گفت‌و‌گو با آریا طاهری، مجری برنامه «هوش برتر» شبکه نسیم

پنج شنبه 18 فروردین 1401 - 0:15:56

اگر هوش بالایی دارید و اهل رقابت هم هستید، پیشنهاد می‌کنیم در مسابقه تلویزیونی «هوش برتر» شرکت کنید و هوش خود را بسنجید. برای این‌که اطلاعات بیشتری از این مسابقه پیدا کنید باید بگوییم مسابقه «هوش برتر» که هر شب ساعت ۲۰ روی آنتن شبکه نسیم می‌رود، جزو معدود مسابقه‌هایی است که در طراحی و اجرا، صاحب سبک است و بر پایه هوش و استعداد نوجوان‌ها و جوان‌های کشور بنا شده و شرکت‌کننده‌ها از هر نقطه از ایران و با هر سن و سالی و بدون محدودیت می‌توانند به صورت داوطلب در این مسابقه حضور پیدا کنند. البته در ابتدا گزینش شده و بعد می‌توانند خود را برای یک رقابت سالم و سرسخت آماده کنند. این مسابقه با تکیه بر ساختار علمی و تمرکز بر هوش چندگانه انسانی در قالب یک برنامه تلویزیونی تولید شده است. فصل اول با اجرای افشین زی‌نوری یکی از گویندگان و دوبلورهای کشور پخش شد و در فصل‌های بعد آریا طاهری اجرای آن را برعهده گرفت که گفت‌و گوی ما با او را می‌خوانید.

