خنداننده‌ها به صف

دو شنبه 6 دی 1400 - 9:29:0

افتتاح برنامه «خنداننده‌شو» شب یلدا روی آنتن رفت و سری سوم این رقابت پرخنده که قرار بود هفته گذشته آغاز شود، با چند روزی تاخیر برای آماده‌سازی بیشتر، امشب راهی آنتن شبکه نسیم می‌شود و به این ترتیب «خندوانه» حال‌وهوای دیگری می‌گیرد. اجرای این‌سری از برنامه را امیرعلی نبویان برعهده دارد. داوران هم از چهره‌های شناخته‌شده عرصه کمدی در تئاتر، سینما و تلویزیون هستند. در ادامه ضمن پرداختن به جزئیات بیشتری از این برنامه، با شرکت‌کنندگان آشنا می‌شویم. همچنین گفت‌وگویی باسیدعلی احمدی تهیه‌کننده و امیرعلی نبویان مجری برنامه داریم که در آن از فصل تازه خنداننده شو می‌گوید.

سابقه مسابقه خنداندن

برنامه خندوانه که بر پایه ترویج شادی بنا نهاده شده سعی دارد در قالب رقابت‌های مختلف ضمن حرکت در مسیر رسالت خود، مخاطبان را هم همراه کند. خنداننده‌شو مسابقه‌ای برای آنان است که می‌خواهند استعداد خود را در زمینه استندآپ کمدی محک بزنند. پیش‌تر در همین برنامه، مسابقه «خنداننده‌ برتر» روی آنتن می‌رفت که شرکت‌کنندگانش از میان هنرپیشگان و کمدین‌های مشهور سینما و تلویزیون بودند ولی خنداننده‌شو شرکت‌کنندگان را از میان مردم عادی که متقاضی شرکت در برنامه و دیده‌شدن هستند انتخاب می‌کند. سال ۹۵ آغاز دور نخست این رقابت بود که با اجرای امیر کربلایی‌زاده، داوری رامبد جوان، شقایق دهقان، اشکان خطیبی و حسن معجونی روی آنتن رفت و درنهایت با رقابت میثم درویشان‌پور و مجید افشاری در فینال با برنده‌شدن درویشان‌پور از گروه اشکان خطیبی به‌عنوان خنداننده برتر به پایان رسید. فینال این برنامه مرداد ۹۶ در سالن برج میلاد برگزار شد.
دور بعدی مسابقه با اجرای احسان کرمی و داوری رامبد جوان، فرهاد آئیش، اشکان خطیبی و پانته‌آ بهرام همراه بود. در سری دوم علی صبوری و ابوطالب حسینی به فینال راه یافتند اما عنوان خنداننده برتر را صبوری به‌دست‌آورد.
تعدادی از استعدادهای معرفی‌شده در این برنامه به فعالیت خود در این زمینه به صورت حرفه‌ای ادامه دادند و عده‌ای هم پا در زمینه‌های دیگر مثل بازیگری گذاشتند. درویشان‌پور جزو کسانی است که گاهی در این برنامه به‌عنوان استندآپ کمدین یا شرکت‌کننده در بخش‌های مختلف دیده می‌شود. همچنین به‌عنوان مجری در شبکه نسیم به اجرای برنامه پرداخته است. علی صبوری علاوه‌بر اجرای استندآپ در این برنامه و روی صحنه، بازیگری را هم در سریال‌هایی مثل «آخر خطر» و «بوتیمار» تجربه کرد. امیرحسین قیاسی، از شرکت‌کنندگان فصل دوم خنداننده‌شو از مربیان شرکت‌کنندگان رشته استندآپ‌کمدی در برنامه عصر جدید بود. وحید رحیمی هم بازیگری را در پی گرفت و در سریال «در کنار پروانه‌ها» دیده شد. مجید افشاری هم که استندآپ‌کمدین دیگر این برنامه بود همچنان به کارش ادامه می‌دهد و ضمن آن به اجرا در برنامه‎های تلویزیونی چون «شما و آی‌فیلم» می‌پردازد. برخی دیگر از شرکت‌کنندگان دیگر این برنامه هم همچنان به این رشته در قاب جادو ادامه می‌دهند و برای مخاطبان به چهره‌ای آشنا بدل شدند. تعدادی دیگر هم پس از خنداننده‌شو مسیر دیگری را برای خود برگزیدند. باید دید در این سری از برنامه کدام‌یک از شرکت‌کنندگان به مراحل نهایی صعود می‌کنند؟ چه کسی به‌عنوان چهره تازه کمدی به این جامعه معرفی می‌شود؟ و آیا از میان بانوان شرکت‌کننده خواهد بود یا مثل دوره‌های گذشته، از آقایان؟
 

