هدفمان برگزاری «دست فرمون» در سطح بین‌المللی است

یک شنبه 7 آذر 1400 - 21:30:2

 

 نشست خبری عوامل مسابقه بزرگ «دست فرمون» امروز ۷ آذرماه در سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران پس از پاسخگویی عوامل برنامه به سوالات مخاطبان از طریق سامانه ۱۶۲ برگزار شد.

در این نشست خبری محمود محمودی تهیه‌کننده، مسعود صنم کارگردان، کامران تفتی میزبان مسابقه، بهنام صفاریان کارشناس و طراح پیست «دست فرمون»، حامد تهرانی مجری و کارگردان «مثبت دست فرمون»، حسین حاتمی مدیر فیلمبرداری و کامران سیف‌الله سرپرست گروه مستندساز مسابقه به همراه حسین قرایی مدیرکل سازمان صدا و سیما و حمید خواجه‌نژاد روابط عمومی سازمان و همچنین جمعی از اهالی رسانه حضور داشتند.

حمید خواجه‌نژاد در ابتدا از عوامل مسابقه دست فرمون برای پاسخگویی یک ساعته به تماس‌های مخاطبان از طریق سامانه ۱۶۲ تشکر کرد.

محمودی تهیه‌کننده مسابقه در ابتدا در پاسخ به پرسش خواجه‌نژاد درباره سابقه «دست فرمون» و رسیدن آن به فصل سوم توضیح داد: خوشبختانه پس از گذشت سه فصل «دست فرمون» به یک برند در شبکه نسیم تبدیل شده و این اتفاق که برنامه‌ای به یک برند در تلویزیون تبدیل شود چالش سختی است که شبکه نسیم و برنامه «دست فرمون» از پس آن و پروداکشن سنگینی که داشت برآمد. پس از اتمام فصل دوم مسابقه در زمستان ۹۹، شبکه نسیم به ما اعلام کرد که برای تولید فصل سوم مسابقه اقدام کنیم. در فصل سوم تصمیم گرفتیم مسابقه را گسترده‌تر پیش ببریم و از تهران خارج شویم که نتیجه آن تشکیل گروه‌های امدادی و حضور شرکت‌کنندگانی از استان‌های مختلف کشور بود.

او ادامه داد: تنها شرط ما برای حضور در مسابقه داشتن گواهینامه بود، فراخوان مسابقه از طریق شبکه نسیم انجام شد و پس از دریافت ویدیوهای ارسالی و با انجام راستی آزمایی شرکت کنندگان را انتخاب کردیم. در این مسابقه سعی کردیم گستردگی جغرافیایی را درنظر بگیریم به ویژه در «باشگاه اتومبیلرانی دست فرمون» که در اردوهایی ۱۰ روزه در ۴ استان کشور رانندگان خود را انتخاب کردند.

محمودی بیان کرد: به دلیل شیوع کرونا در دنیا، ۲ سال هیچ اتفاقی در حوزه اتومبیلرانی رخ نداد و تلویزیون سعی کرد این ورزش را به نوعی نجات دهد و زنده نگه دارد. همچنین از دیگر اتفاقاتی که به واسطه مسابقه «دست فرمون» رخ داد، ساخت پیست‌های اتومبیلرانی در استان‌های مختلف کشور بود چراکه جوانان به حضور در این رشته علاقه‌مند شده بودند و نیاز داشتند در یک فضای تخصصی و ایمن رانندگی کنند.

مسعود صنم کارگردان مسابقه «دست فرمون» درباره کارگردانی این برنامه و ساخت آن گفت: کارگردانی این کار شخصی و فردی نیست چراکه برنامه‌ای که درحال حاضر شاهد آن هستید نتیجه یک کار تیمی است و من گروه درجه یک و حرفه‌ای برای تولید این مسابقه در کنار خود داشتم. از چالش‌هایی که در تولید این مسابقه داشتیم، این بود که در کنار این که «دست فرمون» یک شوی تلویزیونی است یک مسابقه بسیار جدی نیز در کنار آن برگزار می‌شود و این موضوع باعث شد که کات‌های هنری را از ما گرفته شد. 

