پروانه ای که قصه زنان را روایت می کند

شنبه 10 مهر 1400 - 9:56:1

خبرگزاری فارس- گروه رادیو و تلویزیون: محرم و صفرو به طور کل مناسبت‌ها بستری مناسب برای تولید ویژه برنامه‌های تلویزیونی است. شبکه‌ها هم طبق رسم هر ساله برنامه‌های مناسبی خود را در این ایام روی آنتن تلویزیون می‌برند. شبکه نسیم امسال تصمیم گرفت تا برنامه ویژه‌ای را پخش کند که تا به حال مانند آن را در تلویزیون نداشتیم. برنامه‌ای که مخصوص مادران باشد و با نفس آنان گرم شود. «نفس» عنوان برنامه‌ایست که از اول محرم در قاب شبکه نسیم نشسته است و قرار است تا آخر ماه صفر مهمان خانه‌های مردم باشد. این برنامه به تهیه‌کنندگی مقداد مومن‌نژاد، کارگردانی محمد پیوندی و با اجرای فلورا سام، هر شب حوالی ساعت 9:30 از شبکه نسیم پخش می‌شود.

از مصاحبه تا ضبط
 
نزدیک غروب به سوله‌ای در جنوب غربی تهران رسیدیم؛ محلی که استودیو  برنامه «نفس» در آن قرار دارد. وقتی وارد سالن اصلی ساختمان می شوید، چند اتاق کنار هم قرار گرفته اند که هرکدام به یک کار اختصاص دارد. به ترتیب اتاق گریم، سوژه‌پردازی، اتاق مهمانان و تدوین همگی در یک راهرو قرار دارند و عوامل در آن‌ها مشغول کار خود هستند.

اینجا رعایت پروتکل های بهداشتی حرف اول را می زند و بعد از ضدعفونی دست ها و چک کردن ماسک اجازه ورود به سالن اصلی داده می شود که آنجا هم بیشتر پنجره هایش باز است.

حدود یک ساعت بعد خبر دادند که مهمانان آمده‌اند و تا یک ساعت دیگر ضبط برنامه شروع می‌شود. هنوز برنامه آغاز نشده است و در اتاق گریم فلورا سام مجری برنامه در حال آشنا شدن با مهمانان است. این نکته مثبتی است که مجری قبل از برنامه با مهمان گپی بزند و با آنها آشنا شود. حالا همه وارد سالن اصلی شدند که دکور پروانه‌ای شکل در آنجا قرار داشت و ضبط برنامه شروع شد.

«پروانه» صحنه‌ای درخور یک برنامه زن‌محور

یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک برنامه دکور آن است. در واقع دکور برنامه، معرف آن برنامه است. دکور، در عین حال که باید متناسب با محتوای برنامه باشد، باید چشم‌گیر هم باشد تا مخاطب را به خود جذب کند. پروانه، نماد خوبی برای معرفی مادر است. دکور پروانه‌ای، توسط علی میرزایی برای این برنامه طراحی شده است. بال‌های پروانه استعاره‌ای از مادر و دست‌های پر مهر اوست و رنگ صورتی نماد لطافت مادرانه است که در کنار سایر رنگ‌ها که در موقعیت‌های مختلف همراه می‌شود، با داستان زنان برنامه همراه می شود و نماد و ظرافت و زنانگی مادر و در کل یک خانم است.

**فلورا سام: محوریت زنانه «نفس» باعث شد در آن حضور پیدا کنم

زمان زیادی تا آغاز برنامه نمانده است. عوامل مشغول آماده سازی دکور هستند و مهمان ها را هدایت می کنند تا روی صندلی های تدارک دیده شده بنشینند. این زمان بهترین فرصت برای گپی کوتاه با «فلورا سام» است. او زن کارگردان موفقی است که سریال های جذابی را در کارنامه خود دارد. او حالا به سمت اجرا آمده است.

 

**خانم سام برنامه «نفس» با محوریت مادر روی آنتن می‌رود؛ با توجه به دارا بودن تجربه اجرا در تلویزیون چه ویژگی از این برنامه شما را برای حضور در آن به عنوان مجری مجاب کرد؟

من سال‌ها پیش تجربه اجرا برای کودک را داشتم. زمانی که آقای مومن‌نژاد با من تماس گرفتند، به ایشان گفتم که حرفه من این نیست و علاقه‌ای به انجام آن ندارم اما بزرگترین ویژگی که باعث شد من اجرا در «نفس» را قبول کنم محوریت زنانه و مادرانه آن بود. برنامه‌ای که واقعا جای خالی آن درتلویزیون احساس می‌شود. برنامه‌ای که تا این حد زن‌محور باشد را ما تا به‌حال نداشته‌ایم. از طرف دیگر، دوستان مادرانی را به عنوان سوژه انتخاب کردند که خیلی ساده قهرمان زندگی خودشان بودند. این موارد باعث شد که این کار را قبول کنم.

**چه اندازه از تجربیات قبلی خود در اجرای «نفس» بهره بردید؟

تلاش همه ما این بود که در «نفس» من به سمت اجرا نروم؛ یعنی تا جایی که ممکن است رفتارهای اجراگونه را از خودم بروز ندهم و بیشتر حالت گفت‌وگوی صمیمی بین دو مادر(من و مهمان) در برنامه وجود داشته باشد.

