جای ورزش مهیج در تلویزیون خالی بود

یک شنبه 5 تیر 1401 - 0:9:57

مسابقه بزرگ تهمتن به تهیه‌کنندگی رضا نصیری با هدف تقویت فرهنگ پهلوانی، ترویج زندگی سالم، تهیه و روانه آنتن شده است. این مسابقه با حضور ۲۵۶ورزشکار در چهار گروه در حال تولید است که با پراکندگی قومی و جغرافیایی از سراسر کشور به صورت خانوادگی به این برنامه آمدند تا با توانمندی‌های جسمی، قدرتی و توان هوازی با یکدیگر به رقابت بپردازند. آیتم‌ها و چالش‌های «تهمتن» ما را وارد زندگی‌ شرکت‌کنندگان هم می‌کند؛ زندگی‌هایی که جالب و فرهنگ‌ساز هستند. نکته قابل تأمل این که برنامه‌ساز فقط به حضور شرکت‌کنندگان تهران بسنده نکرده و دوربین، برنامه را به شهرهای دور و نزدیک برده تا همه ایران در آن حضور داشته باشند. سالن اصلی تهمتن، ۷۵۰۰ متر دکور دارد. جایی برای بازی‌هایی است که با ارتفاع پنج تا ۱۱متر برگزار و با وزن‌های بالای ۱۰تن ساخته شده است. مسابقه بزرگ تهمتن با اجرای آیدین ختایی و بهداد سلیمی چهارشنبه تا جمعه ساعت ۲۱و ۳۰ دقیقه از شبکه نسیم پخش می‌شود. با رضانصیری، تهیه کننده برنامه به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

