مخالف پخش زنده برنامه‌های عروسکی هستم

شنبه 15 آبان 1400 - 0:0:0

مخالف پخش زنده برنامه‌های عروسکی هستم

شبکه کوچک عنوان برنامه‌ای انیمیشنی، عروسکی و واقعی (رئال) است که پخش آن از ششم شهریور در شبکه نسیم آغاز شده است. شخصیت‌های انیمیشنی، عروسکی و زنده با یکدیگر یک شبکه را تشکیل داده‌اند که در آن قصه‌های مختلفی با آیتم‌های (بخش های) مختلف اتفاق می‌افتد.

آزاده پورمختار از عروسک گردان ها و گوینده های عروسکی است که با صدایش عروسک های دختر و پسر و موجودات خیالی زیادی در مجموعه هایی مثل الو! الو! من جوجوام، قصه های تا به تا، مدرسه موش ها، هادی و هدی، شهر موش ها، گلنار و خونه مادربزرگه جان گرفته اند. 

سه نفر باید در خدمت یک عروسک باشند

وی که عروسک‌گردان پیشکسوت و مشاور کارگردان مجموعه شبکه کوچک نیز هست در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره دلیل کاهش تعداد برنامه‌های عروسکی تلویزیون اظهار داشت: ساخت کارهای عروسکی فرهنگی می‌خواهد که بعضی برنامه‌سازان این فرهنگ را ندارند. آنها متوجه نیستند سه نفر باید در خدمت یک عروسک باشند تا عروسک تبدیل به یک موجود بشود؛ عروسک‌گردان، صداپیشه و عروسک‌ساز.

وی با بیان این که اصولا کار کودک در تلویزیون کم شده تاکید کرد: همیشه گفته‌ام برنامه عروسکی نباید پخش زنده داشته باشد. چون یک عروسک کج و کوله‌ می‌آورند و می‌نشانند تا حرف بزند و زنده پخش شود. اصلا هم به دکور فکر نمی‌کنند. چون می‌خواهند فقط کاری انجام بشود. برای کار عروسکی باید هزینه کرد و زحمت کشید و دکور ساخت. عروسک‌ها هم باید قابلیت‌های مختلفی داشته باشند.

مخالف با پخش زنده برنامه‌های عروسکی هستم

پورمختار با اشاره به کارهای خاطره‌انگیز تلویزیون گفت: نمی‌شود کارهای عروسکی الان را با گذشته مقایسه کرد. کلاه قرمزی یک تاک شو (برنامه گفتگومحور) بود که در آن عروسک‌ها حرف می‌زدند و خوشمزگی می‌کردند و مخاطبش اصلا کودک نبود. مخاطبانش بزرگسالانی بودند که از کودکی این عروسک‌ها را می‌شناختند. الان متاسفانه مخاطب تلویزیون کم شده و حتی سریال های بزرگسال هم کمتر دیده می‌شود. مردم بیشتر شبکه نمایش خانگی را تماشا می‌کنند. این مساله خیلی ناراحت کننده است و مدیریت سازمان باید به آن رسیدگی کند. باید برنامه‌هایی تولید بکنند که مخاطب جذب شود. برنامه‌ها متاسفانه سطح کیفی پایینی دارند. شبکه خانگی و غیره برای مخاطب جایگزین تلویزیون شده است.

وی افزود: دوره‌ی ما دو تا کانال بود و بچه‌ها باید می‌نشستند و برنامه‌ها را می‌دیدند. ما تلاش می‌کردیم سطح کیفی برنامه‌ها بالا باشد. بعدها نسل جدید به ما می‌گفتند خیلی برنامه‌ها برای ما مفید بوده و ما خیلی چیزها یاد گرفتیم.

مخاطب «شبکه کوچک» نوجوانان هستند

این عروسک‌گردان درباره همکاری اش با برنامه شبکه کوچک توضیح داد: یکی از نکات جذاب برای من این بود که مخاطب این برنامه بیشتر نوجوانان هستند. کار تلویزیونی برای جوانان و نوجوانان خیلی کم است. شبکه کوچک تقریبا تنها کاری است که برای نوجوانان ساخته شده امیدوارم نوجوانان این برنامه را دیده باشند. الان بیشتر برنامه‌ها برای کودکان است.

وی با یادآوری اینکه این برنامه زمانی از شبکه دو پخش می شد گفت: شبکه کوچک ایرادهایی داشت که مربوط به پخش بود. مثلا کیفیت صدا خوب نبود و رنگ و آبی که زمان ضبط داشت را نداشت. خوشبختانه در شبکه نسیم این اشکال ها برطرف شد و کار را با با کیفیت بهتری می‌بینیم. بعضی صحنه‌ها مقداری شلوغ‌تر بود. چون قسمت‌هایی از کار بداهه است. در سری جدید این مشکلات برطرف شده است.

 

پورمختار درباره ویژگی‌های شبکه کوچک اظهار داشت: در این برنامه صداها به هم شبیه نیست و شخصیت‌های عروسکی با صداهای مختلف حرف می‌زنند و لحن‌شان با هم متفاوت است. هر کسی ویژگی خودش را دارد. عروسک‌گردان‌ها هم حرفه‌ای هستند. آقای سلطان احمدی به عنوان کارگردان، گروه را خیلی خوب انتخاب کردند. الان آیتم‌های تکی برنامه توجه تماشاگر را جلب می‌کنند. در مجموع کاری است که می‌تواند ادامه پیدا کند و خیلی موفق‌تر بشود.  هنوز زمان کوتاهی از پخش برنامه می‌گذرد و باید منتظر بمانیم شخصیت‌ها شناخته بشوند.

این عروسک‌گردان افزود: در برنامه شبکه کوچک اشخاصی می خواهند یک شبکه را راه اندازی کنند. من به کارگردان گفتم شما نخواهید بخندانید. واقعیت‌ها خیلی اوقات خودش خنده‌دار است. مثلا ما می‌بینیم یک کلاغ تهیه کننده می‌شود. دنیای عروسک با دنیای واقعیت فرق دارد. مثلا اگر یک عروسک با نی نوشابه بخورد برای تماشاگر جذاب است. ولی اگر هنرپیشه این کار را بکند اصلا جذابیتی ندارد. سال‌ها پیش من یک کار عروسکی ساخته کشورهای اروپای شرقی می‌دیدم که پدرو مادر یک عروسک می‌خواستند طلاق بگیرند. آنها این عروسک بچه را نصف کردند و  هرکدام نصف آن را برداشتند. این اتفاق واقعا زیبا و شگفت‌انگیز است.

منبع: خبرگزاری ایرنا


ارسال دیدگاه





ارسال

دیدگاه ها

نمایش همه نظرات
2024-04-18 17:46:15