آماده‌باش خنداننده‌ها

خنداننده‌شو۳ قرار است از دوشنبه تا پنجشنبه ساعت ۲۳ در شبکه‌نسیم روی آنتن رود. در این سری از برنامه هم مخاطبان می‌توانند در رای‌گیری و اعمال نظر در مورد کیفیت کار شرکت‌کنندگان موثر باشند. به این صورت که تماشاگران امکان این را دارند که از طریق شماره‌گیری کد دستوری یا سایت برنامه به شرکت‌کننده موردنظر خود رای دهند. در نهایت رای‌های مردم و تماشاگران برنامه مشخص می‌کند از بین ۱۲ شرکت‌کننده، چه کسانی با رای مردمی به مرحله دوم راه پیدا می‌کنند.
 

خنده‌های زمستانی

خندوانه با شروع مسابقه خنداننده‌شو، امسال باز حال‌وهوای رقابت به خود می‌گیرد و مخاطبان می‌توانند نقش تعیین‌کننده‌ای در آن داشته باشند. مرحله مقدماتی این برنامه از امشب آغاز می‌شود و این در حالی است که قرار بود هفته گذشته روی آنتن برود.
 البته افتتاحیه فصل سوم مسابقه استندآپ‌کمدی برنامه خندوانه در شب یلدا پخش شد. جوان با انتشار ویدئویی از خود بیان کرد آماده‌سازی این قسمت به طول انجامیده است و آنها به ساعت مقرر برای پخش نرسیدند و به همین دلیل تصمیم گرفتند با عبور از پایان هفته گذشته، روی‌آنتن‌رفتن برنامه را به دوشنبه این هفته موکول کنند. در این فصل ۲۰شرکت‌کننده در چهار گروه پنج‌نفره در مرحله مقدماتی با یگدیگر رقابت می‌کنند و در نهایت یک شرکت‌کننده با رای داوران و سه شرکت‌کننده با رای مردمی به مرحله بعد می‌روند و یک شرکت‌‌کننده هم با رای داوران حذف می‌شود. 

گفته های سیدعلی احمدی، تهیه کننده خنداننده شو:
۱۰  هزار ویدئو برای خنداننده شو ارسال شد