 به عنوان کسی که اجرای چند سری از این مسابقه را برعهده دارد، از تغییرات سری جدید این برنامه بگویید و این‌که چقدر چالش‌ها و سوالات به نسبت سری گذشته، سخت‌تر شده است؟
هوش برتر همواره در تمام سری‌ها نوآوری و تغییر داشته و به تکرار نیفتاده است. شاید دلیل اصلی آن هم شرکت‌کنندگان باهوشی باشد که خیلی سریع ترفندهای حل و روش پاسخگویی سریع را یاد می‌گیرند. از این رو  پیام اتاق فکر هوش برتر به شرکت‌کنندگان این است که «ما همیشه یک قدم از شما جلوتریم!»
اما تغییرات فصل جدید را می‌شود در بازی‌ها دید، آنچه بیشتر در مسابقه تاثیر گذار خواهد بود روند انجام آن و نحوه رسیدن شرکت‌کنندگان به فینال است. در اکثر مسابقات از مقدماتی به فینال رسیدن یک روند ساده و البته منطقی دارد: «مرحله مقدماتی، نیمه نهایی، فینال!» اما این‌بار هوش برتر فارغ از تغییر بازی‌ها، دست به ابتکار دیگری در ساز و کار مسابقه زده است که شرکت‌کنندگان قوی با یکبار خطا از چرخه مسابقه حذف نشوند و شانس رسیدن به فینال را داشته باشند.
منظورتان این است که سوالات سخت‌تر شده است و شرکت کننده‌ها با چالش‌های جدیدی روبه‌رو خواهند‌شد؟
هوش برتر همیشه چالشی بوده است. اگر چالشی‌تر بشود که چه شود!(می‌خندد) اما جدا از شوخی می‌توانم بگویم بله. چالشی‌تر شده! به عنوان مثال در نیمه‌نهایی‌ها خواهید دید که چهار شرکت کننده همزمان با هم وارد بخش سوالات تخصصی می‌شوند و هر شرکت کننده یک گرایش تخصصی را انتخاب می‌کند و سایر شرکت‌کنندگان هم باید به همان گرایش پاسخ دهند. اما خواهید دید که چطور یک نفر با فشردن زنگ‌، چراغ بقیه را خاموش و تصویر آنها را تاریک می‌کند. از این رو هوش برتر دکوری هوشمند را هم طلب می‌کند که به همت تهیه‌کننده این اتفاق افتاده است.
در گفت‌و‌گوی قبلی که پیش از این داشتیم، گفتید که خودتان هم سعی می‌کنید سوالات را پاسخ بدهید. با وجود این‌که پاسخ‌ها را می‌دانید اما باز هم برایتان اجرای این مسابقه هیجان‌انگیز هست؟
بگذارید برای شما و مخاطبان‌تان کامل توضیح بدم. به جز مرحله سوم یعنی دیوار مرگ، هیچ کسی از سوالات بازی‌ها آگاهی ندارد. این ویژگی مهم مسابقه هوش برتر است. تمام بازی‌ها در لحظه و توسط رایانه خلق می‌شوند. یعنی بازی‌ها طراحی و برنامه‌نویسی شده‌اند و هوش مصنوعی بر اساس نوع بازی، خودش سوال طرح می‌کند و خودش هم پاسخ را حساب می‌کند و اگر شرکت‌کننده آن جواب را وارد کرد، امتیاز می‌دهد. پس هیچ کسی از این‌که چه سوالی برای چه شرکت‌کننده‌ای به نمایش درمی‌آید خبر ندارد. این نکته ویژه و مهم هوش برتر است که رقابت را حساس و در عین حال امن می‌کند. اما همین موضوع یک چالش بسیار سخت و پیچیده برای من است، چون من هم نمی‌دانم سوال شرکت‌کنندگان و حتی پاسخ آن چیست. اگر هم دیده باشید من در گوشم راه ارتباطی با بیرون استودیو ندارم. پس باید خودم هم پابه‌پای آنها بازی کنم تا اگر خطایی بود بفهمم خطا کجاست و اگر نکته مثبت آن را نیز بدانم تا آن را برای بیننده شرح دهم و آنها را در جریان اتفاقات مسابقه بگذارم. تا به‌ حال اسم «مجری-بازیکن» را شنیده‌اید؟ آن من هستم (می‌خندد).
در کنار هوش و تمرکز، آیا اطلاعات عمومی هم در این مسابقه نقشی دارد؟
ما در هر برنامه برای هر ۴ شرکت‌کننده بخش سوالات تخصصی را داریم، اما مبنای ما برای این بخش متفاوت است. پرسیدن سوال و پاسخ دادن در خیلی از برنامه‌های تلویزیون متداول است. اما در هوش برتر قدرت پردازش ذهن اهمیت دارد. ۲۰ سوال در زمان ۹۰ ثانیه پرسیده می‌شود و با احتساب زمان گفتن «درست» یا «نادرست» توسط بنده، شرکت‌کنندگان باید خوب بشنوند، پاسخ را سریع پیدا و بگویند. یعنی ارتباط بیان گوش و مغز و دهان با سرعت و دقت شکل بگیرد. چرا که برای خوانش تمام سوالات، من باید سوالات را بسیار سریع بخوانم که همین موضوع فهم آنها را سخت‌تر می کند. گاهی هم شرکت‌کنندگان آنقدر سریع پاسخ می‌دهند و پیش می‌رویم که جایی برای تنفس نمی‌ماند.
شما که اجرای چنین مسابقه‌ای را برعهده دارید، از ضریب هوشی خودتان مطلعید؟
تست‌های گوناگونی برای سنجش هوش هست و من هم در بعضی‌ها شرکت کردم و اعداد متفاوتی دارد اما خب من دوره تحصیل مدرسه را در مدرسه تیزهوشان سمپاد (سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان) گذرانده‌ام. تا به حال به آن فکر نکرده‌ام، اما شاید در اجرای من در هوش برتر تاثیر گذاشته باشد. من به شدت در ریاضیات خوب بودم و در دروس حفظی متاسفانه نه! حتی در دانشگاه هم این رویه وجود داشت و درس‌های محاسباتی را بیشتر دوست داشتم.
در این مدت که اجرای این مسابقه را برعهده دارید، فکر می‌کنید چقدر نگاه شرکت کننده‌ها و رقابت به نسبت سری‌های قبل به این مسابقه جدی شده است؟
در خاطرم نیست که هیچ کدام از شرکت‌کنندگان در خصوص جایزه نقدی مسابقه سوالی از من پرسیده باشند. این اتفاق بر خلاف عرف جامعه است، چرا که سوال متداول مردم از من این است که جایزه چقدر است؟ شاید دلیلش این باشد که بعضی مسابقات در سال‌های اخیر با جوایز سنگین سعی در جذب مخاطب داشته‌‌اند، اما هوش برتر هیچ‌گاه وارد این حوزه نشد. چرا که همیشه با متفاوت‌بودن و نداشتن مشابه در تلویزیون مخاطب خود را نگه داشته است. شرکت‌کنندگان هم به طور عجیبی برای رقابت می‌آیند و دغدغه‌ای جز پیروزی و رفتن به مرحله بعد ندارند. شاید قهرمانی در یک مسابقه سخت و پیچیده و رقابتی آن هم با هوش، چنان اعتباری به آنها ببخشد که چشمی به جوایز مادی نداشته باشند.
داوطلبان این مسابقه بیشتر از شهرستان‌ها هستند. بنابراین فکر می‌کنید کدام منطقه از کشور، جوان‌های باهوش‌تری دارد؟
دسته‌بندی ضریب هوشی مناطق کشور بر اساس شرکت‌کنندگان مسابقه کار سختی است اما نکته جالب اینجاست که ما از تمام ایران شرکت‌کننده داریم و این نشان از پایگاه قوی برنامه و انگیزه شرکت جوانان باهوش کشور در هوش برتر است. البته با توجه به وجود بیماری کرونا و تولید برنامه ما در این زمان، خدای را شاکریم که کسی درگیر آن‌ نشد.
در سری‌‌های قبل، بارها در برنامه گفتید که حامی نوجوا‌نان هستید. یعنی کمکشان می‌کنید؟
کمکی که روند مسابقه را تغییر ندهد. چون واقعا همان‌طور که گفتم فقط رایانه از سوالات باخبر است. اما در شرایط پر اضطراب مسابقه تلویزیونی سعی می‌کنم با کلام، آرامشان کنم. چون باور دارم آینده ما را همین جوانان و نوجوانان نخبه خواهند ساخت‌. پس چه بهتر که بدانند حمایت می‌شوند تا نروند.
پاسخ دادن شرکت‌کنندگان به بعضی سوالات سخت برای مخاطبان واقعا تعجب‌آور و دور از ذهن است. برای شما چطور؟
بله، در نگاه اول همین‌طور است. چون پاسخ دادن به بعضی سوالات در زمان کم و بدون کاغذ و قلم امکان‌پذیر نیست. گاهی هم این شائبه وجود دارد که نکند سوالات را از قبل دارند و پاسخ آنها را می‌دانند، اما واقعا این طور نیست. افراد داوطلب شرکت‌کننده در هوش برتر در یک آزمون ورودی شرکت می‌کنند و افراد برگزیده آن آزمون دو ماه به اتاق تمرین مسابقه می‌روند و رفته‌رفته بر توانایی هوشی آنها افزوده می‌شود. برای همین مسابقه هوش برتر بیش از این‌که یک برنامه تلویزیونی صرفا سرگرم‌کننده باشد، یک باشگاه پرورش هوش است. حتی جالب اینجاست که هوش و استعداد بینندگان برنامه هم رفته رفته پرورش پیدا می‌کند.

منبع: روزنامه جام جم


ارسال دیدگاه





ارسال

دیدگاه ها

نمایش همه نظرات
2024-04-19 15:47:21