موج هشتم خنده

دو شنبه 17 آبان 1400 - 8:41:0

 

امشب و پس از وقفه‌ای كه به دلیل كرونا در برنامه ایجاد شد؛ قرار است خنداونه‌ای‌ها با حفظ تعدادی از بخش‌های قبلی برنامه و چند آیتم تازه به شبكه نسیم برگردند. مدتی است این برنامه با مرور قسمت‌های درگذشتگان و همچنین گلچین برنامه، روی آنتن می‌رود و مخاطبان آن می‌توانند از این پس شاهد قسمت‌های جدید باشند. گفته می‌شود فصل هشتم با رعایت پروتكل‌های بهداشتی چهارشب متوالی از دوشنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۳ پخش می‌شود و بازپخش‌های آن هم ساعت‌های ۴ بامداد، ۱۱ صبح و ۱۷ عصر روز بعد خواهد بود. «خندوانه» كه سال ۹۳ در شبكه نسیم متولد شد؛ تا امروز هفت فصل خود راهی آنتن كرد. هفت فصلی كه هركدام بخش‌های متفاوتی را به برنامه اضافه كرده است. برخی از این بخش‌ها تا امروز به حیات‌شان در برنامه ادامه داده‌اند و بعضی هم با عدم اقبال مخاطبان مواجه شده‌اند و پرونده‌شان خیلی زود بسته شده است. در این فصل شاهد تغییرات زیادی در برنامه از جمله دكور متفاوت و آیتم‌های جدید هستیم و همچنین یكی از بخش‌های محبوب برنامه با نام خنداننده‌شو قرار است سری سوم خود را در خندوانه هشتم آغاز كند و خنداننده‌های برتر را بشناسد. برای آشنایی بیشتر با جزئیات این فصل از برنامه، خواندن گزارش پیش‌رو را به شما پیشنهاد می‌كنیم.

 

خنداننده‌ها به صف
برنامه‌هایی باعنوان خنداننده برتر، ادابازی، لباهنگ، خانواده باحال و... در دل برنامه خندوانه متولد شدند و برخی از آنها در طول برنامه با استقبال مخاطبان به تولید و پخش خود ادامه دادند و به فصل‌های بعدی رسیدند، بعضی هم زود به فراموشی سپرده شدند. پس از خنداننده برتر كه شركت‌كنندگان آن از میان چهره‌های شناخته‌شده كمدی بودند، سال ۹۵ خنداننده‌شو به جمع ویژه‌برنامه‌های خندوانه افزوده شد و به این برنامه رنگ دیگری بخشید. این برنامه با حضور افرادی از میان مردم و در قالب مسابقه استعدادیابی به پخش رسید. در این بخش كه با طی مراحل انتخابی همراه بود، چند استندآپ كمدین با یكدیگر به رقابت می‌پرداختند. مراحل انتخابی ابتدا با ارسال ویدئو به برنامه بود كه پس از انتخاب آنها، مرحله انتخاب حضوری آغاز می‌شد كه این افراد باید مقابل چند هنرمند به عنوان هیات داوران به اجرای برنامه می‌پرداختند و پس از گزینش شدن از سوی آنان، به برنامه راه پیدا می‌كردند تا با راه یافتن به رقابت اصلی در نهایت زیر نظر چند مربی كه از بازیگران و كارگردانان مطرح بودند، به اجرای استندآپ‌های خود در دل برنامه بپردازند و با رای مردم خنداننده برتر معرفی شود. علاقه‌مندان خندوانه و دنبال‌كنندگان خنداننده‌شو در این فصل با سری سوم این رقابت همراه خواهند شد. قرار است فصل تازه‌ای از این رقابت، راهی آنتن شود و باید دید در این فصل چند و چون گزینش، آموزش و رقابت به چه شكل خواهد بود؟


در و دیوار رنگ تازه می‌گیرد
خندوانه در فصل‌های مختلف خود دكورهای متفاوتی را طراحی كرد كه برخی از شاخص‌ترین آنها دكور بازیافتی بود كه در یك سالن بزرگ كار شد و امكان حضور تماشاگران بیشتری را در استودیو فراهم می‌آورد. دكور دیگری با كار شدن لوله‌های نمادین آب بود. در تمام فصول و با هر دكور امكان حضور تماشاگران در استودیو فراهم بود، اما تعداد آنها تفاوت داشت. در فصلی كه با شیوع كرونا روی آنتن می‌رفت هم تماشاچیان حضور داشتند، ولی تعداد آنها اندك و صندلی‌های‌شان با رعایت فاصله اجتماعی از یكدیگر تعریف شده بود. این شیوه چیدمان در فضایی ساده و دكور نه‌چندان خلاقلانه، صورت گرفت؛ اما برای این فصل خبر رسیده كه برنامه در دكوری كاملا متفاوت و با حضور تماشاگران ضبط شده است. دكوری كه در تیزر برنامه از آن رونمایی شد و امشب با آغاز برنامه دیده خواهد شد.