سیدعلی احمدی که تهیه‌کنندگی برنامه خنداننده‌شو را به عهده دارد درباره تفاوت‌های این فصل از برنامه توضیحاتی ارائه کرد.
احمدی درباره تفاوت‌های این فصل از برنامه خنداننده‌شو به جام‌جم می‌گوید: این فصل یک تفاوت عمده با دو فصل قبلی دارد که آن هم در شیوه اجرای کار است. در فصول قبلی این گونه بود که بیننده‌ها برای ما ویدئو ارسال می‌کردند و ما بعد از آن سه عزیز را در سری اول «خنداننده‌شو» دعوت می‌کردیم که خانم گوهر خیراندیش، آقای کمال تبریزی و آقای آتیلا پسیانی از بین ۱۰۰ نفر، آن بیست و چند نفری را که باید به مرحله نهایی این برنامه راه پیدا می‌کردند انتخاب کردند که آنها چهار مربی داشتند. آقایان رامبد جوان، حسن معجونی ، اشکان خطیبی و خانم شقایق دهقان مربیان افرادی بودند که انتخاب شده بودند. فصل دوم هم به همین شکل بود. خانم ژاله صامتی و آقایان سروش صحت و حسن معجونی از بین ۱۰۰ ویدئو که غربال اولیه شده بود، انتخاب کردند و در رقابت‌ها هم خانم پانته‌آ بهرام و فرهاد آییش و اشکان خطیبی و رامبد جوان مربی این دوستان بودند. اما در این فصل اینگونه نیست. اولا به خاطر فراخوانی که در شبکه‌های اجتماعی و برنامه «خندوانه» دادیم، ۱۰ هزار ویدئو برای ما ارسال شده که ما ویدئوها را جمع‌آوری کرده‌ایم. ما سه نویسنده داشتیم که ویدئوها را بازبینی کرده‌اند و ۲۰ نفر را از داخل این ویدئوها انتخاب کردند که قاعدتا زمان بسیاری صرف این کار شده و با ملاک‌ها و معیارهایی که داشتند به این عزیزان در نهایت رسیده‌اند.
وی ادامه می‌دهد: اما در مرحله اجرایی این گونه است که ما در این فصل سه داور و چهار مربی داریم. چهار مربی که کنار این دوستان بودند آقایان ابوطالب حسینی، مجید افشاری، میثم درویشان‌پور و یزدان فتوحی هستند که مربیان ما را تشکیل می‌دهند. سه عزیز دیگر آقایان رامبد جوان، حسن معجونی و امیرمهدی ژوله هستند که داوران ما را تشکیل داده‌اند. افرادی که انتخاب شده‌اند از ماه‌ها قبل تمرین‌ها را با راهبری این عزیزان آغاز کرده‌اند و در نهایت با راهبری امیر برادران،  سرپرست نویسندگان «خندوانه» تیم منسجمی هستند که کنارشان قرار دارند و درباره متون با هم صحبت می‌کنند و با آنها پیش می‌روند. بعد از این اتفاق به مرحله اجرا می‌رسد که اجرای ما در این سری پنج مرحله‌ای است که در مرحله اول ۲۰ نفر هستند که ۸ نفر حذف می‌شوند و ۱۲ نفر بالا می‌روند و باز بین این ۱۲ نفر رقابت صورت می‌گیرد و ۸ نفر می‌مانند و بعد ۴ نفر و در نهایت بین دو نفر رقابت انجام می‌شود. در مرحله نخست داوران در هر پنج نفری که هر شب با هم رقابت می‌کنند، یک نفر با رای داوران مستقیم بالا می‌رود و یک نفر با رای داوران مستقیما حذف می‌شود و سه نفر نهایی در سامانه‌ای که در نظر گرفته شده به رای مردمی گذاشته می‌شوند.  وی عنوان می‌کند: نکته‌ای که حائز اهمیت است این که در سه مرحله نهایی یعنی مراحلی که دوستان به هشت نفر، چهار نفر و دو نفر می‌رسند (نیمه‌نهایی و نهایی) مستقیم با رای مردمی انتخاب می‌شوند و دیگر داوران در این بخش رای نخواهند داشت. تا پایان اسفند این مرحله از فصل جدید خنداننده‌شو ادامه دارد. اگر مشکلی پیش نیاید، مرحله نهایی را در نیمه شعبان خواهیم داشت و پیش‌بینی می‌کنیم خیلی مسابقه جذاب و مثل دو فصل قبل پیش‌برنده با معرفی کمدین‌های محبوب، عزیز و دوست‌داشتنی به رسانه‌ها و مردم عزیز باشد.
این تهیه‌کننده درباره این‌که آیا این فصل از مسابقه مردم را غافلگیر خواهد کرد، می‌گوید: به معنایی که شکل ویژه‌ای از غافلگیری را ارائه کنیم، نداریم. خود مسابقه آنقدر جذاب و رقابت نفسگیر است که مردم دوست خواهند داشت و اصل جریان خنداننده‌شو برای مردم غافلگیرکننده خواهد بود. ما همواره عزیزانی را دعوت کردیم به اجرا که جوان هستند و علاقه‌مند به استندآپ.گرچه این گونه از برنامه‌سازی پیشینه زیادی دارد اما چند سال است که به این شکل در کشور ما وارد شده است. البته ما شیوه‌های دیگر طنز را در قالب نمایش و گونه‌های دیگر تجربه کرده بودیم و حالا این جنس از استندآپ را به مردم معرفی کردیم. ضمن این‌که آقای جوان فرد بسیار موثری در این حوزه است. بنابراین ضرورت داشت که در ترکیب داور حضور داشته باشد. همچنین برای اجرا سعی کردیم سراغ فردی برویم که فضا را بشناسد و از بدنه باشد تا بتواند موقعیت‌های خوبی هم در برنامه شکل بدهد.
احمدی ادامه می‌دهد: ما به ملاک‌هایی همچون حرفه‌ای‌بودن، تسلط، زبان بدن، بیان، با نمک بودن و... توجه کردیم و از بین ۱۰ هزار ویدئویی که ارسال شد، دوستان را انتخاب کردیم.
وی در پاسخ به این سوال که آیا از این افراد حمایت هم صورت می‌گیرد یا رها می‌شوند، بیان می‌کند: متاسفانه به دلایل گوناگون زیرساخت، حفظ این عزیزان در ساختار مشخص وجود ندارد. اگر به شکل موسسه یا تشکل بودیم یا انجمن نمایش کمدی در ایران داشتیم، می‌شد حمایت بهتری صورت بگیرد اما به دلیل مشکلات این اتفاق رخ نمی‌دهد. در مجموع بر و بچه‌های دو دوره قبل در جاهای مختلف به بازیگری رو آوردند و حتی برخی از آنها کمدین‌های مطرحی شدند و در سینما و تلویزیون بازی کرده یا اجرا می‌کنند. ما ترجیح می‌دهیم دوستان خودشان مسیر را پیدا کنند. قبلا اقداماتی در فصل اول انجام دادیم، متاسفانه مشکلات متعددی پیش آمد و ترجیح دادیم دوستان راهشان را پیدا کنند. البته ما همیشه کنارشان هستیم و اگر کمک و حمایتی در حوزه‌های مختلف از من و آقای جوان بربیاید، حتما انجام خواهیم داد.
 

