سلطان احمدی: عروسک‌های «شبکه کوچک» ما‌به‌ازای بیرونی دارند

سه شنبه 23 آذر 1400 - 13:26:0

سلطان احمدی: عروسک‌های «شبکه کوچک» ما‌به‌ازای بیرونی دارند/  تلاش کردیم شبیه «کلاه قرمزی» نباشیم

«امیر سلطان احمدی» کارگردان مجموعه تلویزیونی «شبکه کوچک» به تهیه کنندگی مسعود صفوی، در گفت و گو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، درباره اینکه چرا در این کار به سمت عروسک هایی با ظاهر حیوان و البته ترسناک رفته اند؟ گفت: ما به جز آیتم حمام یک شخصیت کفتار داریم که ترسناک است. یعنی ما با بقیه پروژه هایی که تازه فکر می کنم در مورد آنها هم در فضای شوخی های مجازی اغراق شده است، فرق داریم. آنها نمی خواستند ژانر وحشت داشته باشند اما عروسک ها به دید بیننده ترسناک بوده است. اگر همین آیتم را کنار بگذاریم معتقدم پنج عروسک در آیتم گوریل انجیری داریم که هیچ کدام هم ترسناک نیستند و آیتم فنرها هم که ترسناک نیست و شش کاراکتر اصلی شبکه هم اینطور نیستند.

وی ادامه داد: هیچ کدام عروسک های اصلی «شبکه کوچک» ترسناک نیستند و در بستر شبکه ای که داریم آیتم هایی ساخته می شود که شخصیت هایی را نشان می دهد و اینها تولید کننده برنامه هایی هستند، در این میان نیاز به یک بد من داشتیم که به کفتار رسیدیم. ‌کار ما طوری است که هر کسی که دو سه قسمت را دیده و دوست داشته الان از مخاطبان ما است و هر فردی که تلویزیون نمی بیند و فقط با عکس ها در فضای مجازی مواجه شده قضاوت اشتباه می کند.

این نویسنده و کارگردان، درباره مخاطب هدف این کار گفت: ما در گام ابتدایی قرار بود خانواده ها را بنشانیم و در میانه کار با توجه به تصمیم هایی که آقای صفوی گرفت، تصمیم بر این شد که فضای کار بزرگسال باشد. اما متاسفانه اینطور بابا شده که کار عروسکی برای بچه ها است در صورتیکه اینطور نیست. در حالت کلی این مجموعه هم می تواند برای بزرگسال جذاب باشد هم بچه ها و ما مخاطب هدف خاصی نداشتیم.

وی درباره چرایی انتخاب عروسک هایی با شمایل حیوان، ادامه داد: ما مجموعه عروسکی خیلی بزرگی را در دست تولید داشتیم و باید تمام تلاشمان را می کردیم که با مجموعه های بزرگ عروسکی از جمله کلاه قرمزی قیاس نشویم و تلاش می کردیم که عناصری که ما ذهنیت مخاطب را به سمت کلاه قرمزی می برد را حذف کنیم.

سلطان احمدی درباره شباهت میان برخی آیتم های شبکه کوچک و کلاه قرمزی نیز گفت: هیچکس به ما نگفته که ما شبیه به کلاه قرمزی هستید و شما می گویید. ابتدا این طرح به من سفارش داده شد و یکی از بایدها این بود که حتما شبکه تلویزیونی باشد و من دچار این چالش شدم که حالا که می خواهیم یک شبکه را نشان دهیم، نکند شبیه کارهای مشابه شویم.

وی ادامه داد: اولین گزینه ای که به ذهنم رسید این بود که اینجا ما یک شبکه داریم و در کلاه قرمزی هم خود کلاه قرمزی ابتدا از یک شبکه به همراه آقای مجری کارش را شروع کرده بود. البته سعی کردیم نام مجری را هم از روی شخصیت اصلی مرد کار برداریم که هیچ شباهتی با کلاه قرمزی نداشته باشیم. حالا برای اینکه شخصیت های جذابی هم داشته باشیم برایمان مهم بود قبل از تولید برنامه با صدا پیشه ها و عروسک گردان ها تمرین کنیم و حدود بیست و دو جلسه تمرین ۶ ساعته را پشت سر گذاشتیم تا آنها آماده باشند که بخش نمایشی مربوط به عوامل تولید کننده برنامه های شبکه کوچک را به شکل بداهه پیش برویم. این همان روشی است که در مجموعه موفق کلاه قرمزی  امتحان شده و جواب داده و خود ما نیز چون تئاترهای کارگاهی با این روش زیاد تولید کرده بودیم به این شیوه اعتقاد کامل داشتیم.