تجویز خنده
خندوانه در این فصل هم با اجرای رامبد جوان و تهیه‌كنندگی سیدعلی احمدی پخش می‌شود و قرار است چهار روز در هفته ساعت ۲۳ به مدت ۷۰ و ۹۰ دقیقه روی آنتن برود. تكرار آن هم ساعت ۴ بامداد، ۱۱ ظهر و ۱۷ عصر روز بعد خواهد بود. این برنامه در سال‌هایی كه روی آنتن رفت، معمولا برخی روزهای هفته مهمان مخاطبان می‌شد و این‌طور كه در تیزر متفاوت فصل هشتم آمده، دكتر برای حال بد رامبد جوان خندوانه را از دوشنبه تا پنجشنبه تجویز می‌كند. روزهای دیگر هم در این ساعت آنتن شبكه نسیم با برنامه‌ای دیگر پر خواهد شد. یكی دیگر از نكات قابل تامل این است كه برنامه خندوانه در شش فصل روی آنتن رفت و فصل هفتم برنامه قرار بود اواخر سال ۹۸ تولید شود اما روند تولید این پروژه همانند دیگر پروژه‌ها به دلیل شیوع ویروس كرونا به تاخیر افتاد. البته تاخیر تولید فصل هفتم یك سال طول كشید و در نهایت اسفند ۹۹ با عید مبعث روانه آنتن شبكه نسیم شد. البته فصل هفتم از برنامه خندوانه قرار بود تا محرم سال ۱۴۰۰ ادامه داشته باشد، ولی به دلیل ابتلای اعضای گروه، ادامه پخش آن میسر نشد و بعد از مدتی هم منتفی شد. حال گروه سازنده خندوانه با انرژی بالا برگشته‌اند و سری هشتم این برنامه روی آنتن می‌رود.


تازه‌ها در راهند
در فصل هشتم خندوانه، علاوه‌بر آیتم‌های ثابت و پرطرفدار، آیتم‌های جدیدی هم طراحی شده تا به برنامه حال و هوای تازه‌ای ببخشد. از بخش‌های ثابت و محبوب برنامه كه در این فصل هم نوید استمرارش داده شده، حضور جناب‌خان، گفت‌وشنودهای نمكی او با جوان و مهمان برنامه و همچنین اجرای موسیقی‌های شاد است. آیتم‌های تازه هم به برنامه اضافه می‌شود و بعضی آیتم‌های پیشین هم با تغییراتی همراه خواهند بود. برای مثال آیتم‌های مستند نسبت به گذشته كه پررنگ‌تر و فعال‌‌تر به حضور خود ادامه می‌دهند. پیش از این بخش‌های نمایشی و حضور گاه‌گاه شخصیت‌هایی مثل استاد كهنمویی، نیما، خانمی، بایرام و... در قسمت‌هایی از برنامه، بخش‌های متنوعی را ایجاد می‌كرد و حالا خبر رسیده علاوه‌بر گنجانده شدن آیتم‌های تازه، كاراكترهای نمایشی جدیدی هم در هشتمین سری از این برنامه به مخاطبان معرفی خواهند شد و نیما شعبان‌نژاد هم همچنان در این فصل از برنامه حضور دارد.

رمز موفقیت سری‌سازی
 معمولا در تولیداتی كه به سری‌سازی می‌رسند، باید گروه سازنده از فصل‌های قبلی‌ و آثارشان مراقبت بیشتری كنند، چون نگه داشتن مخاطب فعلی و جذب بیننده جدید نیازمند راهكارهای تازه است و این اتفاق رخ نمی‌دهد، مگر آن‌كه ایده‌های جدید و نو به برنامه تزریق شود. همچنین بهره بردن از گروه‌های جدید خوشفكر می‌تواند منجر به این اتفاق شود. در مجموع یكی از سخت‌ترین تولیدات به این شكل است كه به فصل‌های بعدی می‌رسد. با توجه به افتی كه برنامه خندوانه در فصل هفتم داشت که اعتراف چند روز پیش رامبد جوان هم این نكته را تایید می‌كند، امید است كه فصل جدید برنامه با قوای بیشتری روانه آنتن شود تا بتواند مخاطبان بسیاری را جذب كند.