داوران خنده

در این فصل از برنامه چهره‎‌ها، پشت میز قضاوت می‌نشینند تا کار خنداننده‌های تازه را ارزیابی کنند و در سرنوشت آنان برای ورود به مرحله بالاتر اعمال نظر داشته‌باشند. امیرمهدی ژوله، نویسنده و بازیگر آثار کمدی از جمله این افراد است که سال‌های گذشته در همین برنامه با اجرای استندآپ کمدی توانایی‌اش در اجرا را علاوه‌بر قلم زدن به رخ کشید و توانست خودی نشان دهد. حسن معجونی دیگر داور خنداننده‌شو ۳ است که سال‌ها پیش هم در دور نخست این برنامه به عنوان داور و مربی حضور داشت. معجونی سابقه بازیگری در آثار کمدی و دیگر ژانرها را دارد و در سریال مسافران به کارگردانی رامبد جوان، مجری خندوانه هم حضور داشته است. در کنار این دو نفر خود جوان نیز داوری می‌کند. او که در دو دوره پیشین هم به عنوان داور حضور داشت؛ در این قسمت‌ها کار اجرا را به دیگری سپرده است. امیرعلی نبویان در خنداننده‌شو به عنوان مجری برنامه را هدایت می‌کند. او هم از بازیگران و نویسندگانی است که سابقه قلم‌زدن در حوزه کمدی را دارد و بسیاری از مخاطبان او را که این روزها به چهره بدل شده است، با نوشتن و اجرای آیتم‌های «قصه‌های امیرعلی» در برنامه رادیو هفت به خاطر می‌آورند.
 

۲۰ خنداننده

همان‌طور که اشاره شد امسال ۲۰ نفر به مرحله رقابت تلویزیونی رسیدند که تعداد اندکی از این عده را بانوان به خود اختصاص دادند. اسامی شرکت‌کنندگان مرحله مقدماتی به این شرح است: نیما سهرابی، یاشار کبیری، مصطفی احمدی / شاهرود، مصطفی احمدی / مازندرانی، نگار طاهر احمدی، کاوه مرحمتی، امیر ولی‌زاده، میلاد نظری، حسن عزیزی لاری، حانیه زنگارکی فراهانی، مهدی داوودی، محمد حاجی‌زاده، نیما نافع، محمدرضا ضربی‌زاده، هانا ستوهی، علی غریب، بابک باقرنیان، محمدحسین توسلی، فائزه جمشیدی و منصور شرف‌آبادی. باید دید کدام‌یک می‌توانند با انتخاب سوژه‌های خاص، پرداخت مناسب و اجراهای درخور، نظر داوران و بینندگان را به خود جلب کنند و با کسب آرای بیشتر، لقب برترین را بگیرند.
 