هر برنامه‌ای نقطه شروعی دارد، چطور شد تصمیم به ساخت برنامه‌ای همچون تهمتن گرفتید. آیا الهامی از مسابقات خارجی هم گرفته‌اید؟
سال‌ها بود در جدول پخش تلویزیون جای یک برنامه ورزشی مهیج که به جوانان بپردازد، خالی بود. نمونه‌های خوب را در سطح جهان دیدم که ساخته شده بود و از یک مسابقه پرطرفدار که محصول سال ۲۰۱۹ بود اقتباسی گرفتیم که ورزشکاران مختلف تناسب اندام می‌توانستند در این مسابقه شرکت کنند و مختص یک ورزش خاص نبود. شاید ما نمونه‌هایی مثل مردان آهنین را داشتیم که مردم به یاد دارند و فقط به یک رشته ورزشی خاص می‌پرداخت اما این مسابقه شامل همه رشته‌ها می‌شود. آنها نام برنامه را «تایتان» گذاشته بودند اما با قدمت فرهنگ پهلوانی که در کشورمان داریم، نام تهمتن را انتخاب کردیم.
 پس برای انتخاب نام برنامه سراغ اسم شاهنامه‌ای رفتید.
شما زمانی که شاهنامه را می‌خوانید، معنای واقعی جوانمردی و مرام پهلوانی را می‌بینید. تهمتن‌هایی بودند که در ایران زندگی می‌کردند. بنابراین سعی کردیم مسابقه را بومی‌سازی کنیم و در کنارش علاوه بر نشان دادن جذابیت‌های ورزشی، بسترهای مختلف را به لحاظ اجتماعی کار کردیم.
 برخی معتقدند مسابقه تهمتن فرصتی برای جوانانی بوده که نمی‌توانستند در باشگاه‌های معروف حضور داشته باشند. درباره اهداف این مسابقه توضیح می‌دهید و این‌که برای انتخاب شرکت کنندگان چه معیارهایی داشتید؟
اتفاقا یکی از اهداف برنامه، فرصت دادن به جوانانی است که نمی‌توانستند در باشگاه‌های معروف حضور داشته باشند تا درجات بالا را کسب کنند. به همین دلیل ما شرایط را مساعد کردیم برای جوان‌ترها. از این رو در ۱۰۰ قسمت، ۲۵۶ ورزشکار را از بین هزاران نفر انتخاب کردیم. برای انتخاب شرکت کنندگان هم راستی‌آزمایی‌هایی داشتیم و کسانی را انتخاب کردیم که به لحاظ ورزشی و بدنی در شرایط خوب و عالی باشند. از سوی دیگر ملاک شرکت در این مسابقه حضور در تیم ملی و باشگاه‌های بزرگ نبود. ورزشکاری داشتیم که کشاورز بوده و از سر زمین کشاورزی حضور پیدا کرد، حتی در پالایشگاه عسلویه کار کرده است. به لحاظ اخلاقی لقب تهمتن برای ما اهمیت داشت و برای بحث جوانمردی، افرادی مد نظرمان بود که از لحاظ اخلاقی الگوی خوبی در محله، شهر و روستای خودشان باشند و این برای ارزیابی ما حائز اهمیت بود.
 شنیده‌ایم برای ساخت مستند از شرکت‌کنندگان، راهی شهرهای مختلف شدید. در این باره توضیحی بدهید.
برای ساخت مستند از ورزشکاران، راهی ۹۸شهرستان و روستا شدیم و خانواده آنها را مهمان کردیم تا ۱۰روز مهمان ما باشند. برایم جالب بود در این چند قسمتی که برنامه پخش شده، ورزشکاران دیده شدند و چند نفر از همکاران برای سریال‌ها از آنها دعوت کردند یا ورزشکاری داشتیم که قبلا درگیر اعتیاد بوده اما ترک کرده و ورزشکار شده و خودش این روزها کلاس‌های ترک اعتیاد دارد.
 تهمتن جزو برنامه‌های بزرگ ورزشی تلویزیون است. درباره لوکیشن مسابقه توضیحاتی ارائه بدهید.
۷۵۰۰متر سالن در ارتفاع ۲۰ متر داریم و یک ورزشگاه ساختیم. در کنار آن سازه‌هایی برای بازی‌ها وجود دارد و نمونه آن فقط در آن کشوری بود که مسابقه را از آن اقتباس کردیم و این انگیزه برای ما بود که در کشور خودمان بگوییم ما می‌توانیم همچین سازه‌هایی را بسازیم و چنین برنامه‌ای را تولید کنیم. جوانان خودمان این سازه را با کمترین هزینه ساخته‌اند. برای نمونه خارجی ۱۰۰برابر بودجه زیادتر بوده و برای ۱۲قسمت صرف شده است در صورتی که ما ۱۰۰قسمت را با یک درصد همان بودجه  استفاده کردیم.
 به‌تازگی حواشی‌ای برای مسابقه پیش آمده و از قرار برای دکور این مسابقه با مشکلاتی روبه‌رو شده‌اید. در این باره توضیح دهید ودرباره مسابقه و حواشی به وجود آمده هم توضیحاتی بفرمایید.
برای ادامه مسابقه تهمتن، تلویزیون خیلی همراه است به‌ویژه مدیر شبکه نسیم آقای دکتر خوشرو. معاون جدید سیما هم با توجه به این‌که خودشان فیلمساز و مستند ساز هستند و در شاخه‌های مختلف کار کرده‌اند، سینما و تلویزیون را می‌شناسند و این جای خوشحالی دارد که همراه هستند ولی ما از یک طرف به سد شهرداری خوردیم که اصرار خیلی زیادی دارند ما سالن شهر آفتاب را تخلیه کنیم و با تغییر مدیریت شهری که اتفاق افتاد، آن تعهدات و توافقات شفاهی که قبلا صورت گرفته بود، منتفی شده است و الان هم نظرشان را تغییر نمی‌دهند تا ما بتوانیم لوکیشن را در فصول بعدی داشته باشیم.

 مجریانی که به پهلوانی، زبانزد هستند
رضا نصیری، تهیه کننده مسابقه تهمتن در مورد این‌که ویترین مسابقه، مجریان آن هستند  و شما سراغ بهداد سلیمی و آیدین ختایی رفتید، چطور به انتخاب آنها رسیدید، می‌گوید: برای ما خیلی اهمیت داشت مجری با موضوع مسابقه مرتبط و الگوی مناسبی در این زمینه باشد. بهداد سلیمی که قهرمان المپیک و جهان و به لحاظ پهلوانی زبانزد هستند و آیدین ختایی هم اگر یادتان باشد در مسابقه «مردان آهنین» در زمینه رشته پرورش اندام جزو با اخلاق‌ترین‌ها در این مسابقات بود و همیشه کاپ اخلاق را در این زمینه می‌گرفت. امروز می‌بینیم استانداردهای اجرا را به خوبی اجرا می‌کنند و به دل مردم نشسته‌اند. نخواستیم از یک سلبریتی استقاده کنیم. می‌خواستیم مخاطبان همراه برنامه باشند.

منبع: روزنامه جام جم

 


ارسال دیدگاه





ارسال

دیدگاه ها

نمایش همه نظرات
2024-04-24 12:54:27