اعتراف رامبد جوان و دلایل دیده نشدن فصل هفتم خندوانه
رامبد جوان در گفت‌و‌گو با یكی از شبكه‌های اینترنتی درباره استرس و اضطراب صحبت كرده است. او تاكید كرده كه برطبق معیارهای جهانی، استرس می‌تواند منجر به اتفاقات ناگوار شود. وی در ادامه صحبتش در برنامه خندوانه اعترافی كرده و حتی تاكید داشته كه این اعتراف برای اولین بار است و می‌خواهد حتی در فصل هشتم برنامه خندوانه هم اعترافش را تكرار كند. جوان در این گفت‌و‌گو اعلام كرده فصل هفتم از برنامه خندوانه را با انگیزه و انرژی بسیار كمی تولید و روانه آنتن كرد. وی می‌گوید: «زمانی كه فصل هفتم برنامه خندوانه ساخته می‌شد، تازه ردپای ویروس كرونا در كشور باز شده بود. همه آدم‌ها دلواپس و نگران بودند كه مبادا درگیر كرونا شوند. مسلما من هم به اندازه بقیه مردم نگران بودم و می‌گفتم الان كه من ماسك ندارم یا آدم‌هایی كه جمع كرده‌ایم ماسك ندارند، آیا بیماری در همه ما منتشر می‌شود؟» وی ادامه می‌دهد: «این موضوع به حدی اضطراب‌آور و نگران‌كننده بود كه باعث شد تا من با انرژی بالا برنامه را شروع نكنم. از سوی دیگر مردم هم حال‌شان بد بود و به‌خاطر شرایط كرونا و وضعیت اقتصادی عصبی بودند. بنابراین من هم تحت‌تاثیر چنین اتفاقاتی قرار گرفته بودم و انرژی لازم و همیشگی را نداشتم. این اعتراف را صادقانه انجام می‌دهم، اما باید بگویم كه از امشب برنامه با تمام قوا روی آنتن شبكه نسیم می‌رود. خودم به همراه گروهم با تمام قوا در میدان حاضر هستیم و با انرژی ۱۰۰ خندوانه را شروع خواهیم كردم. در سری جدید برنامه خندوانه موضع‌گیری‌های جذاب و دوست‌داشتنی خواهیم داشت كه تك‌تك لحظات جزء به جزء به مخاطبان منتقل می‌شود.»


خندوانه با مهمانان متفاوت
معمولا برنامه خندوانه در ذهن مردم با حضور متفاوت چهره‌های سرشناس هنری، ورزشی یا سیاسی شناخته می‌شود و بیننده‌های زیادی پای این برنامه می‌نشینند تا گفت‌وگوی متفاوت رامبد جوان را با این چهره‌ها تماشا كنند. شنیده‌ها حاكی از آن است كه روند گفت‌و‌گوهای برنامه خندوانه در فصل هشتم همچون فصل‌های گذشته است و مهمانان مانند گذشته از تمام حوزه‌ها گلچین می‌شوند. البته قرار است مخاطبان شنونده گفت و گوهای متفاوت باشند و چهره‌ها درباره بخش‌هایی از زندگی‌شان بگویند كه شنیدن آن برای مخاطبان خالی از لطف نباشد. همچنین گفته شده گروه سازنده خندوانه برای موضوعات اجتماعی هم برنامه‌ریزی تازه و مهمی دارد تا بتوانند مخاطبان را غافلگیر كنند. بنابراین برای این‌كه حال مخاطبان خوب شود، از امشب می‌توانند بیننده برنامه خندوانه باشند و این‌كه رامبد جوان و گروهش برای این فصل از برنامه خندوانه چه تدابیری اندیشیده تا خنده را به لب مردم بیاورند.


فقط جناب‌خان!
یكی از عناصر جذاب در برنامه خندوانه بدون شك عروسك جناب‌خان است كه خوشمزگی‌های این عروسك در حین برنامه نه‌تنها مورد توجه و اقبال مخاطبان قرار گرفته، بلكه برای مهمانان هم جذاب است و مرتب با جناب‌خان كل كل می‌كنند. حتی عده‌ای نمك و چاشنی برنامه خندوانه را در جناب‌خان می‌بینند، به طوری که برخی دلیل تماشای این برنامه را حضور این عروسك برمی‌شمارند. گویندگی این عروسك به عهده محمد بحرانی است كه با لهجه‌های متفاوت در این برنامه به جای این عروسك صحبت می‌كند و نقش عمده‌ای در موفقیت این عروسك و جا افتادن آن در میان مخاطبان دارد. حتی در فصل‌هایی كه برنامه خندوانه رونق كمتری در میان مخاطبان داشته، كاربران در شبكه‌های اجتماعی تاكید می‌كردند كه اگر بانمك‌بازی‌های جناب‌خان نبود، برنامه یكنواخت می‌شد. در واقع عروسك جناب‌خان در فضای مجازی هم برای خودش بر و بیایی دارد و دنبال‌كنندگان او در این فضاها برایش مطالبی می‌نویسند. البته در یكی از فصل‌ها بنا به دلایلی عروسك جناب‌خان حذف شد و عروسك‌های دیگری جایگزین شد اما عروسك‌های جدید نتوانستند جذابیت جناب‌خان را كسب كنند. به همین دلیل هنوز عروسكی نتوانسته جای جناب‌خان را در دل مردم بگیرد.

منبع: روزنامه جام جم


ارسال دیدگاه





ارسال

دیدگاه ها

نمایش همه نظرات
2024-04-24 06:29:10