 

مشاور عروسکی جناب خان، ادامه داد: به خاطر اینکه دوست نداشتیم عروسک هایمان شبیه به هیچ یک از عروسک هایی که تا به حال در تلویزیون دیدید نباشند، به سمت عروسک هایی با شمایل حیوان رفتیم آنهم حیوان هایی که به قدری واقعی هستند که تا به حال در کارهای عروسکی شبیه شان را کمتر دیدیم. 

وی درباره حضور عروسک گردان ها و صداپیشه های کلاه قرمزی در این کار نیز گفت: درباره این وجه تشابه هم کار سختی داشتیم  و برای اینکه صدایشان  شبیه شخصیت هایی که در آنجا می گفتند نشود، زمان زیادی گذاشتیم.

این بازیگر تئاتر و تلویزیون، درباره انتخاب بازیگران و عدم استفاده از بازیگر چهره در این کار نیز گفت: بحث مالی نبود چون تهیه کننده حاضر شد بدون اینکه قرارداد ۵۲ قسمت فصل دو را با تلویزیون ببندد شروع به تولید کند به امید اینکه کار آنقدر خوب شود که ادامه دار باشد. نقشی که قرار بود بازیگر مرد ما بازی کند یک خواننده بود که باید از دید مخاطب بازنده به نظر می آمد دقیقا برعکس آقای طهماسب که عروسک ها از او حساب می برند. اتفاقا بازیگران چهره را هم رصد کردیم اما در نهایت به این گزینه رسیدیم و باید این نکته را هم اضافه کنم که از نظر تیم سازنده قابلیت های آن بازیگر مهم تر از چهره بودن او بود.

عروسک گردان کلاه قرمزی با بیان اینکه عروسک های این مجموعه ما به ازای بیرونی هم دارند، افزود: تمام عروسک های مجموعه، ما به ازای بیرونی هم دارند و نمونه شخصیت های آنها را بارها در اطرافیان مان دیدیم. درباره برخی حیوان ها مثل خاکی خصوصیات برعکس روباه را در نظر گرفتیم و او را فردی ساده لوح گرفتیم.

 

به گزارش فارس، سایر عوامل این پروژه عبارتند از: طراح صحنه: سپیده شریفی، مشاور معماری: آریا حروفی، مشاور اجرا:علی اعلمی، تصویرگر: مسیح جوادی، سرپرست گروه اجرا: مجید رجبی، رضا جهاندیده، با سپاس ویژه از احمد رجبی، همکاران، اجرا: زینال اوجاقی محمودی، سامان کهزادی، امیر مافی، اسحاق گرشاسبی، یاسر سربلند، ارکان تیموری، مسئول هماهنگی:بهنوش فرنیان. صدا پیشه‌های شبکه: بهادر مالکی، محمد عسکری، الکا هدایت، آزاده مویدی، امیر میرآقا. صدا پیشه مدرسه: بهادر مالکی، حامد جعفری کیا، مهدی شاه‌پیری (۲ صدا)، مرتضی مشکات. عروسک‌گردان شبکه: علی اعتصامی فر، سینا رستگاری، مهدی برقعی، نگار شهبازی، شیما بخشنده،‌عیسی یوسفی پور، مهتاب تبریزی. عروسک گردان مدرسه: علی اعتصامی فر، پیمان فاطمی، مهدی برقعی، حسین نعیمی ذاکر، شیما بخشنده، حامد ذبیحی.

منبع: فارس


ارسال دیدگاه





ارسال

دیدگاه ها

نمایش همه نظرات
2024-04-20 16:12:59