روایت امیرعلی نبویان از خنداننده‌شوی۳
با فضای خنداننده‌شو بیگانه نبودم

امیرعلی نبویان نویسنده، مجری و بازیگر است. او اولین تجربه بازیگری خود را در سریال نوشدارو به دست آورد. وی در کارنامه خود اجرا در رادیو هفت، خوشا شیراز و صد برگ را دارد. او همچنین توانست در مسابقه لباهنگ خندوانه با اجراهای خود نظرات زیادی را جلب کند و در این مسابقه ترانه‌های محسن چاوشی را خواند و با بالاترین رأی به مرحله فینال لباهنگ رسید و در پایان، نفر اول شد. حالا نبویان اجرای فصل تازه خنداننده‌‌شو، مسابقه استندآپ کمدی برنامه خندوانه را به عهده گرفته است. با او درباره اجرای خنداننده‌شو که قرار است از امشب روانه آنتن شبکه‌نسیم شود، به گفت‌وگو نشسته‌ایم.
  شما تجربه اجراهای برنامه‌هایی با تم آرامش‌بخش همچون رادیو‌هفت را به عهده داشتید، وقتی پیشنهاد اجرای برنامه خنداننده‌شو به شما شد، برایتان چه ویژگی‌هایی داشت که پذیرفتید و آیا فصل‌های قبلی این برنامه را دیده‌بودید تا نسبت به فضای برنامه آشنایی داشته‌باشید؟
من فصل‌های قبلی برنامه خنداننده‌شو را دیده بودم. ضمن این‌که تجربه نشان داده رامبد جوان کار بدی نمی‌سازد و گواه این موضوع هم برنامه خندوانه است که خنده را به لب مردم آورده‌است و جزو برنامه‌های پر مخاطب تلویزیون است. بنابراین با توجه به موفقیت‌های دو فصل قبلی برنامه خنداننده‌شو، حدس می‌زدم این فصل از برنامه هم برای مردم جالب باشد؛ زیرا جوانان علاقه‌مند و مستعد در فضایی لذتبخش با یکدیگر رقابت می‌کنند. بنابراین پیشنهاد اجرای برنامه را پذیرفتم و برایم جالب بود.
 یعنی رقابت جوانان مستعد در زمینه استندآپ کمدی در یک محیط مفرح برایتان جذاب بود؟
بله. البته باید به این موضوع اشاره کنم که با فضای برنامه خنداننده‌شو بیگانه نبودم. به هر حال من جلوی دوربین یا پشت دوربین با عوامل این برنامه همکاری داشتم و می‌دانستم قرار است در این فصل هم چه اتفاقاتی بیفتد. همچنین از فضای شوخی و کمدی برنامه مطلع بودم که جوانان قرار است با استند‌آپ کمدی دیده شوند. بنابراین فرمول برنامه و موضوعاتش مردم‌پسند بود و من هم به سهم خودم تلاش کردم تا شیوه اجرا به گونه‌ای باشد که آن هم برای مردم جذاب باشد و مورد رضایت قرار بگیرد.
 در این برنامه تعدادی جوان مستعد در حوزه استند‌آپ با هم رقابت می‌کنند که برای اولین بار جلوی دوربین حاضر می‌شوند و بدون تردید فن بیان و اجرایشان خواه‌ناخواه تحت فضای برنامه قرار می‌گیرد و نگران هستند. شما به‌عنوان مجری قبل از برنامه در قالب صحبت با دوستان چطور اضطراب و نگرانی را از آنها دورمی‌ کنید؟
از قبل از شروع ضبط من به سهم خودم سعی می‌کنم آنها را برای رقابت سر ذوق بیاورم. البته صحبت‌هایی که با هم داریم درباره شیوه استند‌آپ‌شان در برنامه نیست بلکه تلاش می‌کنم آنها تا حدودی بر نگرانی‌هایشان غلبه کنند. ضمن این‌که کار اصلی را مربیان برنامه برای شرکت‌کنندگان انجام می‌دهند و با آنها مدت زیادی تمرین می‌کنند تا برای ضبط آماده باشند. بنابراین من بیشتر حرف‌های انگیزشی به آنها می‌زنم و آنها را به این باور می‌رسانم که حتما می‌توانند موفق شوند. علاوه بر آن به آنها می‌گویم که برد و باخت مهم نیست، آنچه اهمیت دارد این است که آنها این هنر را شروع کردند و جلوی دوربین حاضر شدند و جلوی میلیون‌ها نفر اجرا می‌کنند. در مجموع باید بگویم به‌عنوان یک مجری در شیوه اجرای استند‌آپ‌شان دخالت نمی‌کنم و فقط به آنها انگیزه می‌دهم.
