ولی ما هم از میزان مخاطبان‌مان راضی بوده‌ایم.»
 

منبع: روزنامه جام جم


ارسال دیدگاه





ارسال

دیدگاه ها

نمایش همه نظرات
2024-04-20 13:21:02