او ادامه داد: در کنار بخش‌های مختلف مسابقه بخش مستندسازی را داشتیم که حواشی پشت صحنه و احوالات راننده‌ها را قبل و بعد از مسابقه پوشش می‌داد و همچنین در اردوهای ۱۰ روزه ما نیز این گروه همراه شرکت‌کنندگان و مربیان آن‌ها حضور داشتند. 

این کارگردان بیان کرد: کارگردانی این مسابقه سخت نبود چراکه تیم فنی خوبی برای تولید «دست فرمون» در کنار ما حضور داشتند هرچند که در این میان زمان کمی هم در اختیار داشتیم و این چالش‌هایی هم با خود به همراه داشت. خوشحالم که این اتفاق افتاد چراکه ما تمام تلاشمان را کردیم در کنار برنامه سازی یک مسابقه درست برگزار کنیم.

کامران تفتی میزبان مسابقه «دست فرمون» از تجربه اجرای خود در دومین فصل این مسابقه گفت: در ابتدا یک خسته نباشید اساسی به همه عوامل «دست فرمون» می‌گویم به ویژه کارگردان و تهیه‌کننده این کار. من در فصل اول این مسابقه شرکت کننده بودم و در دو فصل بعد اجرای آن را برعهده داشتم. «دست فرمون» ویژگی‌های زیادی دارد و نه تنها یک شوی تلویزیونی بلکه مسابقه‌ای بزرگ در سطح کشور است. ممنون از شبکه نسیم که در این سه فصل از این مسابقه حمایت و پشتیبانی کرده است. در این روزها که همه تلاش دارند مانند بلاگرها عمل کنند، مسابقه دست فرمون غنیمت است چراکه ما در این برنامه هدفمان مطالبه‌گری بود و سراغ استعدادها و مردمی رفتیم که به اتومبیلرانی و حفظ ایمنی علاقه‌مند بودند.

او بیان کرد: تیم‌هایی در این مسابقه حضور دارند که در شهر و استان خود پیست تمرین اتومبیلرانی ندارند و ما صدای این افراد بودیم. وظیفه یک برنامه این است که تلاش کند حرف مردم شنیده شود و ما در «دست فرمون» تمام سعی خود را برای رسیدن به این هدف انجام دادیم.
 با توجه به تماس‌هایی که با سامانه ۱۶۲ گرفته شد این مسابقه مخاطبانی ۱۰ ساله تا ۵۰ و چند ساله دارد و این گستردگی طیف مخاطبان اتفاق عجیبی است. در کنار تمام ویژگی‌های «دست فرمون» این مسابقه تلاش خود را کرد تا از تولیدات داخلی نیز حمایت کند اما برندهای معتبر خودروسازی کشور حامی این مسابقه نبودند و این اتفاقی است که به جز این کشور در دیگر نقاط دنیا رخ نمی‌دهد. 

تفتی ادامه داد: نمیدانم اگر فصل آینده این مسابقه ساخته شود من حضور دارم یا خیر اما امیدوارم بتوانیم بهتر و در راستای مطالبه‌گری برای مردم برنامه بسازیم.

میزبان مسابقه بزرگ «دست فرمون» توضیح داد: با توجه به تماس‌های تلفنی مردم این مسابقه را دوست داشتند و نقدشان شاید تنها این بود که ما سخت می‌توانیم وارد این مسابقه شویم. تنها نکته‌ای هم که می‌تواند «دست فرمون» را دچار حاشیه کند شیوه قضاوت در مسابقات است که البته این نکته نیز کاملا مشخص و شفاف است چراکه مسابقه داورها و کارشناسان دقیقی دارد و تا این لحظه نگذاشته حق کسی ضایع شود.

حامد تهرانی مجری و کارگردان «مثبت دست فرمون» در ادامه این نشست بیان کرد:  
خوشحالم که عضو کوچکی از خانواده بزرگ «دست فرمون» هستم و همچنین خوشحالم که توانستیم در میان جدیت مسابقه، برنامه‌ای با رویکردی متفاوت و با حال و هوای شاد روی آنتن ببریم. خداراشکر چراکه تا این لحظه مردم هم راضی بوده‌اند. 