 به نظرتان مردم با تماشای فصل سوم از خنداننده‌شو غافلگیر خواهند شد یا نه؟
واقعیت این است که تجربه دو فصل قبلی نشان داده که مخاطبان همراه با برنامه هستند. بنابراین ساختار برنامه حفظ شده‌است و مثل دو فصل قبلی مردم از تماشای برنامه لذت می‌برند اما مساله‌ای که به نظرم اهمیت دارد این است که با شروع برنامه به‌دنبال مقایسه با دوره‌های قبلی نباشیم. البته من با نقد صحیح موافق هستم اما باید اجازه داد شرکت‌کنندگان خودشان را در برنامه پیدا کنند، مسلما با هر قسمت اجرایشان خیلی بهتر از قسمت قبل خواهد بود. بنابراین صحیح نیست همان شروع نفرات استند‌آپ را با خوب‌های دوره‌های قبل مقایسه کرد. به هر حال وقتی شرکت‌کننده‌ای دو تا اجرا داشته باشد دیگر بر نگرانی‌هایش غلبه پیدا می‌کند و در اجرای سوم خیلی بهتر از اجراهای قبلی‌اش خواهد بود. بنابراین فرصت بدهیم تا شرکت‌کنندگان در برنامه جا بیفتند و برنامه جان بگیرد. بعد آن وقت می‌شود خوب‌های این فصل جدید را با خوب‌های فصل‌های قبلی مقایسه کرد یا متوسط‌های این دوره را با متوسط‌های دوره‌های قبل. بنابراین اعتقاد به نقد منصفانه دارم و در این صورت است که هر فردی رشد می‌کند و به مراحل بالاتر می‌رسد. همه عوامل به‌دنبال این هستند تا سطح کیفی اجرای استند‌آپ‌ها را افزایش بدهند تا تماشای رقابت برای مخاطبان هم هیجان‌انگیزتر شود. برایتان مثالی می‌زنم. در دوره مقدماتی مسابقات جام‌جهانی ممکن یک تیم آماده با یک تیم نیمه‌آماده مسابقه بدهد و تماشای آن در شروع خیلی فوتبال‌دوستان را جذب نکند اما هر چه گروه‌ها به دوره‌های بالاتر صعود می‌کنند، رقابت هیجان‌انگیزتر می‌شود و تماشای آن هم برای مردم متفاوت‌تر است.
 با توجه به این‌که اجرای برنامه را به‌عهده دارید، آیا ایده‌ای برای برنامه داشتید که با رامبد جوان در میان بگذارید؟
بله، طبیعی است برای شیوه اجرای برنامه ایده‌هایی داشتیم. همچنین ایده‌هایی هم آقایان جوان، ژوله و معجونی داشتند و با هم مشورت کردیم. به‌هر حال اجرای برنامه خنداننده‌شو با برنامه‌ای همچون رادیو هفت فرق می‌کند چون فضای برنامه‌ها با هم متفاوت است. به هر حال نحوه ایستادن مجری در برنامه، دایره لغات و... تفاوت دارد و با برنامه‌های قبلی‌ام فرق می‌کند.
 تعامل رامبد جوان در کار چطور است؟
خیلی زیاد است. واقعیت این است که «جوان» برنامه‌ساز، کارگردان و طراح خندوانه است، به همین دلیل وقتی قرار است صحنه را من تحویل بگیرم باید به گونه‌ای اجرا کنم که خندوانه می‌طلبد تا مخاطبان هم ارتباط برقرار کنند. در مجموع از رامبد جوان خیلی مشورت می‌گیرم و ایده‌های خام را به او تحویل می‌دهم و او هم مواردی را کم یا زیاد می‌کند و در نهایت به یک خروجی مطلوب می‌رسیم.

منبع: روزنامه جام جم


ارسال دیدگاه





ارسال

دیدگاه ها

نمایش همه نظرات
2024-04-18 13:44:01