**شما مادرهستید. چقدر رفتارها و روایات زندگی مادرانی که در برنامه روبه‌روی‌تان می‌نشینند برای‌ شما ملموس است؟

حسن مهمان‌هایی که به برنامه می‎آیند برای من قابل درک است. آنها آدم‌هایی نیستند که کار خیلی بزرگی انجام داده باشند. همین که توانسته‌اند از خانواده خودشان حمایت کنند و در محیط خودشان تاثیر گذار باشند، باعث می‌شود تا من نمونه رفتاری آن‌ها را در مادرم و یا در رفتار خودم با بچه‌ام ببینم؛ من مادر هستم و مادرهم دارم. فکر می‌کنم این یکی از مزایای برنامه است که وقتی مخاطب آن را می‌بیند، می‌تواند نمونه‌هایی از آن را در رفتارخودش یا مادرش ببیند.

 

بعد از این گپ کوتاه فلورا سام به روی صحنه برمی گردد تا برنامه را آغاز کند. نور استودیو کم می شود و دستیار کارگردان همه را وادار به سکوت می کند. با فرمان یک ... دو ... سه... گفت و گو آغاز می شود. فلورا سام با تسلط با زن میانسال گپ می زند. فاصله زیاد با استودیو مانع از شنیدن دقیق گپ و گفت می شود. گفت و گو بدون قطع به پیش می رود. مقداد مومن نژاد تهیه کننده برنامه نیز در حال رفت و آمد است و اوضاع را کنترل می کند.

در این میان فرصتی دست می دهد تا با او نیز گفت و گویی داشته باشیم.

**با توجه به محوریتی که برنامه «نفس» دارد، کمی متفاوت از سایر برنامه‌های گفت‌وگو محور است؛ چرا آن را به عنوان یک برنامه مناسبتی درنظر گرفتید و در این ایام پخش کردید؟

-برنامه «نفس» صرفا چون در ماه‌های محرم و صفر پخش می‌شود یک برنامه مناسبتی نیست؛ این برنامه می‌تواند طی سال هم پخش شود. این برنامه محوریت مادرانه دارد و مهمان‌ها از سختی‌ها و قهرمانی‌هایشان می‌گویند و این ماه هم ماه سختی و قهرمانی امام حسین (ع) است، پس ماه مناسبی برای پخش این برنامه بود. اصولا برنامه‌های گفت‌وگو محور به این دلیل که درباره زندگی آدم‌هاست و اغلب تلخ، بهتر است در ماه‌های رمضان و محرم روی آنتن بروند. من برنامه‌های مناسبتی زیادی به خصوص در شبکه یک سیما ساختم؛ اما آن‌ها مانند «نفس» نبوده‌اند به عبارتی ویژه‌برنامه بودند.

**در هر برنامه بخش‌هایی از زندگی مهمانان که بازگوی کلیتی از قصه زندگی آنهاست پخش می‌شود؛ هدفتان از پخش این بخش‌ها که میان برنامه پخش می‌شوند، چیست؟

-ما سعی کردیم وارد لایه‌های زندگی مردم شویم. تیم ما وارد زندگی آن آدم می‌شود، راستی آزمایی می‌کند و یک مستند کوتاه از زندگی آن مادر می‌سازد که اولا از گفت‌وگوی صرف خارج شویم و بعد بیننده متوجه شود که ما دروغی برای گفتن نداریم. برای ما مهم است که بیننده همراه ما باشد و ما را باور کند.

**آیا می‌توان «نفس» را به لحاظ نوع پرداخت و فرمی که برای خود در نظر گرفته است الگوی برنامه‌هایی دانست که به یک محوریت خاص تولید می‌شوند؟

-بله، هما‌ن‌طور که می‌دانید دغدغه برنامه‌های گفت‌وگو محور موضوعات اجتماعی است اما اکثریت برنامه‌ها یک موضوع واحد را برای برنامه انتخاب نمی‌کنند؛ این یکی از معضلاتی است که باعث می‌شود برنامه‌های اجتماعی کمتر دیده شود. آن‌ها اغلب از همه نوع انسان و مشکلات، در برنامه‌هایشان نشان می‌دهند که به نظر من این موضوع مخاطب را خسته می‌کند. درست است که ما هم یک برنامه گفت‌وگو محور هستیم اما همین که یک موضوع واحد برای برنامه داریم، یک قدم جلو افتادیم و حتی در حال حاضر از مخاطبان نظرتان مثبت زیادی دریافت می‌کنیم. به نظرم اگر سایر تولیدکنندگان اجتماعی هم برنامه‌هایشان را به یک موضوع ویژه مثلا زندانی‌ها، کارآفرینان و ... اختصاص دهند قطعا موفق‌تر و مردم دوباره جذب برنامه‌های گفت‌وگو محور خواهند شد.

روایت قصه به سبکی ملموس

بعد از اتمام گفت‌وگو با تهیه‌کننده برنامه از نزدیک شاهد روایت قصه مهمان و گفت‌وگوی فلورا سام با او شدیم. نکته‌ای که حائز اهمیت است احساس راحتی مهمان با میزبان بود. اینجا انتخاب هوشمندانه سام به چشم می‌آمد چراکه زنانگی گوینده و شنونده هم‌راستا با هم پیش می‌رفت.

تصاویر و قاب‌های این گفت‌وگو نیز توسط عکاس و تصویربردارن ثبت می‌شد. پیوندی کارگردان برنامه با نگاهی موشکافانه جزء به جزء برنامه را رصد و در گوشی نکات را به فلورا سام یادآوری می‌کرد. دقایق گذشتند و برنامه به انتها رسید. نورها خاموش شدند، گروه به هم خسته نباشید گفتند، دوربین‌ها خاموش و همه عوامل کم‌کم از استودیو خارج شدند. ضبط یک قسمت دیگر از «نفس» به پایان رسید.

منبع: فارس


ارسال دیدگاه





ارسال

دیدگاه ها

نمایش همه نظرات
2024-04-20 09:53:30