او ادامه داد: از ویژگی‌های «دست فرمون» می‌توان به این اشاره کرد که کپی از هیچ برنامه‌ای در دنیا نیست و با اینکه یک مسابقه اتومبیلرانی محسوب می‌شود اما در شمایل و چهارچوب‌های منحصر به خود ساخته شده است. ما توانستیم از نقاط مختلف کشور شرکت کننده داشته باشیم و به شکل گسترده‌تری نسبت به ۲ فصل گذشته عمل کنیم. 

تهرانی بیان کرد: من نماینده یک تیم ۲۰ نفره هستم که متاسفانه در این نشست حضور ندارند اما در تولید «مثبت دست فرمون» نهایت تلاش خود را می‌کنند.

حسین حاتمی مدیر نور و تصویربرداری این مسابقه در ادامه این نشست عنوان کرد: از نظر فنی، «دست فرمون» سه تفاوت با دیگر برنامه‌ها دارد که پیست ۱۳ هزارمتری مسابقه و یک استودیوی اصلی و ۲ استودیوی دیگر است. پیست بزرگ این مسابقه از نظر نورپردازی و فیلمبرداری خود چالش برانگیز است و از آنجایی که مسابقه در شب و در فضای باز فیلمبرداری می‌شد، نسبت به برنامه‌ای که کاملا در استودیو ضبط می‌شود متفاوت تر است و ما در این پروژه در مجموع از ۲۶ دوربین آنلاین و آفلاین برای ضبط مسابقات استفاده کردیم.

بهنام صفاریان کارشناس اتومبیلرانی و طراح پیست مسابقه توضیح داد: در فصل سوم «دست فرمون» سه بخش حرکات نمایشی، باشگاه اتومبیلرانی دست فرمون و بخش امدادی را داشتیم. افراد آماتور در بخش آکادمی آموزش خود را شروع کردند و در بخش حرکات نمایشی با مردم در ارتباط بودیم تا در انتخاب بهترین حرکت نمایشی مشارکت داشته باشند و بخش امدادی نیز از رانندگان خوب استان‌های مختلف کشور تشکیل شده است. 

او ادامه داد: طراحی پیست برای مسابقه تلویزیونی متفاوت است چراکه نه تنها در بخش تصویر و کارگردانی باید قابل قبول باشد بلکه در بخش فنی و از نظر مهارت‌های رانندگی نیز باید پذیرفته شود. در این مسابقه رشته متفاوتی شکل گرفته شده که برای اولین بار در این مسابقه و در «دست فرمون» به وجود آمده که ترکیبی از سه رشته مختلف اتومبیلرانی است. به جرعت می‌گویم این مسابقه در هیچ جای دنیا برگزار نشده و منحصر به ایران است.

کامران سیف‌الله سرپرست بخش مستندهای «دست فرمون» درباره این بخش مسابقات گفت: مستندهای این مسابقه و بخش‌هایی که دست فرمون را به یک رئالیتی شو تبدیل می‌کند به عهده من و در کنار کارگردان مسابقه است. «دست فرمون» برای اولین بار سبکی با عنوان ریالیتی تی وی را به نمایش گذاشته است و این را در زمانی که من و تیمم هنگام برد و باخت تیم‌ها و شرکت‌کنندگان کنار آن‌ها بودیم و لحظات آن را ثبت و ضبط کرده‌ایم شاهد هستید. 

محمودی در پاسخ به این پرسش که آیا فصل چهارم «دست فرمون» ساخته می‌شود یا خیر بیان کرد: اگر شبکه این فرصت را به ما بدهد قطعا فصل بعدی را می‌سازیم اما هدف ما حرکت رو به رشد است و ایجاد تغییر. در این فصل تمام تلاش خود را کردیم که در مسیری حرکت کنیم که بتواند اتفاق مثبتی را رقم بزند و رضایت مخاطبان را در تمام نقاط کشور با خود به همراه داشته باشد. دوست دارم این مسابقه در سطح بین‌المللی برگزار شود و کشورهای دیگر نیز در آن حضور داشته باشند که درباره این موضوع نیز صحبت‌هایی کردیم اما اینکه بتوان در فصل بعد به این امکان رسید را نمیدانم ولی تلاشمان را برای تحقق آن انجام می‌دهیم.

منبع: روابط عمومی برنامه دست فرمون


ارسال دیدگاه





ارسال

دیدگاه ها

نمایش همه نظرات
2024-04-25 09:49:38